stygg hoste på 3. dagen...

Men det kommer jo an på hvor kraftig astma man gar også. Jeg vet om andre som gar samme dosering som parmadilien sier
Frøkna her er diagnostisert med alvorlig astma, og det var ikke snakk om høyere engangsdoser enn 50 mikrogram når hun var så liten.

Men skjønner jo at det er store forskjeller ute og går ;-)

Men 5 doser synes jeg høres ut som høyeste laget med medisiner.

Jupp.. Ho skulle ringe om det kom avbestilling i morra da, men fikk sbakke to ord med legen, og han mente det gikk helt fint å ta 5 doser i kveld, og skru ned varmen på rommet hennes, sånn for å prøve å stabilisere litt..
Jeg personlig syns det hørtes veldig mye ut! Og man må huske på at dosering til barn, voksne og eldre ikke er den samme og ikke skal blandes sammen (står det flere ganger i mine bøker om apotekteknikk)

Har ikke lov til å si imot en lege, men ville tatt kontakt med en farmasøyt og hørt hva de syns eventuelt om de kunne tatt kontakt med legen! De derimot har mulighet til å si imot dosering som legen gir hvis det er tydelig overdosering osv (skjer ikke ofte!)

Frøkna her er diagnostisert med alvorlig astma, og det var ikke snakk om høyere engangsdoser enn 50 mikrogram når hun var så liten.

Men skjønner jo at det er store forskjeller ute og går ;-)

Men 5 doser synes jeg høres ut som høyeste laget med medisiner.
Det er nok forskjeller ja.
min sto på 2 doser med mild astmq

5 doser??????

Og har du sjekket mikrogram-dosen?

Noen får hjertebank av flutide, så ville vært ytterst forsiktig med så høye doser :-o Er jo voksendoser til et lite barn jo :-o
Max 1000 mikrogram morgen og kveld på voksne! Hvis det er 125 mk dere har er hun jo da oppe i 625 mk :-o

Jeg vet mange stoler blindt på legen, jeg har opplevd å få utskrevet medisiner til ungene som potensielt kunne vært farlig. Storebror hadde sprekt trommehinnen en gang og fikk utskrevet øredråper. Når jeg da leste pakningsvedlegget stod det at de IKKE måtte brukes ved hull på trommehinnen.
Og frøkna fikk utskrevet 125 mikrogram av fastlegen da hun var rundt halvannet år. Jeg ringte legevakta og spurte om hun kunne ta den. De sjekket opp og jeg fikk beskjed om at det var altfor mye for henne og at det kunne hun ikke ta.

Så jeg dobbeltsjekker det meste etter dette. Og byttet fastlege ;-)
Ja, sjekket dosen - er 125. Men det her er nå 3. Legen som har godkjent den dose O.o Ho fikk likevel bare 3 doser i kveld, for har mine tanker rundt det selv... Kommer til å be on alternativer når vi kommer til legen.

Jeg personlig syns det hørtes veldig mye ut! Og man må huske på at dosering til barn, voksne og eldre ikke er den samme og ikke skal blandes sammen (står det flere ganger i mine bøker om apotekteknikk)

Har ikke lov til å si imot en lege, men ville tatt kontakt med en farmasøyt og hørt hva de syns eventuelt om de kunne tatt kontakt med legen! De derimot har mulighet til å si imot dosering som legen gir hvis det er tydelig overdosering osv (skjer ikke ofte!)
Helt enig, derfor har jeg bare gitt 3.. som er den "standard" maxdosen vi har fått ved sykdom... Sybes ikke noe om medisiber i utgangspunktet, så vil ikke ta mer enn nødvendig... :-/

Det var store doser!!! Frøkna her på 3.5 år har 50 mikrogram doser og får 2 ved sykdom.
Da jeg undersøkte i påsken om hun burde hatt større mikrogram-dose pga mye anfall fikk jeg vite at de ikke skulle ha høyere doser før de var 5 år!! :-o
Samme beskjed har vi fått.. 50 mk er vedlikeholdsdosen og kan dobles ved behov. Startet med 125 mk og ned til 50 mk så fort det stabiliserte seg. Ville aldri gitt mer enn nødvendig da det er faktisk veksthemmende med så store doser

Ja, sjekket dosen - er 125. Men det her er nå 3. Legen som har godkjent den dose O.o Ho fikk likevel bare 3 doser i kveld, for har mine tanker rundt det selv... Kommer til å be on alternativer når vi kommer til legen.
Enda godt ;-)

Men jeg mener fortsatt at 3x125 mk er mye på et så lite barn. Særlig med tanke på at kortison i store mengder som sagt er veksthemmende.
Har dere noen gang testet ut om hun hadde klart seg på 2 doser ved sykdom, eller har dere alltid bare gitt 3? For hadde hun klart seg på 2 så hadde det vært en dose spart iallefall ;-)

Og så vil ikke flutide i store doser virke på samme måte som ventoline ville gjort. Ventoline åpner opp og får flutiden til å komme bedre til.
Ventoline hadde også spart dere for litt flutide

Enda godt ;-)

Men jeg mener fortsatt at 3x125 mk er mye på et så lite barn. Særlig med tanke på at kortison i store mengder som sagt er veksthemmende.
Har dere noen gang testet ut om hun hadde klart seg på 2 doser ved sykdom, eller har dere alltid bare gitt 3? For hadde hun klart seg på 2 så hadde det vært en dose spart iallefall ;-)

Og så vil ikke flutide i store doser virke på samme måte som ventoline ville gjort. Ventoline åpner opp og får flutiden til å komme bedre til.
Ventoline hadde også spart dere for litt flutide
Vi har testet. Prøvd 1 dose morgen og kveld, 2 doser morgen og kveld og 3 doser morgen og kveld (og alle kombinasjonene innad) . Ved sykdom er det kun 3 doser 2 ganger daglig om fungerer. Når ho er frisk holder det med 1 dose før sengetid.

Back
Topp