stygg hoste på 3. dagen...

Og dobbel dose morgen og kveld da blir mye i løpet av et døgn :-o

Det er ved forverringer. Ellers er det en dose morgen og kveld som fast.
Dosering av astmamedikamenter er individuelt. Eldste hadde ikke behov for den mengden, men han her kan ikke være uten.
Så jeg stoler på overlegen på sykehuset med de vi har blitt forskrevet.

Her er det fakta fra felleskatalogen. Jeg synes dere har fått store doser utskrevet til små barn....
Ifølge det som står her får de voksendoser.... Inhalasjonsaerosol er det som gjelder våre.

Vis vedlegget 155715

Resten av siden:
http://www.felleskatalogen.no/m/medisin/flutide-glaxosmithkline-559285

I det barnemedisinske fagmiljøet har det vært internasjonalt enighet om at døgnmengden av kortison må vurderes individuelt opp mot pasienten. Det er vanlig å starte med høy døgnmengde av flutide/pulmicort for å finne ut hvor bra barnet kan bli dersom det blir gitt tilstekkelig med medisin. For så å trappe ned og finne den døgndosen barnet fungerer best på. Barnet følges så opp av fastlege for å sikre gode vekstvilkår.

Vi var hos Kai-Håkon Carlsen, og jeg bør kunne forvente at han veit hva han gjør ;)

I det barnemedisinske fagmiljøet har det vært internasjonalt enighet om at døgnmengden av kortison må vurderes individuelt opp mot pasienten. Det er vanlig å starte med høy døgnmengde av flutide/pulmicort for å finne ut hvor bra barnet kan bli dersom det blir gitt tilstekkelig med medisin. For så å trappe ned og finne den døgndosen barnet fungerer best på. Barnet følges så opp av fastlege for å sikre gode vekstvilkår.

Vi var hos Kai-Håkon Carlsen, og jeg bør kunne forvente at han veit hva han gjør ;)
Hihi, han står ved siden av vår lege på bildet i denne artikkelen ;-)

Så vi er nok i gode hender begge to ;-)

http://tidsskriftet.no/article/3034907

Ja, det vil jeg tro :)
Og godt er det ;-)

Flott at det finnes leger der ute som forsker og utvikler fagkunnskap på dette feltet.

Frøkna her hadde også rs-virus da hun var ca 6 mnd. Men hun hadde nok hatt astmasymptomene et par mnd før det og. Fikk en forkjølelse som hostemessig aldri slapp taket. Hun var passiv og hostet så fort hun beveget på seg. Og det ble bare verre etter innleggelsen på sykehuset. (ble lagt inn nyttårsaften 2012) Pustestopp om nettene osv. Jeg sov knapt den perioden...
Maste oss til henvisning til barnelege og kom inn da hun var ca 9 mnd. Hadde da fått ventoline og flutide i et par mnd. Vi merket forresten forskjell allerede etter første dose medisin samme kveld som vi fikk dem. Mye bedre nattesøvn.

Barnelegen oppdaget også eggallergi på henne ved prikktest på første kontroll. Så enda godt vi kom inn.

Nå klarer hun seg forholdsvis greit. Hadde noen anfall i fjor vinter og i vår som vi trodde var falsk krupp, men de på våren viste seg å være pga pollenallergi. Så nå klarte vi oss på enkle doser flutide i sommer kontra sommeren før da hun var mye tett.

Jenta vår står også på 125 mg Flutide morgen og kveld, og dobbeldose om hun begynner å slite med hoste.
Så tar vi 2 doser ventoline før Flutiden morgen og kveld ved hoste/tetthet/allergi/forkjølelse. Pluss evt ved behov.
Hatt samme dosering siden hun fikk diagnosen i 2 årsalder, er nå 6.
Med disse temperaturforskjellene som har vært de siste dagene, så er det ikke rart astmaungene sliter ekstra nå.

Ja det er det det blir.. Liker ikke det heller... .Ja, får ta en telefon.. De har eviglang ventetid der, men da får jeg evt. Ringe volvat...
Takk for råd og tips ♡♡
Ring og eventuelt prøv å få kontakt med barnelege.
Er MANGE astma medisiner på markedet og mange kombinasjoner som kan prøves ut, flutid og Ventoline er "standard" til barn men de kan gjerne få bricanyl eller seretide også alt etter hva de har best effekt av, men viktig med god oppfølging jevnlig da dette kan forandre seg med tiden.

Er det slimhoste kan man prøve å supplimentere med slimløsende for å hjelpe litt ekstra til. Men snakk med legen og legg vekt på at det er store doser astmamedisin og uendret dosering ganske lenge så håper jeg de finner en time kjapt!

Ring og eventuelt prøv å få kontakt med barnelege.
Er MANGE astma medisiner på markedet og mange kombinasjoner som kan prøves ut, flutid og Ventoline er "standard" til barn men de kan gjerne få bricanyl eller seretide også alt etter hva de har best effekt av, men viktig med god oppfølging jevnlig da dette kan forandre seg med tiden.

Er det slimhoste kan man prøve å supplimentere med slimløsende for å hjelpe litt ekstra til. Men snakk med legen og legg vekt på at det er store doser astmamedisin og uendret dosering ganske lenge så håper jeg de finner en time kjapt!
Takk for råd! :-) Skal ringe nå når de åpner :-)

Merkelig at de er så forskjellige :-o
Vi var hos en av landets mest erfarne på barneastma, og var på en hel dag med astmaskole noen mnd etter at hun fikk diagnosen.
Men det kommer jo an på hvor kraftig astma man gar også. Jeg vet om andre som gar samme dosering som parmadilien sier

Ja det er jo en stund til...
Jupp.. Ho skulle ringe om det kom avbestilling i morra da, men fikk sbakke to ord med legen, og han mente det gikk helt fint å ta 5 doser i kveld, og skru ned varmen på rommet hennes, sånn for å prøve å stabilisere litt..

Jupp.. Ho skulle ringe om det kom avbestilling i morra da, men fikk sbakke to ord med legen, og han mente det gikk helt fint å ta 5 doser i kveld, og skru ned varmen på rommet hennes, sånn for å prøve å stabilisere litt..
5 doser??????

Og har du sjekket mikrogram-dosen?

Noen får hjertebank av flutide, så ville vært ytterst forsiktig med så høye doser :-o Er jo voksendoser til et lite barn jo :-o
Max 1000 mikrogram morgen og kveld på voksne! Hvis det er 125 mk dere har er hun jo da oppe i 625 mk :-o

Jeg vet mange stoler blindt på legen, jeg har opplevd å få utskrevet medisiner til ungene som potensielt kunne vært farlig. Storebror hadde sprekt trommehinnen en gang og fikk utskrevet øredråper. Når jeg da leste pakningsvedlegget stod det at de IKKE måtte brukes ved hull på trommehinnen.
Og frøkna fikk utskrevet 125 mikrogram av fastlegen da hun var rundt halvannet år. Jeg ringte legevakta og spurte om hun kunne ta den. De sjekket opp og jeg fikk beskjed om at det var altfor mye for henne og at det kunne hun ikke ta.

Så jeg dobbeltsjekker det meste etter dette. Og byttet fastlege ;-)

Last edited:
Back
Topp