Stundent og permisjon

Guesswho

Elsker forumet
Himmelbarn
Aprilbarna`15
Hei. Er det noen studenter her, eller andre som har fått barn før menst de var student? Hvordan gjorde dere det med permisjon?
Pappaen jobber 100%, og vi har begynt å vurdere om han skal ta permisjonstiden menst jeg fortsetter å studere fra august av. Jeg kan gå hjemme med baby fra april -> august siden jeg har permisjon fra skolen nå. Noen som vet om det går an at jeg går hjemme ulønnet og ikke får noe fra NAV, for at vi kan spare ukene til far når jeg eventuelt skal starte skolen igjen? Synst det er vanskelig å finne fram på hjemmesiden til NAV.

Fra nav:
Det stilles krav til mors aktivitet hvis far benytter seg av fellesperioden. Hun må:

• være i arbeid
  • ta godkjent utdanning på heltid
  • ta godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som til sammen blir heltid
  • være helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom eller skade eller være innlagt på helseinstitusjon
  • delta i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere
  • delta i kvalifiseringsprogrammet for personer med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne
Jobber mor 75 prosent av full arbeidstid eller mer, likestilles dette med fullt arbeid. Hvis mor for eksempel jobber 80 prosent kan far ta ut opptil 100 prosent foreldrepenger. Jobber mor mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, blir fars foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid. Mor kan for eksempel jobbe 50 prosent, og da vil far ha rett til ta ut 50 prosent foreldrepenger.

Fra nav:
Det stilles krav til mors aktivitet hvis far benytter seg av fellesperioden. Hun må:

• være i arbeid
  • ta godkjent utdanning på heltid
  • ta godkjent utdanning i kombinasjon med arbeid som til sammen blir heltid
  • være helt avhengig av hjelp til å ta seg av barnet på grunn av sykdom eller skade eller være innlagt på helseinstitusjon
  • delta i introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere
  • delta i kvalifiseringsprogrammet for personer med vesentlig nedsatt arbeids- og inntektsevne
Jobber mor 75 prosent av full arbeidstid eller mer, likestilles dette med fullt arbeid. Hvis mor for eksempel jobber 80 prosent kan far ta ut opptil 100 prosent foreldrepenger. Jobber mor mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, blir fars foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i mors arbeidstid. Mor kan for eksempel jobbe 50 prosent, og da vil far ha rett til ta ut 50 prosent foreldrepenger.
Kan du sende link til akkurat der du fant dette? Fant noe lignende men der stod det ikke det med ta godkjent utdanning på heltid :)

Du får penger fra lånekassa når du får barn mens du studerer uavhenge av om du får fra nav eller ikke. Pappa perm er bare 10 uker så det hjelper ikke så mye. Alternativ er å skaffe en dag mamma. Jeg har samme situasjon. Får baby i april og studere videre til høsten og tar ikke permisjon fra skolen. Jeg skal prøve å fullføre det året her også.

Back
Topp