Studere med barn!?

Maja89

Andre møte med forumet
Vet at dette kanskje hører til på jobb og utdanningsforumet, men mer liv her inne så poster tråden min her=)

Jeg har en liten gutt på 14 måneder og planlegger å gå på skole igjen fra høsten av. Utdanningene jeg søker på kan også tas via nettet eller som deltid.

Noen her som har erfaringer med å studere når man har små enten deltid, fulltid eller via nettet? ALLE erfaringer tas imot med stor takk, både positiveog negative!!

Jeg begynte på lærerstudiet da Sofie var halvannet år. Jeg tar det nett og praksisbasert, og så er jeg på samlinger tre ganger i året (da er jeg borte mandag til fredag). Ellers er jeg ute i praksis, har nettmøter, og gjør oppgaver hjemme som leveres over nett, pluss leser pensum osv. 

Jeg har vært veldig sliten, møtte veggen for et års tid siden, da tok jeg omsider oppgjør med en depresjon som lenge har vært der. Det begynte med fødselsdepresjon, og gikk over til noe mer generelt, mye bunnet i opplevelser fra barndommen. Jeg er nå hallveis i andreåret, og er veldig motivert for å fortsette. Skal få til dette. Det er bare å være disiplinert og sette av tid til skolearbeidet, gjør litt hver dag, og skill mellom skole og fritid, så tror jeg det går bare fint. 

Jeg har gått sammenhengende skole siden sønnen min var 1 år. (han blir 5 nå om 2 mnd) og det har gått kjempefint. Almennfaglig påbygning på vgs og nå er jeg på mitt tredje og siste år på høyskolen. Ser ikke at det er verre enn jobb jeg... Man har jo mere fri enn 100% jobb og når man har fri kan man gjøre unna skolearbeidet slik at man har kveldene fri. Gruer meg til å jobbe jeg..:P

Jeg begynte på skole når jeg var 3 mnd på vei med lillesøster (storesøster var 4 år). Gikk ferdig førsteåret bortsett fra praksisen som starta dagen etter jeg fødte . (starter opp på den nå snart). Men jeg tok alle teoretiske fag og eksamen mens lillesnupp var 2-5 mnd. Gik helt fint det. Jeg tar heltidsstudie foresten.

Plana nå er å få ut denne ungen i juni og starte på skolen igjen i august med en unge på arma. Det må vel kunne gå på noe måte? Alt ordner seg bare man har viljen har jeg hørt

Jeg studerer til å bli helsesekretær. Tar 3år over 1år. Går på skole 3dager i uka. Begynte i begynnelsen av januar. Hittil går det veldig fint utenom at jeg har blitt syk og småtten er litt dårlig etter operasjon på mandag så har blitt lite lesing denne uka

Det er tungt.. Ettermiddagene går bort, man går kanskje glipp av viktige forelesninger pga at ungene er syke, eksamenstid = sykdomstid.. Men det er jo veldig greit å være student ift å jobbe da, man har jo mye større frihet. :)

Jeg er imponert over de som har fått/ får til dette!

For jeg klarte det ikke. Vanskelig å lese når den lille var våken, og når barnet sover er man gjerne sliten selv. Nå skal det sies at jeg prøvde å studere slik fra tiden da min baby var 1 mnd. Hadde dermed ammetåke, brystspreng, søvnløse netter, osv. itillegg! ;-)
Ser at du har ett eldre barn, så det kan jo være enklere nå som du kanskje har mer rutiner i hverdagen osv. Som nybakt mamma for første gang syntes iallfall jeg det var vanskelig.

Men du kan klare det! :-)
Lykke til! :-)

Ingen erfaringer, men jeg får nummer to i juni og skal ta generell studiekompetanse nettbasert til fra høsten av. Deretter håper jeg å kunne gå rett over til studie v/høyskole på fulltid. 
Håper det blir lettere enn det høres ut i mine ører :p

Jeg flytta fra samboeren min, og 4 timer bort fra familien! Og vet du, det gjekk veldig fint! Er en innstilt på og klare det, og virkelig har lyst....så går det kjempe fint:) kan være slitsomt og travelt av og til, men husarbeidet kan ligge til den lille har lagt seg, samme gjør det med leksene:)

Jeg begynte på universitetet igjen da William var to år. Jeg synes det har gått kjempebra. Jeg tar ganske mange fag, så jeg har forelesninger hver dag, men begynner ikke før kl. 10.15 (og noen dager 12.15), så vi har noen timer sammen om morgenen og kan kose oss litt da før vi drar avgårde til barnehagen. Jeg er på Blindern til 15.30, og henter ham igjen rundt kl 16. På den måten blir ikke dagene hans så lange i barnehagen, og vi får tid sammen både før og etterpå. Lesing blir det ikke noe av før etter han er i seng, og jeg kan ikke bruke helgene til lesing til mange studenter kan - det gir jo litt ekstra utfordringer. Man må bare være flink til å disponere tiden sin, og virkelig bruke den tiden man har til lesing effektivt.

Jeg begynte på skole i høst,det kan bli lange dager for frøkna i barnehagen men det går over all forventning :)

Jeg stortrives med skolen og di utfordrigene,men kan selvfølgelig være knall sliten når jeg kommer hjem.

Jeg studerer fulltid, ikke via nettet.. Jeg jobber også 40-50% på kveldene, eneste minuset er at jeg ser ikke gutten min på 2 år hver dag, men hittil har det gått ganske greit
Vi har masse fritimer, så prøver å få unna alt skolearbeid på skolen, liker ikke å sitte med det hjemme..

Jeg begynte på Ingeniør-utdanning i høst (i fjor) og jobber 100 % i tillegg...
Nå er det kun matte (nettbasert) da, så begynner hovedutdanningen til høsten!

Inntil nå funker det greit, jeg er flink til å lese på kveldstid etter at ungene sover, og jeg får lov å sitte på jobb i stille perioder. Har en nokså variert jobb, så i perioder er det ingenting å gjør mens andre perioder går det i ett.. 

Til høsten, blir det i samarbeid med Universitetet i Sør-Trøndelag og det blir 4 samlinger a` 4 dager per halvår over 2 år og ellers selvstudie (+ jobb da). Og da blir det nok litt tøffere enn nå... Men gleder meg!!

Har 2 barn, på 2 og 5 år!
Heldigvis er vi 2 stk (venninne og arb.kollega) som tar dette samme, og pleier å ha noen kvelder inni mellom der vi studerer sammen. Det er jo til kjempe hjelp!! 

Har mest ikke gjort annet jeg enn å studere etter jeg fikk barn
Gikk opp ett lys for meg da at jeg måtte bli noe så jeg kunne forsørge meg og snuppa som den gangen var alene. Fra hun var 1-2 studerte jeg via nett, var helt supert, leste på dagtid og d som var ledig av kvelder. Etterhvert skiftet jeg studie, begynte Øk/ad studier. Gikk veldig fint, leste på skolen og hadde alltid en forelesfri dag til å gjøre oppg og lese, helt til jeg traff sambo, og vi etterhvert bestemte oss for flere barn. 3året på økad ble jeg gravid og super dårlig de 4,5 første mnd, så d året  gikk så som så, måtte ta endel om igjen mens jeg gikk i perm, men d gikk det og 

Nå går jeg master, er gravid igjen og i høst har jeg vært dårlig som fy så ender med å måtte ta eksamener i perm igjen, men nå har jeg foreles 3 dgr i uka, kan mao sitte 2 dager og gjøre oppg, lese osv. Man har en helt annen frihet ved studier, som regel ikke fulle dager og enkelte er forelesfri, er man flink å bruke tiden er d å studere helt supert :D Har prøvd fulltidsjobber om sommeren, da lengter jeg litt tilbake til skolebenken av og til ;)

Så kort oppsummert : ikke bli gravid ;) vær strukturert og bruk tiden du har, sett gjerne opp ett tidskart på når du skal bruke tid på skole og når du skal bruke tid på andre ting :) Og vær obs på å måtte prioritere vekk mye sosialt akkurat i eksamensperioder, husk at du har mye fri etterpå :)

Hej. Har du tænkt på at lave en speech writing service? Der skal skrives en masse tekster om biler. Det ville hjælpe dig at kende dette emne 100%. Jeg havde en ven der blev færdig med et værksted og skrev en stor artikel som denne om hvordan han fiflede med det, efter det blev han tilbudt at skrive et par artikler mere som denne."

Last edited by a moderator:
Jeg begynte på lærerstudiet da Sofie var halvannet år. Jeg tar det nett og praksisbasert, og så er jeg på samlinger tre ganger i året (da er jeg borte mandag til fredag). Ellers er jeg ute i praksis, har nettmøter, og gjør oppgaver hjemme som leveres over nett, pluss leser pensum osv. 

Jeg har vært veldig sliten, møtte veggen for et års tid siden, da tok jeg omsider oppgjør med en depresjon som lenge har vært der. Det begynte med fødselsdepresjon, og gikk over til noe mer generelt, mye bunnet i opplevelser fra barndommen. Jeg er nå hallveis i andreåret, og er veldig motivert for å fortsette. Skal få til dette. Det er bare å være disiplinert og sette av tid til skolearbeidet, gjør litt hver dag, og skill mellom skole og fritid, så tror jeg det går bare fint. 
Hvor får man dette på nett ?

Begynte på sykepleien da eldste var 1 år. Det gikk fint det, fikk god hjelp av mamma i praksisperioden fordi jeg var alene. Etterhvert fikk jeg samboer så da tok han over og hjalp til når jeg hadde praksis, oppgaver, gruppearbeid utenfor bhgs åpningstid osv osv. Hadde ikke jobb ved siden av før siste halvåret. Da skrev jeg bachelor og disponerte tiden min mye mer selv og kunne derfor jobbe litt også.

Back
Topp