Studentmammaer?

motalleodds

Betatt av forumet
Junibarna 2015
Hei alle junimammaer
Er det flere som er studenter eller som har erfaring med å gjennomføre studier med barn? Jeg er ikke veldig bekymret enda, jeg har troen på at praktiske utfordringer vil løse seg, men tar gjerne imot råd og tips fra andre studentmammaer Jeg skal starte på jus ved UiO nå i januar..

Jeg er student nå, samtidig som jeg jobber60 % ved siden av studiene. Merker st det tærer på. Jeg har det 3 og et halv semester igjen.
Eneste jeg tipsene jeg har hørt fra studentmammaene jeg går i klasse med er å være strukturert og ha et godt samarbeid meg andre i klasse og faren til barnet:)

Jeg er litt redd jeg blir litt utenfor fra starten.. Jeg kommer jo med kul på magen allerede i fadderuken, hehe ;-) Jøss, du er virkelig tøff som jobber i tillegg!
Jeg satser på god hjelp fra samboeren min, spesielt i eksamenstiden! :-)

Det høres tøft ut! All ære til deg som fikk det til:) Jeg satser på å gjennomføre alle eksamener før termin og så ta et års permisjon.. Men er ikke helt sikker enda. Vet dere noe om den økonomiske støtten man får som studentforelder? Har nemlig lest at man kan fylle kriteriene til både foreldrepenger fra NAV OG foreldrestøtte fra lånekassen... Jeg har akkurat fått en fast helgestilling i helsevesenet, så jeg vil fortsette å jobbe ved siden av studiene..

Jeg fikk ikke foreldrestøtte da jeg fikk barnet rett før jeg begynte på skole , men fikk støtte fra nav og stipend i tilegg. Får vel noe stipend på barna, men ikke like mye som de som får baby iløpet av skoleåret. Står sikkert mye på sidene til lånekassen

Jeg har ingen planer om permisjon denne gangen heller, håper på å få det til med baby denne gangen også:-)

Hei alle junimammaer
Er det flere som er studenter eller som har erfaring med å gjennomføre studier med barn? Jeg er ikke veldig bekymret enda, jeg har troen på at praktiske utfordringer vil løse seg, men tar gjerne imot råd og tips fra andre studentmammaer Jeg skal starte på jus ved UiO nå i januar..

Jeg er ikke det nå, men var student og skrev masteroppgaven min ved UiO mens jeg var i permisjon forrige gang. Det gikk veldig fint, og jeg passet på å skrive mest mulig før fødselen, for det er ikke så mye man får gjort de første par månedene etter fødselen, da er fokuset helt andre steder :)

Nå var jo jeg heldig i forhold til at jeg ikke trengte å møte opp på noe, eller ha eksamener mens jeg var gravid, bare muntlig eksamen etter fødselen.

Nå kjenner jeg godt til JUS-oppbyggningen, da jeg jobber på UiO, og det er ikke noe obligatorisk oppmøte på første studieår, hverken på JUS1111 eller JUS1211, eller ex.phil selvstudiumsarianten, så om du ikke kan eller orker, så har du fortsatt mulighet til å ta eksamen. Men det er jo tilbud om kurs og forelesninger, så du er med på så mye du vil :)

Jeg er ikke det nå, men var student og skrev masteroppgaven min ved UiO mens jeg var i permisjon forrige gang. Det gikk veldig fint, og jeg passet på å skrive mest mulig før fødselen, for det er ikke så mye man får gjort de første par månedene etter fødselen, da er fokuset helt andre steder :)

Nå var jo jeg heldig i forhold til at jeg ikke trengte å møte opp på noe, eller ha eksamener mens jeg var gravid, bare muntlig eksamen etter fødselen.

Nå kjenner jeg godt til JUS-oppbyggningen, da jeg jobber på UiO, og det er ikke noe obligatorisk oppmøte på første studieår, hverken på JUS1111 eller JUS1211, eller ex.phil selvstudiumsarianten, så om du ikke kan eller orker, så har du fortsatt mulighet til å ta eksamen. Men det er jo tilbud om kurs og forelesninger, så du er med på så mye du vil :)

Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på engang! Har jo som mål å bli ferdig med første semester før termin, men det er jo faktisk en mulighet å ta andre semester som privatist:) Har bare tenkt mye på å nyte den første tiden uten å måtte stresse med eksamen, men i og med at jeg tenker å være borte fra skolen et helt år har jeg ganske sikkert kapasitet til å ta eksamenene jeg trenger for å starte på 2. avdeling:) Takk for tips!

Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på engang! Har jo som mål å bli ferdig med første semester før termin, men det er jo faktisk en mulighet å ta andre semester som privatist:) Har bare tenkt mye på å nyte den første tiden uten å måtte stresse med eksamen, men i og med at jeg tenker å være borte fra skolen et helt år har jeg ganske sikkert kapasitet til å ta eksamenene jeg trenger for å starte på 2. avdeling:) Takk for tips!

Du trenger ikke ta det som privatist. Man kan la være å følge undervisning selv om man har studierett og er inne på programmet (mange kombinerer jo studiet med mer eller mindre full jobb f.eks). SÅ det er noe av grunnen til at det er lite obligatorisk aktivitet. Du vil ha noe obligatorisk på 2. året, men ikke før det :)

I tillegg har man lov å ta eksamen mens man er i permisjon om man ønsker. Så du står veldig fritt til å legge opp løpet slik du selv ønsker.

Du trenger ikke ta det som privatist. Man kan la være å følge undervisning selv om man har studierett og er inne på programmet (mange kombinerer jo studiet med mer eller mindre full jobb f.eks). SÅ det er noe av grunnen til at det er lite obligatorisk aktivitet. Du vil ha noe obligatorisk på 2. året, men ikke før det :)

I tillegg har man lov å ta eksamen mens man er i permisjon om man ønsker. Så du står veldig fritt til å legge opp løpet slik du selv ønsker.

Det er jo helt supert:) Skal definitivt vurdere det:) Avventer likevel litt før jeg setter det som "krav" til meg selv, man vet jo aldri hvordan den første tiden blir, om ungen sover mye osv.. Blir fort skuffa over meg selv når jeg ikke klarer å gjennomføre;)

Jeg tar 2 året på vgs nå, bare programfagene, via internett. Er mye innleveringer og prøver, men i følge planen er jeg ferdig i mai:) det burde gå fint:) gikk høyskole da jeg ble gravid sist, men da hadde jeg bestemt meg for å slutte før jeg visste at jeg var gravid. Det var ikke det rette for meg. Så jeg begynte med dette opplegget da junior var 11 mnder. Det gikk veldig bra:)

Back
Topp