Studenter

Jeg skal begynne på 3. året på lærerhøyskolen til høsten og er litt i tenkeboksen om jeg skal fortsette eller ta permisjon fra januar av.

Ser for meg det blir veldig stress med praksisperiode som sikkert kommer i februar og bachelor-skriving på våren, men vil helst unngå pause i studiene!

Jeg skal begynne på 3. året på lærerhøyskolen til høsten og er litt i tenkeboksen om jeg skal fortsette eller ta permisjon fra januar av.

Ser for meg det blir veldig stress med praksisperiode som sikkert kommer i februar og bachelor-skriving på våren, men vil helst unngå pause i studiene!
Jeg vil også unngå å ha pause i studiene men jeg er førstegangs gravid så jeg aner jo ikke hva som venter meg. Godt vi har litt tid til å bestemme oss:)

Jeg tenkte å fortsette. Er deltidsstudie, og faget jeg skal ta krever ikke praksis. Tenke paps kunne få ha pappaperm når jeg evt er på samlinger. Begynte på studiet da mellomste var 8 mnd. Fikk minste i -14, og han har vært med hele veien ;)

Får du permisjonspenger fra lånekassen da? Jeg jobber utenom skolen også så har ikke satt meg inn i dette her med permisjonspenger

Jeg får permisjon fra jobben. Dvs at nav betaler utifra hvor mye man har tjent i jobben. Sånn er det for alle, men da er det noen krav som gjelder;

En må jobbet minst 6mnd det siste året (eller er det ila 10mnd?) før du går ut i permisjon. Når jeg skriver jobb et det all pensjonsgivende inntekt, altså det du skatter av. Det spiller ikke hvor stor prosent du har I jobben, om du har én eller flere jobber osv, det er det samlede beløpet de beregner utifra. Jeg vet ikke hvor stort beløpet må være for at en skal få permisjonspenger fra jobben. Hvis man ikke når opp til minstebeløpet, kan man få en engangssum, den er skikkelig lav!

Jeg vet ikke hvor mye du har jobbet ved siden av, så du bør regne ut om det lønner seg for deg å søke permisjonspenger fra jobben eller fra lånekassen. Lånekassen gir ca 7000mnd og det er mye mindre enn det jeg vil få fra jobben.

Er du aleneforsørger er det helt andre regler, og da er pengene fra lånekassen mye mer.

Du bør søke opp og lese, det er en egen link her på forumet, men jeg håper det hjalp å få litt oversikt:)

Dere som tar lærerutdanningen. Ikke velg et tungt fag om du velger å studere hjemme i permisjonen :)
Jeg var student med forrige, men valgte å ta fri og angrer absolutt ikke :)

Jeg får permisjon fra jobben. Dvs at nav betaler utifra hvor mye man har tjent i jobben. Sånn er det for alle, men da er det noen krav som gjelder;

En må jobbet minst 6mnd det siste året (eller er det ila 10mnd?) før du går ut i permisjon. Når jeg skriver jobb et det all pensjonsgivende inntekt, altså det du skatter av. Det spiller ikke hvor stor prosent du har I jobben, om du har én eller flere jobber osv, det er det samlede beløpet de beregner utifra. Jeg vet ikke hvor stort beløpet må være for at en skal få permisjonspenger fra jobben. Hvis man ikke når opp til minstebeløpet, kan man få en engangssum, den er skikkelig lav!

Jeg vet ikke hvor mye du har jobbet ved siden av, så du bør regne ut om det lønner seg for deg å søke permisjonspenger fra jobben eller fra lånekassen. Lånekassen gir ca 7000mnd og det er mye mindre enn det jeg vil få fra jobben.

Er du aleneforsørger er det helt andre regler, og da er pengene fra lånekassen mye mer.

Du bør søke opp og lese, det er en egen link her på forumet, men jeg håper det hjalp å få litt oversikt:)

Tror faktisk man kan få både penger fra jobben og Lånekassen samtidig også :)

Jeg fikk permisjonspenger via nav pga jobb, og foreldrestipend (som er godskriving av lån) fra lånekassen

Du kan ta permisjon ifra jobb og likevel studere. Foreldrepenger fra lånekassen går utifra din og barnefars inntekt. Dere skal tjene veldig lite total for å få noe der. Type begge to student....
Det er feil.. Mannen her tjener rundt 1 mill og jeg får stipend når man har født i 44 uker :) fikk det med nr 2 og får med nr 3 :)

Jeg fikk altså for 44 uker det samme som jeg fikk hver Mnd ellers.. Så det er igrunn ganske lønnsomt å studere å få barn. Jeg får ikke så mye stipend siden mannen tjener så mye, så alt blir lån nesten.. Unntatt når jeg har født da blir absolutt alt stipend :)

Dere som tar lærerutdanningen. Ikke velg et tungt fag om du velger å studere hjemme i permisjonen :)
Jeg var student med forrige, men valgte å ta fri og angrer absolutt ikke :)
Man kan ikke lenger velge å studere hjemmefra når du tar lærerutdanning.. Er nemlig obligatorisk oppmøte så man må være på skolen 80%.. Så da må man Evt ta med babyen

Vesla ble født mitt 2. semester på lektorutdanningen. Tok siste eksamen 3 uker før fødselen, hun er også født i Januar, og så hadde jeg permisjon ett år. Veldig glad jeg valgte å ta permisjon. Deilig å slippe å ha dårlig samvittighet fordi man ikke får lest, eller gått på nok forelesninger osv.

Denne gangen så begynner jeg å skrive master til høsten. Håper jeg får gjort unna MASSE skriving før babyen kommer, og så tror jeg at jeg tar et år permisjon. Om jeg har kommet veldig langt med masteren, så leverer jeg nok den, og så søker jeg meg inn på et årsstudium fra og med høsten 2017, for å få opprykk..

Veldig fint å være student med små barn altså, så nå håper jeg bare denne spiren sitter..

Jeg studerer deltid, og det fungerte supert med baby. Var på skolen tre ganger i semesteret, resten foregikk over nett. Satt hjemme, ammet, bysset og sto i som vanlig mens vi hadde forelesninger (y)

Er første året på studie, siste eksamen neste uke . Om formen blir bra tar jeg høst semester og søker permisjon etter jul .
Hva har du tenkt ?

Jeg går 3 året lektorprogrammet på universitet i Oslo, og tenkte å gjøre samma som deg. Men skal du ta 1 semester i permisjon eller 2? Jeg tenkte å prøve med 1 semester bare og så starte igjen, men da tar jeg med meg babyen på skolen :p

Back
Topp