Studenter! Hvordan fungerer kollokviegruppene deres?

FancyPants

Forumet er livet
Har dere krav til hvor mye som skal være gjort før man møtes osv?

Jeg har nemlig ei i klassen som spør meg hveeer dag om vi skal sitte og jobbe etter forelesningene. Problemet er at hun driter i å følge med i forelesninger, lese stoffet vi har om o.l., så vi må lære henne ALT etterpå. På fredag satt jeg med henne i TRE timer med en oppgave jeg selv gjorde unna på 20 minutter.

Det er vel ikke sånn at vi skal måtte lære bort alt mulig? Jeg skjønner jo at man skal kunne spørre hvis man lurer på noe, men det er fryktelig irriterende å måtte sitte å lære bort alt man skal ha lært seg selv hele tiden.
Jeg har sagt til henne at hun MÅ lese det i har blitt enig om før vi møtes, men hun sier bare at hun ikke forstår noe hvis hun leser selv, at det er bedre for henne hvis vi bare lærer henne det..[&:] Problemet er jo at jeg bruker all tiden på å lære henne ting jeg allerede kan, i stedet for å komme meg videre i oppgavene..

Jeg blir så frustrert![:'(]

Det går ikke an. Det vil jo gå ut over dine studier tilslutt. Hun må lese selv, følge med på forelesningene. Klarer hun ikke å lære noe ved å lese selv, så spørs det vel om hun egentlig har det som trengs for å gå på studier på ett høyere nivå. Spør av og til på ting man ikke forstår, er greit, men at du skal bruke flere timer på å lære henne er ikke greit. Den tiden trenger du til å konsentrere deg om dine egne studier.

Det er dødsviktig med en kontrakt!! Det har vi alltid, men vi har ikke fått bruk for den eda. Jeg har alltid vært på gruppe med folk som sånn sett er lik meg. Men er likevel viktig med kontrakt HVIS noe skulle dukke opp og ikke fungere. F.eks at alle må stille forberedt!

Vi har ikke hatt behov for å møtes ofte. Kun hvis det er viktige oppgaver som skal gjøres sammen.

ORIGINAL: Tamiria

Det går ikke an. Det vil jo gå ut over dine studier tilslutt. Hun må lese selv, følge med på forelesningene. Klarer hun ikke å lære noe ved å lese selv, så spørs det vel om hun egentlig har det som trengs for å gå på studier på ett høyere nivå. Spør av og til på ting man ikke forstår, er greit, men at du skal bruke flere timer på å lære henne er ikke greit. Den tiden trenger du til å konsentrere deg om dine egne studier.

Ja, jeg er ikke helt på jordet som syns det er en uholdbar situasjon?

På den oppgaven brukte vi to timer, og da jeg sa "Jippi! Ferdig!" sa hun:
"åh, nei du.. Nå må vi gå tilbake til begynnelsen av oppgaven, så kan du si alt du gjorde og hvorfor, så skal jeg skrive det ned". Så gjorde vi det da, i en time..
Greit nok det, men da burde hun jo forstå hvordan det er etterpå. Men neeida.. Neste oppgave var identisk omtrent, og hun skjønte forstatt ikke en dritt.[&:]
Da unnskyldte jeg meg og sa jeg hadde en unge som måtte hentes i barnehagen altså..

Jeg tviler litt på om hun har det som trengs for studiet vårt altså.. Det er et relativt tøft studie, og når man ikke klarer å konsentrere seg om det man driver med blirr det tusen ganger verre.

Hehe, blir litt syting fra meg nå, men jeg blir så lei..

ORIGINAL: Rødtoppen Hissig

Det er dødsviktig med en kontrakt!! Det har vi alltid, men vi har ikke fått bruk for den eda. Jeg har alltid vært på gruppe med folk som sånn sett er lik meg. Men er likevel viktig med kontrakt HVIS noe skulle dukke opp og ikke fungere. F.eks at alle må stille forberedt!

Vi har ikke hatt behov for å møtes ofte. Kun hvis det er viktige oppgaver som skal gjøres sammen.

Hva slags kontrakt?
Vår gruppe er egentlig utrolig ustrukturert. Vi møtes flere ganger i uka, men alle jobber med sitt. Noen med matte, noen med bed.øk osv. Er ikke noe styr på hva vi skal ha gjort og ikke f.eks. Det er litt for surrete for meg, så ender med at jeg ikke gidder å være med halvparten av gangene..

ORIGINAL: GULLUNGEiVUGGA

Da hadde jeg satt hgardt mot hardt og krevd at enten satte hun seg inn i det selv eller så måtte hun finne ei anna gruppe. Jeg er ikke læreren!

Studenter skal være litt egoister! [8D][:D]

Jeg snakket med henne om det nå, og sa at jeg ikke var der for å lære bort. At hun MÅTTE stille forberedt, fordi jeg blir frustrert over å måtte bruke så masse tid på å lære henne det hun burde ha lest seg til selv. Da svarte hun bare at det måtte jo være lov til å spørre hvis det var noe hun ikke skjønte..

ORIGINAL: fairy

ORIGINAL: Rødtoppen Hissig

Hva slags kontrakt?
Vår gruppe er egentlig utrolig ustrukturert. Vi møtes flere ganger i uka, men alle jobber med sitt. Noen med matte, noen med bed.øk osv. Er ikke noe styr på hva vi skal ha gjort og ikke f.eks. Det er litt for surrete for meg, så ender med at jeg ikke gidder å være med halvparten av gangene..

Vi har fått beskjed på mitt studie at vi må ha gruppekontrakt hvis vi skal jobbe sammen i flere enn et par ganger. Da setter man seg ned og skriver en kontrakt. Altså hvordan man vil at gruppa skal fungere, og hva som skjer hvis den ikke fungerer. Hva forventer man av hverandre? Hva forventer man av gruppa samla? F.eks. Si ifra hvis man kommer for seint eller ikke kan være med, ingen forslag er dårlige, alle møter forberedt, alle må jobbe selvstendig, men må kunne spørre om hjelp hvis det er en liten ting en lurer på. Alle skal gjøre ca like mye, ingen skal føle at de har gjort alt, mens andre ikke har gjort noen ting. Hva skjer hvis man ender i en konflikt man ikke klarer å løse. Hva skjer hvis den ene aldri møter opp, aldri stiler forberedt osv. Da trenger man ikke diskutere det HVIS det dukker opp noe. Tar 5-10min å skrive en og er god å ha HVIS det skulle være noe.
Det høres jo ut som at denne studenten virkelig har problemer med å forberede seg, skjønne hvordan oppgaver løses og vil vel ha en fasit fra noen andre.

det er fint å hjelpe hverandre, men du har ikke noe som helst ansvar for å dra henne gjennom studiene..
åpenbart fungerer ikke deres kollokviegruppe - iallefall ikke med henne på lag.. så jeg ville bare ekskludert henne.. forklart henne hvorfor og gitt henne en sjans eller to til å skjerpe seg litt, men aldri i verden om jeg hadde giddet å la noen andre holde meg igjen i studieprogresjonen...

Har ikke kollokviegruppe, men noen leser sammen bare.

Synes jo det forplikter litt når man er med i en gruppe. Du skal ikke lære bort noe, dere skal jo diskutere stoffet sammen, finne løsninger osv. Har du en veilder du kan opp problemet med? Eller si fra til henne? Regner med at det er flere enn deg som føler det slik?

ORIGINAL: fairy

ORIGINAL: Tamiria

Ja, jeg er ikke helt på jordet som syns det er en uholdbar situasjon?

På den oppgaven brukte vi to timer, og da jeg sa "Jippi! Ferdig!" sa hun:
"åh, nei du.. Nå må vi gå tilbake til begynnelsen av oppgaven, så kan du si alt du gjorde og hvorfor, så skal jeg skrive det ned". Så gjorde vi det da, i en time..
Greit nok det, men da burde hun jo forstå hvordan det er etterpå. Men neeida.. Neste oppgave var identisk omtrent, og hun skjønte forstatt ikke en dritt.[&:]
Da unnskyldte jeg meg og sa jeg hadde en unge som måtte hentes i barnehagen altså..

Jeg tviler litt på om hun har det som trengs for studiet vårt altså.. Det er et relativt tøft studie, og når man ikke klarer å konsentrere seg om det man driver med blirr det tusen ganger verre.

Hehe, blir litt syting fra meg nå, men jeg blir så lei..

Forstår godt at du blir lei. Hadde jeg og gjort. Har ei som er på gruppa mi og, hun gjør nesten aldri noe, sier ingenting,følger ikke med og gjentar bare det vi andre har sagt før. Er ei koselig jente, men det hjelper ikke når hun er gratis pasasjer på mange måter.

Har ikke så mange andre tips enn at dere sammen som gruppe tar dette opp med henne og hjelper ikke det så får hun finne ei annen gruppe å jobbe sammen med. Er ikke lett å gjøre det, det vet jeg for vi i vår gruppe sliter med å ta opp vår problemstilling med vår "gratis pasasjer".

Lykke til, håper det ordner seg.

På skolen så har vi en leder, og en nestleder i gruppa, så når vi har gruppeoppg. så fordeler vi læringsmåla til hver enkelt, så må vi selv lese og finne svar..
Om noen er borte så sender vi bare oppgava til leder'n på gruppa ....

Synes du skal snakke med lærern, for man har jo ansvar for egen læring, å om ho ikke klarer det,så bør ho få tilrettelegging

Back
Topp