Studenter eller andre! Ang. pappapermisjon..

EllaRoe

Gift med forumet
Dere som er studenter eller som jobber mindre enn femti prosent og som dermed ikke har rett på fedrekvote.. Noen som har tips til smutthull eller lignende der pappaen likevel får disse ukene?

Jeg sitter i følgende situasjon.. Jeg er for tiden heltidstudent ved en høgskole, og går ut i permisjon i slutten av oktober siden jeg har termin i midten av november. I tillegg har jeg en stilling mindre enn femti prosent, der jeg mangler halvannen time for at stillingen skal tilsvare femti prosent, og dermed pappaen får sin kvote[:'(] Jeg starter studiene til neste år i august, hvilket betyr at barnet må begynne i barnehage fra det er ni måneder gammelt, noe jeg egentlig synes er ALT for tidlig[:(] Dersom pappaen hadde krav på fedrekvoten, hadde jo dette sett litt annerledes ut..

Så da lurer jeg altså på, om det er noen som har noen smutthull eller lignende, der pappaen likevel kan få disse verdifulle ukene sine?
-Kan f.eks. arbeidsgiver være snill å plusse på disse halvannen timene på skjemaet? Noen som har vært borti det? Det er i dette tilfellet prat om en stor og seriøs bedrift. Vet ikke om det har noe å si, men..
-Kan jeg være student ved to studieinstitusjoner samtidig? F.eks.hvis jeg tar noen "lette" fag ved universitet.. Er jeg da nødt til å bestå eksamen?
-Eller kan NAV faktisk være så snille og behjelpelige at de ser igjennom fingrene og reglene i slike dumme tilfeller? Det er jo snakk om at jeg mangler halvannen time..

Håper virkelig noen kan hjelpe her inne.. Ganske så uaktuelt å sende en 9 måneder gammel baby i barnehagen[&o] 

Aner ikke helt hvordan de ordna det, men ei vennine av meg tok kun ut i de obligatoriske 6 ukene da hun var student.
Resten av permisjonen tok far ut og han fikk penger gjennom nav.

ORIGINAL: Juliejr

Aner ikke helt hvordan de ordna det, men ei vennine av meg tok kun ut i de obligatoriske 6 ukene da hun var student.

Ja, det går fint an. Men i min situasjon så blir det værre.. Jeg er student ved en høgskole, der så og si alt er obligatorisk. Hadde vært annerledes dersom jeg hadde studert på et universitet, da ingenting er obligatorisk..

Dytt.. Må vel være noen som har vært i eller er i samme situasjon?[:)] Gir meg ikke[8D]

Vi fikk faktisk velge selv om vi skulle velge fedrekvoten eller ikke og jeg hadde sånn ca 50 %. Vi valgte å føre fedrekvoten over på meg...
Nav var faktisk ikke så veldig nøye på dette med timene hos meg i hvertfall! [:)]

ORIGINAL: mjauth

Vi fikk faktisk velge selv om vi skulle velge fedrekvoten eller ikke og jeg hadde sånn ca 50 %. Vi valgte å føre fedrekvoten over på meg...
Nav var faktisk ikke så veldig nøye på dette med timene hos meg i hvertfall! [:)]

Hmm, det hørtes nesten for godt ut til å være sant. Men det er jo veldig gode nyheter isåfall[:)] Varierer kanskje fra saksbehandler til saksbehandler, og fra kontor til kontor? Håper, håper, håper det går!

Jeg studerer ved høyskole og vi har gjort følgende.
Far har tatt ca 20 uker av 42 ukers permisjon og får da full lønn. Disse ukene er fordelt som enkeltvis dager ( hver mandag pluss obligatorisk praksis osv) slik får jeg delvis fødselsstipend fra lånekassa, samtidig som jeg følger deler av studie slik at jeg oppnår studiepoeng.

Vet ikke om du skjønte noe av det, men finns muligheter iallefall!! Tingen er at pappan må ta ut deler av permisjonen!! Han får jo full lønn uansett ...det kommer klart an på HVOR mye obligatorisk som kreves på studiet ditt. ( men studiested kan også tilrettelegge i forhold til dette.....jeg må ha med bebissen på noe av det..)

ORIGINAL: Juliejr

Det er helt vanlig. Første 6 uker er forbeholdt mor uansett og deretter kan far ta ut selvstendig rett til foreldrepenger hvis han har jobbet etter 6/10 regelen i minst 50% stilling., Kravet til å få denne ordningen er at mor må gå ut i jobb (minst 75% stilling) eller fulltidsutdanning etter de første 6 ukene..

Back
Topp