student!

malena

Flørter med forumet
Håper noen her inne kan hjelpe meg.Jeg er fulltidsstudent,og får barn ci april-mai neste år. Da er jeg ferdig med semesteret, og skal være hjemme til skolen starter igjen til høstem. Da skal mannen min ha permisjon med barnet,og jeg skal fortsette studiene. Vil jeg da få fødselsstipend,selv om jeg bare er hjemme selv i tre-fire måneder?Og har jeg rett til engangsstøtten,jeg har jo ikke jobbet i det hele tatt i tiden frem til fødselen?
Håper noen med erfaring fra lignende kan hjelpe meg.

siden du er student skjekk på lånekassen.no hva du kan få av støtte, det kommer litt ann på hvor mye samboeren din tjener og noe slikt .. tror du får den samme summen om du velger å fortsette skolen eller om du går hjemme ..

jeg var på skolen med en gang etter fødsel og skoleåret etter! fikk fødselstipend jeg. ikke for å være frekk men jeg anbefaler ingen å gå skole mens de har små, (jeg fikk i mai) man går glipp av så mye.det kan være lurt å snakke med skolen om dine muligheter i forhold til fravær. da jeg gikk, tok de ammetimen min, fordi de mente at christoffer ikke trengte næringen, å det var bare en snillhet fra dems side at jeg hadde fått den fram til han var 7-8 mnd. fikk fravær hver gang jeg var på kontroll med han, hvis dagmamman var sjuk, eller hvis christoffer var sjuk, fikk ikke lov til å ta han med meg. i reglemange deres står det at man har lov til å være hjemme med en oppgave uten å få fravær. snakk med rektor. nå vet ikke jeg om det er videregående skole du går eller om det er høyere utdanning, men det kan være lurt å forhøre seg. jeg fikk lite forståelse og støtte fra lærerne, og det er utruli hardt å gå når man blir møtt med motgang på alt man gjør. jeg har klaget, så her er det blitt store forandringer. rektoren viste ikke om dette, men at hunlovet meg forandringer, hun ville ikke at det skulle bli klaget på dette igjen. håper du får mer ut av året enn det jeg hadde

jeg tror det kan være litt annerledes om man går på videregående eller høgskole .. på høgskole er det ikke så mye som er obligatorisk (slik er det iallefall der jeg går, mye man velger selv) .. det er også flere som tar med barna sine i forelesninger og slikt .. det fungerer nok greit nok for andre, men skal ikke si noe sikkert om hvordan det er da jeg ikke har noen barn ..
hadde du babyen din med på skolen ma 84?
Ser det ikke er så lenge til det er en til som melder ankomst hos deg [;)] så koselig ..

Hei!
Er akkurat i samme situasjon som deg. Du får stipend de månedene du er hjemme, så overtar han (enten fra trygdekontoret eller lånekassen). Du vil og få engangsstøtten før du føder.

Lykke til!! [:D]

Selv går jeg høgskole, og har nettopp fått min lille prinsesse og hun har allerede vært med på forelesninger,har heller ikke noe obligatorisk, og alle foreleserne er veldig opptatt av at jeg kan klare dette hvis jeg vil og har lagt opp utdanningen slik at alt er tilrettelagt og at jeg kan ta igjen noe senere om jeg vil.I tillegg får du både forsørger og fødselsstipend, såfremt din samboer tjener under ca 21000 brutto i måneden,men dette står presisert godt på lånekassen sine sider.Det eneste som forvirret meg litt var om jeg fikk fødselsstipendet hvis jeg fortsatte,eller om jeg ville få det redusert om jeg tok permisjon.Det jeg fikk til svar var at for lånekassen sin del spilte det ingen rolle om man fortsatte(dette er hvis du er heltidsstudent, altså ikke tar bare ett eller to fag) eller tok permisjon, men vær obs på det at skolen kan melde fra til lånekassen om at du ikke er student lengre om man tar permisjon, fikk jeg beskjed om.og hvis de gjør det så er du dermed ikke student lengre,men dette vil vel antakeligvis ikke gjelde i ditt tilfelle.
Lykke til med graviditeten og studiene!!!
For meg så fungerer dette kjempefint, og håper det vil det for deg også![:)]

Back
Topp