Student og rettigheter?

Petit

Elsker forumet
*MIA*
Noen som har peiling på hvilke rettigheter man har som student og gravid?

Andre i samme situasjon?

Jeg er!
Ble ferdig utdannet nå i vår, men har kommet inn på årsstudium til høsten for å fordype meg litt. Tror jeg begynner der, har egentlig ikke tenkt så mye enda...

Kan man både få fødselsstipend av Lånekassen og foreldrepenger fra en arbeidsgiver?

Etter hva jeg har forstått kan man ikke få begge deler nei. men jeg er ikke helt stødig på det emnet så jeg vet ikke så mye :)
Tror det står noe inne på lånekassen sine sider angående slikt :)

Jeg er student, ferdig til sommeren 2014. Altså, termin noen måneder før jeg er ferdig. Aner ikke hvordan det fungerer med fødselsstipend da? Planen er å fortsette på skolen, men utsette eksamen til etter sommeren. Forhåpentligvis ordner det seg med jobb (eller nytt studium), sånn at gubben kan får størsteparten av permisjonen siden han ikke fikk noe forrige gang. Men jeg vet ikke jeg altså, må prøve å sette meg inn i denne jungelen av regler og rettigheter!

Planen her blir nok også å utsette eksamen til høsten 14.. Skal forhøre meg med rådgiveren på skolen.

Hei.

Jeg fikk barn i mitt siste år på høgskole og tok 1 års pemisjon fra studiene før jeg avsluttet nå i våres. Følgende fant jeg ut av:

Du har krav på både stipend og foreldrepenger hvis du har klart å opparbeide deg et grunnlag for dette. Nav og Lånekassen har ikke lov til å påvirke hverandre når det kommer til dette så lenge du allerede har grunnlag for stipend til tross for inntekt!

Du kan ta et års permisjon fra jobb og studier i ett år for å være hjemme med den lille med full støtte. Pass på at i lånekassen har du 6(?) uker lenger enn nav, og at dere da bare ber om utsettelse på den som arbeider.

Alt stipend og lån fra Lånekassen blir gjort om til permisjonsstipend (totalt ca 11 500 i mnd) i denne perioden. Dvs ingenting må tilbakebetales! Hvis man da har klart å jobbe noe ved siden av studier, blir totalen fort en pen liten sum ;)

Når man da får kabalen til å gå opp kan man fort med sikker inntekt lene seg tilbake og kose seg noen ekstra uker med lillegullet sitt <3 Angrer ikke ett sekund på at jeg valgte å få barn som student!

Lykke til :)

Jo og:

Hvis du avslutter utdannelsen mens du rett før eller etter du har født: søk deg inn på et studium og få en plass på nytt. Det er ikke noe krav om å bestå eksamen når man mottar foreldrestipend. Hvis du ikke har noen interesse av å fullføre studiet etter endt permisjon, si opp studieplassen når du er ferdig med permisjonen. Eneste krav er at du er tatt opp som (inaktiv) student og har vært det i minimum 6(?) mnd før du ble gravid. Mange som gjør feil her og sier fra seg studieplassen fordi de ikke har tenkt å fortsette, og da mister de som følge alle rettigheter! Så istedet for full permisjon av lånekassen blir de sittende med minimum foreldrepenger og supplerende livsopphold av sossen.. :P

Back
Topp