Student og permisjon?

Zazuuu

Betatt av forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
Februarlykke 2022❄️
Er det noen andre som er eller har vært studenter, og som har skal eller har tatt permisjon?

Siden jeg skal begynne 2. år av studie i August, tenker jeg å heller ta et år permisjon fra studiet. Sånn jeg har fortstått det, kan jeg da få foreldrestipend fra Lånekassen i 49 uker og få engangsstøtte fra lånekassen.

Men kjæresten min har jo også lyst på permisjon, og helst så mye som mulig. Han er i full jobb. Ifølge NAV, har ikke han rett på foreldrepenger så lenge jeg er hjemme 100%. Men om jeg jobber, vil han få foreldrepenger som tilsvarer den stillingsprosenten jeg jobber. Så om jeg jobber 20%, kan han være hjemme 100% og få 20% lønn. Dette er litt vanskelig å ta stilling til, siden jeg ikke vet om jeg kan skaffe en jobb med en grei stillingsprosent etter fødsel.

Jeg forstår det også slik at så lenge jeg er i aktivitet i permisjonen, f.eks jobber 10%, mens jeg har permisjon fra studiet, og kjæresten min jobber 100%, så kan han utsette permisjonen sin til jeg er tilbake til studiene 100%. Altså, om jeg begynner å jobbe i uke 7 eller 9 eller noe sånt, så kan han ta ut full permisjon fra når jeg begynner å studere igjen, ett år etter fødsel. Jeg har en jobb nå med en stillingsprosent på 6% som jeg regner med jeg kan fortsette med.

Det er ikke så lett å finne info om dette fra Lånekassen, og de bruker veldig lang tid på å svare på e-post. Så jeg lurer på om det vil påvirke stipendet mitt fra lånekassen om jeg jobber under 10% mens jeg har permisjon, og at kjæresten min skal få foreldre penger fra NAV i etterkant. Jeg finner kun info om at jeg ikke kan få foreldre stipend fra NAV samtidig som barnefar får det, men det står ingen ting om utsetting. Så jeg vet ikke om det blir forskjell på det..

Er det noen som har erfaring med dette?

Nå er jeg ikke og har ikke vært student, men den delen av permisjonen som er dedikert pappaen kan han ta ut uavhengig av om du er i jobb eller ikke, mens fellesperioden kan ikke han ta ut hvis du er hjemme. Jeg hadde ikke jobb da frøkna var så liten men han hadde pappaperm selv om jeg var hjemme

Nå er jeg ikke og har ikke vært student, men den delen av permisjonen som er dedikert pappaen kan han ta ut uavhengig av om du er i jobb eller ikke, mens fellesperioden kan ikke han ta ut hvis du er hjemme. Jeg hadde ikke jobb da frøkna var så liten men han hadde pappaperm selv om jeg var hjemme
Han kan ikke ta permisjon hvis hun tar engangsstønad dessverre.

Hmm... Jeg spurte hun i NAV-chatten og forsto det slik at man kunne det. Men plutselig måtte hun gå siden skiftet hennes allerede var over. Hun var nok litt stresset, så det ble kanskje litt missforståelser.

Men om jeg ikke får engangsstønad, så kan han det? Eller må jeg ha jobbet nok for at han skal få permisjon?

Hmm... Jeg spurte hun i NAV-chatten og forsto det slik at man kunne det. Men plutselig måtte hun gå siden skiftet hennes allerede var over. Hun var nok litt stresset, så det ble kanskje litt missforståelser.

Men om jeg ikke får engangsstønad, så kan han det? Eller må jeg ha jobbet nok for at han skal få permisjon?
Du må vel ha jobbet nok ja, så hvordan det er med støtte til deg og han da

For at han skal få perm må du være i minst 70% jobb eller 100% student eller syk/ufør/whatnot.

Feil. Det stilles aktivitetskrav til mor mens far er i permisjon. Han kan ha all permisjon så lenge mor jobber 70% eller er 100% student.

Hvis mor har rett til foreldrepenger kan far ta ut fedrekvoten. Om mor ikke har rett (eller velger å motta engangsstønad) må mor fylle kravet om aktivitet for at far skal kunne ta ut foreldrepenger.

Det er for øvrig minst 75% mor må være i jobb for at far skal kunne ta ut fulle foreldrepenger.

Hvis mor har rett til foreldrepenger kan far ta ut fedrekvoten. Om mor ikke har rett (eller velger å motta engangsstønad) må mor fylle kravet om aktivitet for at far skal kunne ta ut foreldrepenger.

Det er for øvrig minst 75% mor må være i jobb for at far skal kunne ta ut fulle foreldrepenger.

Stemmer, 75% er riktig og ikke 70 %.

Stemmer, 75% er riktig og ikke 70 %.

Nav sa til meg at hvis han skal ha permisjon samtidig som meg så er det ikke noe krav til hvor mye jeg må jobbe, men han får kun betalt den prosenten jeg jobber. Så hvis jeg jobber 70%, får han 70% lønn, selvom han har 100% permisjon. Men om han ville utsette permisjonen, som de sa han kunne, så lenge jeg var i aktivitet (de sa det er ingen minstekrav til aktivitet, og at 6% er nok) og han jobbet 100% i min permisjon, så kunne han ta ut permisjon etter jeg begynte med studiene igjen. De sa også at dette er mulig om jeg får engangsstønad.

Jeg tror kanskje jeg må snakke med de en gang til...

Snakk med nav, finles reglene, og snakk gjerne med flere fra nav da det ikke er alle som er like oppdaterte på reglene! Særlig i unntakstilfeller som dette er det vanskelig å få klare svar fra nav, så jeg anbefaler dere å sette dere nøye inn i alle regler selv og krangle litt med dem :p Far skal kunne ta ut all permisjon om du oppfyller aktivitetskravet, og jeg synes å huske at han kan utsette sin permisjon etter 6. uka etter fødsel? Lenge siden jeg satt meg inn i det, men jeg håper dere finner en løsning :)

Nav sa til meg at hvis han skal ha permisjon samtidig som meg så er det ikke noe krav til hvor mye jeg må jobbe, men han får kun betalt den prosenten jeg jobber. Så hvis jeg jobber 70%, får han 70% lønn, selvom han har 100% permisjon. Men om han ville utsette permisjonen, som de sa han kunne, så lenge jeg var i aktivitet (de sa det er ingen minstekrav til aktivitet, og at 6% er nok) og han jobbet 100% i min permisjon, så kunne han ta ut permisjon etter jeg begynte med studiene igjen. De sa også at dette er mulig om jeg får engangsstønad.

Jeg tror kanskje jeg må snakke med de en gang til...

Det høres lurt ut å ta kontakt med NAV igjen. Det virker som mye papirarbeid og mange søknadsfrister dere utsetter dere for så dere bør ha det på stell før dere setter igang :hilarious: jeg syntes vår prosess var ille, og her er det bare å skaffe studiebekreftelse en gang i halvåret og at han må sende inn et ekstra dokument :hilarious:

Jeg fant dette på babyverdennettsiden. Så det virker som det er mulig. Kanskje.

– Mister far rett til foreldrepenger dersom mor ikke har rett på foreldrepenger?

– At mor må ha rett på foreldrepenger for at far skal ha rett på fedrekvote, handler om at når begge har rett på foreldrepenger, så blir det en tredeling av foreldrepengeperioden (mødrekvote, fedrekvote og fellesperiode). Far kan ha rett på foreldrepenger selv om han ikke har rett på fedrekvote. I slike tilfeller snakker vi ikke lenger om en tredeling av perioden. Dersom mor mottar engangsstønad, og far har opptjent rett til foreldrepenger, kan han i disse tilfellene ha rett til foreldrepenger. Dette kan han tidligst gjøre seks uker etter fødselen, og han da ta ut foreldrepenger i opptil 40 eller 50 uker, avhengig av valgt sats. For at far skal kunne ta ut foreldrepenger, er det aktivitetskrav til mor. Dersom mor mottar engangsstønad og er uføretrygdet, kan kravene om aktivitet for mor falle bort i en periode tilsvarende lengden på fedrekvoten.

Jeg fant dette på babyverdennettsiden. Så det virker som det er mulig. Kanskje.
– Mister far rett til foreldrepenger dersom mor ikke har rett på foreldrepenger?
– At mor må ha rett på foreldrepenger for at far skal ha rett på fedrekvote, handler om at når begge har rett på foreldrepenger, så blir det en tredeling av foreldrepengeperioden (mødrekvote, fedrekvote og fellesperiode). Far kan ha rett på foreldrepenger selv om han ikke har rett på fedrekvote. I slike tilfeller snakker vi ikke lenger om en tredeling av perioden. Dersom mor mottar engangsstønad, og far har opptjent rett til foreldrepenger, kan han i disse tilfellene ha rett til foreldrepenger. Dette kan han tidligst gjøre seks uker etter fødselen, og han da ta ut foreldrepenger i opptil 40 eller 50 uker, avhengig av valgt sats. For at far skal kunne ta ut foreldrepenger, er det aktivitetskrav til mor. Dersom mor mottar engangsstønad og er uføretrygdet, kan kravene om aktivitet for mor falle bort i en periode tilsvarende lengden på fedrekvoten.
Jeg tolker dette som at hvis han skal få permisjon kan ikke du ha permisjon?

Jeg tolker dette som at hvis han skal få permisjon kan ikke du ha permisjon?

Jeg vil ikke ha rett på foreldrepenger og må være i aktivitet. Så "permisjonen" min vil være engangsstønad og å jobbe en lav prosent for å fylle aktivitetskravet. Om man vil utsette fars permisjon er det et annet aktivitetskravet enn hvis han skal ta ut permisjon med en gang. Slik jeg har forstått det :bored: men litt forvirret...

Jeg vil ikke ha rett på foreldrepenger og må være i aktivitet. Så "permisjonen" min vil være engangsstønad og å jobbe en lav prosent for å fylle aktivitetskravet. Om man vil utsette fars permisjon er det et annet aktivitetskravet enn hvis han skal ta ut permisjon med en gang. Slik jeg har forstått det :bored: men litt forvirret...
Hmm, de kunne faktisk ha skrevet reglene mer forståelig :hilarious: men fyller du aktivitetskravet med 6% da? Jeg har forstått det slik at man må jobbe over 75% for å fylle dette kravet? Og da er jo spørsmålet om han kan utsette permisjon eller om han må ta den med en gang?

Hmm, de kunne faktisk ha skrevet reglene mer forståelig :hilarious: men fyller du aktivitetskravet med 6% da? Jeg har forstått det slik at man må jobbe over 75% for å fylle dette kravet? Og da er jo spørsmålet om han kan utsette permisjon eller om han må ta den med en gang?

Det er et aktivitetskrav til far uansett, men noen forskjeller avhengig av om far skal utsette eller ta ut foreldrepenger.

Dersom far skal utsette foreldrepengene så er kravet kun at mor er i aktivitet. En 1% stilling er da i teorien nok til at far kan utsette foreldrepengene. Om dere ikke ønsker å miste noen dager må far søke utsettelse (og du være i aktivitet) fra og med uke syv etter fødselen.

Dersom far skal ta ut foreldrepenger gjelder det samme aktivitetskravet, men mor må da være i minst 75% stilling for at far skal kunne ta ut fulle foreldrepenger - altså 100% utbetaling. Far kan ta ut foreldrepenger også dersom mor har en lavere stilling, men utbetalingsprosenten vil da tilsvare mors stillingsprosent. Har mor 50% stilling kan far få utbetalt 50% foreldrepenger.

Mor kan òg fylle aktivitetskravet på flere måter, feks ved 100% studiebelastning, en kombinasjon av studier og jobb tilsvarende 100% eller om hun er 100% avhengig av hjelp til å ta seg av barnet.

Last edited:
Jeg er i samme situasjon som deg. I chatten med nav fikk jeg bekreftet at far kan ta permisjon i og meg at mor et 100% i aktivitet gjennom studier. Mor kan også få engangsstønad i og med at hun ikke har rett til foreldrepenger.

Her er mitt svar

Vedlegg

• 1165F224-A753-4F9D-9C08-5143ECB3217D.jpeg
    1165F224-A753-4F9D-9C08-5143ECB3217D.jpeg
    37,4 KB · Visninger: 14
Back
Topp