Student og permisjon

Karinalinami

April 2013s jentemamma!
Jeg er student og tar en bachelorgrad ved universitetet i Stavanger. Begynner på det andre året mitt nå til høsten, og har termin i Januar. Samboeren min har fast jobb. Det jeg nå lurer på er om jeg må begynne å studere igjen seks uker etter fødsel? Samboeren min har fått det fore seg at jeg må begynne å studere igjen seks uker etter fødsel, og at han da tar resten av permisjonen?!?! Men har jeg ikke rett på noe mer da? '

Han mener også at jeg får vært hjemme like mye som han, fordi jeg ikke behøver å gå på skolen, så lenge jeg møter opp på eksamen. Her trenger jeg heller ikke stå, men hva er nå vitsen med det? Da må jeg jo bare ta hele året om igjen?! Håper noen forstår noe av det jeg har skrevet, ble veldig stressa av detta :S Jeg vil jo være hjemme med lillebarnet mitt i ett år!

Jeg har termin nå i september og også student ved høgskolen. Jeg og mannen min bestemte oss at jeg blir hjemme høst semesteret (permisjon fra skolen) og han tar foreldrepermisjon fra jobben fra januar 2012. Men du kan ta permisjon fra universitet i ett år og være sammen med babyen. Jeg selv vet ikke om jeg klarer å begynne på skolen da babyen min blir bare 4 mnd. Men jeg må studere for å komme fortere i jobb.  

Du kan ta permisjon i ett år hvis du vil. Du og mannen din kan dele permisjonstiden slik dere ønsker ;)

Spireliten skrev:
Du kan ta permisjon i ett år hvis du vil. Du og mannen din kan dele permisjonstiden slik dere ønsker ;)

Dette stemmer da slettes ikke.. OM Hi har jobbet og tjent opp rett til foreldrepenger har pappaen rett på fedrekvoten på 12 uker, har ikke HI jobbet har heller ikke pappaen krav på fedrekvoten.. Pappaen KAN derimot ta ut permisjon på egen opptjening MEN det stilles da krav til mors aktivitet - de kan ikke være hjemme sammen uten videre - og heller ikke dele permisjonen slik de ønsker uten at mor er i minst 75% jobb eller fulltidsstudier i den perioden pappaen tar ut permisjon....
Høres ut som om pappaen i HI tenker at HI bare skal studere "på liksom" slik at kravet om mors aktivitet oppfylles.. Men det er da slettes ikke alle studier som godtar at man står registrert som student uten å møte opp på noen forelesninger - enkelte studier har ganske høy prosentdel obligatorisk undervisning og man risikerer å kastes ut fra studiet om man har for mye fravær...
Om man ikke har tenkt til å studere så er det korrekte å søke permisjon fra studiet, mor mottar da fødselsstipend fra lånekassen som utgjør det samme som vanlig stipend + lån, evt kan hun få forsørgerstipend men dette er avhengig av samboers inntekt.. Dette kan hun motta i 42 uker...

Det eneste eg vet er at dersom mor har jobbet under 50% det siste halve året, studier gjelder ikke, så har ikke far rett på fedrekvoten. 
Tviler sterkt på at en må tilbake i studier 6 uker etter at barnet er født. Du skal kunne permitere deg så lenge du vil av gangen, så sant det ikke er et spesifisert studie der en må ha de og de fagene ene semesteret for å ta neste semester. 

Vet at NAV ikke har noen problemer med at en studerer samtidig som man er i mammaperm og mottar penger fra de. Jeg har termin selv nå i november og har alle mulige planer om å studere selv om jeg er i mammaperm. 

Back
Topp