Student og gravid

N-40422427

Første møte med forumet
Hei! Jeg begynte på studie for 2 uker siden, og fant ut i dag at jeg er gravid. Er 3+4 uke på veg, så er jo veldig tidlig enda. Beregnet termin er midten av Mai, som vil være eksamenstiden før sommeren. Noen som har vært i lignende situasjon og råd til hva jeg burde gjøre?
Er 26 år og har akkurat startet første semester på en bachelorgrad.
Dette var på ingen måte planlagt. Samboer er på jobbreise, og kommer tilbake om to dager. Burde jeg ringe å fortelle han det, eller vente til han kommer hjem? Vil jo ikke skape stress for han mens han er bortreist på jobb.

Blir takknemlig for svar!

Last edited:
Har ingen erfaringer når det gjelder fødsel/eksamen, men kjenner flere som har fått det til å funke enten ved utsettelser eller ved at de rakk å ta eksamen. Så det ordner seg helt sikkert! Men sikkert andre her som har mer erfaringer å komme med.

Når det gjelder samboeren har han jo like mye ansvar for dette som du har, så ikke tenk at det er du som skaper stress for ham. Dette står dere i sammen, og at du sitter alene med stresset er ikke det noe bedre enn at han får stress på jobbreise. En annen sak er jo om du er komfortabel med å ta det opp på telefon eller om du foretrekker å vente til dere er sammen fysisk. :)

Hei! Jeg begynte på studie for 2 uker siden, og fant ut i dag at jeg er gravid. Er 3+4 uke på veg, så er jo veldig tidlig enda. Beregnet termin er midten av Mai, som vil være eksamenstiden før sommeren. Noen som har vært i lignende situasjon og råd til hva jeg burde gjøre?
Er 26 år og har akkurat startet første semester på en bachelorgrad.
Dette var på ingen måte planlagt. Samboer er på jobbreise, og kommer tilbake om to dager. Burde jeg ringe å fortelle han det, eller vente til han kommer hjem? Vil jo ikke skape stress for han mens han er bortreist på jobb.

Blir takknemlig for svar!
Er litt i samme båt. Begynte på videreutdanning nå i høst, termin midten av mai 23. Usikker på hvordan det blir med eksamen i mai, kan jo krysse fingre for at jeg rekker den før fødsel. Ellers så er jo graviditet en gylden grunn til å få forskjøvet løp antar jeg. Snakk med de som har ansvar for studiet ditt, så ordner de helt sikkert en reserveplan. :happy:
Angående samboer, jeg personlig ville ha sagt det face to face, er jo spennende å se hvordan han reagerer, men samtidig vet jeg hvor vanskelig det er å vente med å fortelle. :smiley-ashamed004

Du har rett på utsatt eksamen ved fødsel i eksamenstid :) i beste tilfelle så rekker du eksamen før babyen kommer. Du kan søke 1år permisjon fra studiet med stipend fra lånekassen om du ønsker det etter fødsel

Gratulerer :)

Jeg ble gravid med første som student (planlagt) og var godt fornøyd med å kombinere barn og studier, jeg fikk en lang permisjon og mye fleksibilitet når jeg startet på studiet igjen som gjorde at jeg kunne la dattera min få kortere dager på barnehage, det hjalp meg også å være ekstra strukturert og fokusert når jeg skulle studere.

Jeg snakket med studieveileder (eller hva det var) og de var veldig hjelpsomt innstilt. Man har som sagt rett til utsatt eksamen og permisjon fra studiet uten å miste plassen. Du kan jo høre med de om når omtrentlig eksamen blir, jeg har opplevd å være ferdig med eksamener tidlig i mai, så er du heldig rekker du det før termin. Det er nok konteeksamen om sommeren som du kan benytte deg av om du vil gjøre deg ferdig med fagene. ellers går det jo an å ta eksamen året etter. Jeg tok et helt år fri fra studiene, mens andre fortsetter å studere (hel/delvis), hva som blir best for deg spørs jo på hvordan studiet er, babyen, hvor mye hjelp du evt. får fra andre osv. Du får 100% stipend i et år etter studiet, også over sommeren altså (+ engangsstøtnad fra NAV), uten krav om å studere/bestå eksamen det året). Ta en snakk med studieveileder så kan de hjelpe deg lage en plan.

Gratulerer! :Heartred
Som andre her skriver, snakk med studieveileder, de vet hva du har rett på og hvilke muligheter som finnes. Ville gjort det så fort som mulig for din egen del. Kanskje du kan velge fag som har tidlig eksamen, semesteroppgaver etc.? På noen studier er det også noe du skal unngå å gjøre som gravid, feks labarbeid, så greit å sjekke opp sånt nå også.

Jeg kjenner mange som har fått barn i studietiden og syntes det var helt supert! De nevner blant annet en større fleksibilitet og mer tid når barnet er lite.

Jeg har også begynt på et studie, og er gravid:-) Har termin i desember da, og studiet er deltid, så det gir jo litt mer fleksibilitet. Men som flere andre også nevner her, så har du rett på både permisjon fra studiet og stipend fra lånekassen:-). Er jo perfekt å føde i mai mtp at babyen da er 1år og 3 mnd dersom du tar 1 permisjonsår og starter opp igjen med studiet mai året etter. Flere høyskoler og universiteter har egen barnehage også, det ville jeg sjekket ut:-)

Gratulerer :)

Jeg ble gravid med første som student (planlagt) og var godt fornøyd med å kombinere barn og studier, jeg fikk en lang permisjon og mye fleksibilitet når jeg startet på studiet igjen som gjorde at jeg kunne la dattera min få kortere dager på barnehage, det hjalp meg også å være ekstra strukturert og fokusert når jeg skulle studere.

Jeg snakket med studieveileder (eller hva det var) og de var veldig hjelpsomt innstilt. Man har som sagt rett til utsatt eksamen og permisjon fra studiet uten å miste plassen. Du kan jo høre med de om når omtrentlig eksamen blir, jeg har opplevd å være ferdig med eksamener tidlig i mai, så er du heldig rekker du det før termin. Det er nok konteeksamen om sommeren som du kan benytte deg av om du vil gjøre deg ferdig med fagene. ellers går det jo an å ta eksamen året etter. Jeg tok et helt år fri fra studiene, mens andre fortsetter å studere (hel/delvis), hva som blir best for deg spørs jo på hvordan studiet er, babyen, hvor mye hjelp du evt. får fra andre osv. Du får 100% stipend i et år etter studiet, også over sommeren altså (+ engangsstøtnad fra NAV), uten krav om å studere/bestå eksamen det året). Ta en snakk med studieveileder så kan de hjelpe deg lage en plan.
Hei. Jeg er også student og gravid. Takk for nyttig info. Får far mulighet til lønner pappa perm når jeg mottar engangs stønad?

Hei. Jeg er også student og gravid. Takk for nyttig info. Får far mulighet til lønner pappa perm når jeg mottar engangs stønad?
Jeg er litt usikker, vi var begge studenter så det var ikke relevant for oss, ville hørt med nav direkte :)

Tar du engangsstønad fra NAV får far ikke permisjon var beskjeden vi fikk. Fått alle mine mens jeg var student :) de to eldste i juni/juli så da var eksamnene over og jeg trengte ikke tenke på det. Minsteman ble født i mars og jeg hadde en hjemmeeksamen 1mnd etter fødsel og det gikk helt fint.
Snakk med studieveileder og så er de veldig behjelpelige med å tilrettelegge studiet enten du velger å fortsatte med baby eller ta permisjon og ta opp igjen studiene.
Lånekassa gir også støtte når du er i permisjon fra studiene.

Her er det vel mange regler og paragrafer som kommer inn, anbefaler deg å snakke med nav foreldrepenger på Facebook! Men der kan du ikke stille spørsmål anonymt, så gjerne vent til du er klar til å fortelle alle

Back
Topp