Student og gravid

endeligtre <3

Flørter med forumet
Hei :)
Andre enn meg som studere og er gravid nå, eller noen som har erfaring rundt dette?
Hvordan ordner dere det, permisjon eller vil dere fortsette med skolen?
Jeg er veldig spent på om skolen tilrettelegger slik at jeg kanskje slipper å gå ut i permisjon et halv år. Det er flere i min klasse som har vært gravide og ikke tatt permisjon fra studie og håper jeg også får gjort dette :-)
Dette er snakk om høgskolen. Studiet mitt er også deltid.

Hei! Jeg var fulltidsstudent med førstemann. Jeg fikk henne i april, og skulle i utgangspunktet levere bacheloren i mai. Jeg valgte å utsette ett år, nyte permisjonen og ta opp studiene året etter. Da fikk jeg fullt stipend og lån helt "gratis" i permisjonen. Velger du å fortsette studier med baby får du kun støtte ut utdanningen og ingenting når studiet er over, i tillegg til en barseltid hvor du må fokusere på skole i tillegg til en nyfødt.

Så jeg ville absolutt valgt det samme igjen, ett år med jenta mi. Det får du aldri tilbake :)

Nr fikk jeg under deltidstudie, fikk han i februar og tok eksamen i juni. Null problem. Samt nå med nr 3 på vei jobber jeg fullt å studerer deltid, tar permisjon fra jobben men ikke fra studie tar det ferdig siden jeg er ferdig vår 2016.

Jeg var fulltidsstudent med nr.1 på 2.året. Egentlig var det slik at jeg skulle ut i permisjon etter september (hadde termin i okt.), men pga at 3.året var basert på egne valg innenfor fag, og at de bare gikk annethvert år, måtte jeg ta permisjon hele året. Begynte da på 3.året i august året etter. Fikk samme utbetaling fra lånekassen, men de er regnet som stønad og ikke lån. Ellers tar du perm. fra studier som med jobb. Men jeg vet flere som har vært studenter og ikke tatt perm fra studiene. De har hatt babyen med på forelesning osv. :)

Jeg tok også ett års permisjon da vi fikk førstemann midt i mitt bachelorstudie. Det ville jeg absolutt gjort igjen! Man får aldri den tiden tilbake og jeg kunne aldri tenke meg å ha et studie hengende over meg i den første tiden med baby!

Jeg skal begynne på skolen igjen nå i høst. Et års deltidsstudium på fagskole. Var "ikke meningen" at det skulle klaffe så raskt mtp graviditet. :p aner igrunnen ikke hva jeg har krav på og ikke, tenker jeg må snakke litt med en veileder eller noe. Er jo privatskole jeg skal ta, så er kanskje annerledes regler mtp permisjon?

Hei! Jeg var fulltidsstudent med førstemann. Jeg fikk henne i april, og skulle i utgangspunktet levere bacheloren i mai. Jeg valgte å utsette ett år, nyte permisjonen og ta opp studiene året etter. Da fikk jeg fullt stipend og lån helt "gratis" i permisjonen. Velger du å fortsette studier med baby får du kun støtte ut utdanningen og ingenting når studiet er over, i tillegg til en barseltid hvor du må fokusere på skole i tillegg til en nyfødt.

Så jeg ville absolutt valgt det samme igjen, ett år med jenta mi. Det får du aldri tilbake :)
Fikk du 49 uker (før august 2014 var det 44 uker) med foreldrestipend ved å ta permisjon i april?
Jeg trodde man fikk det uansett, men ser nå at det står inntil 49 uker :( Sist gang fødte jeg i september, og tok da ikke permisjon. Hadde ikke tenkt det denne gangen heller, men hvis jeg bare har krav på foreldrestipend fra februar til juni om jeg fortsetter, vil det jo heller lønne seg å ta permisjon vårsemesteret dersom man da kan få 49 uker med foreldrestipend og all tid med den lille. Dette tok jeg ikke med i mine beregninger da vi startet å prøve :p

Jeg var fulltidsstudent med første, men hadde samlingsbasert studie. Tok ikke permisjon, men mannen tok gradert permisjon fra jobben slik at vi har hatt lillesnupp hjemme i nesten to år, da han har hatt permisjon de ukene jeg har hatt samlinger. Jeg savnet det å nyte å bare være mamma, og skolearbeidet ble veldig nedprioritert, og lå alltid og plaget meg i bakgrunnen, men man klarer det man vil :)
Denne gangen tenkte jeg at det bare var snakk om noen få måneder, før jeg kunne nyte det fullt ut, derfor tenkte jeg ikke å ta permisjon. Har stilt spørsmål til 1+1 over, for det kan se ut som det kan bli permisjon allikevel. Spørs hva mannen sier til det :p skulle egentlig ønske jeg bare kunne bli ferdig våren 2016, for dette er mitt siste år :)

Fikk du 49 uker (før august 2014 var det 44 uker) med foreldrestipend ved å ta permisjon i april?
Jeg trodde man fikk det uansett, men ser nå at det står inntil 49 uker :( Sist gang fødte jeg i september, og tok da ikke permisjon. Hadde ikke tenkt det denne gangen heller, men hvis jeg bare har krav på foreldrestipend fra februar til juni om jeg fortsetter, vil det jo heller lønne seg å ta permisjon vårsemesteret dersom man da kan få 49 uker med foreldrestipend og all tid med den lille. Dette tok jeg ikke med i mine beregninger da vi startet å prøve :p

Det er et regnestykke og vi brukte lang tid på å forstå systemet. Vet ikke helt om jeg husker det. Men syns å huske jeg tok permisjon høstsemesteret og var registrert student vårsemesteret (selv om jeg ikke startet skole før i mars) og fikk da støtte i det antall uker lånekassa gav. Var hjemme fra april 2012 til jeg selv ønsker å starte studiet igjen i 2013, så fikk far være hjemme de resterende ukene som var igjen. Det gikk iallefall veldig greit :) Om du velger å fullføre studiet får du kun penger mens du studerer. Så jeg anbefaler permisjon ;)

Jeg studerer desentralisert med kun 12 timer undervisning i uka og tilsammen 8 samlingsdager i året :) jeg blir å ta 2 mnd permisjon etter fødsel pga jeg har termin i samlinga og det er 4 uker praksis rett etter :) men så er det tilbake på skolebenken etter påske så jeg får fullført eksamene mine :)

Jeg skal ta opp noen fag og praksis dette året, som jeg ikke gjorde så bra som jeg ville og fordi jeg hadde såpass mye problemer under praksis at jeg måtte avslutte, så jeg hadde ikke fått startet på 2 året, jeg skulle gjerne tatt permisjon og vært hjemme med den lille, men da må jeg vente til august 18 med å begynne i andre klasse, så blir bare permisjon fra februar til august. Men nå var lånekassen ikke helt sikre på hva jeg hadde krav på i å med at det var bare praksisen jeg ikke hadde bestått, i tillegg så sliter jeg litt med å få tilrettelagt fra skolen, for praksisen jeg skal ha er egentlig ikke før i april igjen, og det går jo ikke, så prøver å få tatt det med deltidskullet, håper det går i orden

Jeg skal ta tredje året på barnehagelærer nå.hadde ikke ventet at j skulle bli gravid på første forsøk.aner ikke hvordan jeg skal gjøre det enda!

Jeg gikk også desentralisert da jeg fikk yngstemann, hadde han med på samling fem uker gammel :P Pappan var med, slik at de kunne være litt unna oss og ikke inne i forelesningene hele tiden :) Hadde eksamen da han var 8 uker, før jeg tok et års permisjon :)

Back
Topp