Student og gravid

Blomsterpiken05

Betatt av forumet
Oktoberskattene 2015
Hei! er det noen studenter her? :) Jeg tenker å starte igjen nå i august, og kjøre på så lenge jeg orker. Har ikke ringt skolen enda, men det jeg lurer på er om noen vet hvordan det er i forhold til støtte? Far jobber fulltid, mens jeg er student med deltidsjobb. Det er så utrolig vanskelig å finne ut av ting på nettet! :)

Er student, man søker foreldregenerasjonen via Lånekassen. Har forstått det slik at man kan selv velge om man vil fortsette på skolen eller ta perm - foreldrestipendet får man uansett. Det er iallefall slik jeg har tolket det :-) Men kan jo selvfølgelig være lurt å dobbelsjekke med Lånekassen :-)

Jeg er også student. Har søkt stipend fra Lånekassen på vanlig måte, også må man sende inn et skjema når barnet er født, så blir stipend og lån gjort om til foreldrestipend :-) eneste jeg vet er at man ikke kan ta permisjon før 3 uker før barnet er født, da mister man stipendet. Skjønner ikke helt hvordan det fungerer, da man vet jo ikke om barnet kommer før eller etter termin..?? :-p jeg har meldt fra til skolen om at jeg skal ta permisjon, men som sagt, hvis lille bestemmer seg for å komme "seinere enn planlagt" så kan jo ikke Lånekassen bare ta tilbake stipendet?? Hehe, syns reglene er vanskelige å lese. Har sendt e-post til de også, og fikk et fint svar, men er vanskelig likevel :-p

Ja, jeg syns også det er litt vanskelig! Skal prøve å ringe Lånekassen i morgen tenkte jeg :) men dere starter på studiet igjen nå i august?

Jeg går nå skole i oslo, men flytter til trondheim, så jeg starter ikke på skolen igjen i august. Men på papiret gjør jeg det, siden jeg ikke kan ta permisjon tidligere enn 3 uker før fødsel:p Men det er snakk om første skoleuke, da skolen starter 17. august, og 23. august er 3 uker før min termin 13. september :) hehe, avanserte greier:joyful:

Jeg er student :) Du kan motta støtte fra Lånekassen selv om du ikke velger å ta permisjon fra utdannelsen :) På papiret starter jeg på siste året mitt i august, men tre uker senere tar jeg mammaperm fra studiene :)Du må søke stipend og lån som vanlig, men når barnet er født, så må du sende inn papirer på at det er født for å få omgjort lån til stipend. :)

Vær også obs på at far ikke har krav på fedrekvote, selv om han jobber fulltid. Men han kan ta ut det du ikke "spiser opp" av fellesperioden (40 uker tror jeg). De første 6 ukene er forbeholdt mor, men etter det kan far ta ut så mye dere vil av fellesperioden så lenge du er aktiv student.

Her gjør vi det sånn at jeg tar et semesters permisjon nå i høst (studiene begynner ikke før i slutten av august og jeg har termin 4. september, så ingen vits i å begynne), og så melder jeg meg opp til fag fra januar igjen. Da får mannen min permisjon hele vårsemesteret :)

Du har også krav på engangsstønad hos nav :) Kan anbefale foreldrepengechaten til NAV, veldig grei måte å få informasjon på :)

Du kan få støtte fra Lånekassen som de sier over og i tillegg kan du ha krav på foreldrepenger fra NAV hvis du har jobbet nok 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter. Om ikke så har du krav på engangsstønad.

Tusen takk for svar! Flaks at jeg skrev feil på september :p Jeg har snakka med skolen, Lånekassen og NAV i dag, og NAV mente jeg kunne søke om foreldrepenger, og på Lånekassen skulle jeg bare søke vanlig som dere sier over :) Skal søke om permisjon fra lærestedet, men lurer på når jeg skal søke permisjon fra? Termindato? Tre uker før? Det passer innmari dårlig sånn uansett, vi har praksis rett før termin (går lærer), og jeg håper å kunne få med meg den. Skolen hadde ingen informasjon å gi i denne omgang...

Du kan søke permisjon fra og med tre uker før termin. Det gjorde ihvertfall jeg :) Trengte kun å legge ved kopi av helsekortet(terminbekreftelse kan du nok legge ved istedetfor helsekortet)når jeg søkte. :) Husk å ta vare på papiret der det står at du har fått innvilget permisjon fra studiene, om jeg ikke husker feil, så skal man sende det inn til Lånekassen samtidig som bekreftelsen på at barnet er født. :)

Du kan søke permisjon fra og med tre uker før termin. Det gjorde ihvertfall jeg :) Trengte kun å legge ved kopi av helsekortet(terminbekreftelse kan du nok legge ved istedetfor helsekortet)når jeg søkte. :) Husk å ta vare på papiret der det står at du har fått innvilget permisjon fra studiene, om jeg ikke husker feil, så skal man sende det inn til Lånekassen samtidig som bekreftelsen på at barnet er født. :)

Åh, fantastisk :) da fikser jeg det. Terminbekreftelse fra OUL eller?

Ja, min terminbekreftelse var fra OUL(pluss jeg la ved en kopi av helsekortet)og jeg fikk innvilget permisjon, så regner med at det holder :)

Jeg tok bare kopi av helsekortet der det står termin fra oul, det holdt for skolen :-) eneste problemet mitt er at skolen satt termin for tidlig, og når jeg ba de endre det sa de at de skulle sende bekreftelse i posten, men det er 3 uker siden, så jeg må kontakte skolen igjen..

Hvis du har termin innen to mnd etter semesterstart er det bare å ta permisjon.. Jeg studerer grunnskolelærer 1-7, og kunne ikke få tilrettelagt slik at jeg går feks en mnd, før jeg går ut i permisjon. Må ta permisjon hele semesteret, eller uansett ta de dagene/ukene/mnd om igjen. Så jeg har allerede fått innvilget permisjon fra semesterstart (16/8), med termin 10/9. Etter fødsel må jeg sende inn fødselsattest og bekreftelse om permisjon, slik at stipend/lån blir gjort om til stipend :)

Bare vær obs på at regelen ang to mnd praktiseres strengt!

Jeg har også søkt, og fått innvilget, vanlig foreldrepermisjon/penger fra nav :) NAV og lånekassa bryr seg ikke om hverandre ;)

Vedlegg

• 1436041245890.jpg
    1436041245890.jpg
    103,2 KB · Visninger: 9
Hvis du har termin innen to mnd etter semesterstart er det bare å ta permisjon.. Jeg studerer grunnskolelærer 1-7, og kunne ikke få tilrettelagt slik at jeg går feks en mnd, før jeg går ut i permisjon. Må ta permisjon hele semesteret, eller uansett ta de dagene/ukene/mnd om igjen. Så jeg har allerede fått innvilget permisjon fra semesterstart (16/8), med termin 10/9. Etter fødsel må jeg sende inn fødselsattest og bekreftelse om permisjon, slik at stipend/lån blir gjort om til stipend :)

Bare vær obs på at regelen ang to mnd praktiseres strengt!

Jeg har også søkt, og fått innvilget, vanlig foreldrepermisjon/penger fra nav :) NAV og lånekassa bryr seg ikke om hverandre ;)

Takk for tips! Jeg har termin 23.oktober, så komme ikke innenfor de to månedene. Satser på at jeg får litt mer info fra skolen etter skolestart. Jeg går GLU5-10, og da er det jo en mulighet for at jeg må starte på nytt igjen august neste år. Det er ikke så veldig mye som er obligatorisk da, annet enn praksisen, og jeg tenker jeg skal prøve å få tatt en eller fler eksamener nå til jul, får se :)

Takk for tips! Jeg har termin 23.oktober, så komme ikke innenfor de to månedene. Satser på at jeg får litt mer info fra skolen etter skolestart. Jeg går GLU5-10, og da er det jo en mulighet for at jeg må starte på nytt igjen august neste år. Det er ikke så veldig mye som er obligatorisk da, annet enn praksisen, og jeg tenker jeg skal prøve å få tatt en eller fler eksamener nå til jul, får se :)
Så du fikk foreldrepenger også sidendu har jobbet deltid?:) eller hadde du ikke krav på det?

Er lærling så skal søke snart om foreldrepenger :)

Back
Topp