Student og gravid, flere?

Da skjønner jeg ikke helt hva du mener tror jeg? Om far har rett på fedrekvoten eller ei har da ingenting å gjøre med om mor jobber? Eller er det noe annet du mener, misforstår jeg helt her? :)


Som far har du rett til foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de siste 10 månedene før foreldrepengeperioden starter, men du har _ikke_ rett til fedrekvote med mindre mor har opparbeidet seg rettigheter til foreldrepenger og benytter seg av denne retten. (Dvs pensjonsgivende inntekt noe mor ikke har hvis hun kun er student)

Da må evt far ta all permisjonen og mor fortsette studiene som noen andre nevte. Har du deltidsjobb derimot kan mor ha opparbeidet seg rettigheter til foreldrepenger og man får da rett på fedrekvote og kan fordele fellesperioden seg i mellom.

Ble det mer klart hva jeg mente nå?:)
 
Som far har du rett til foreldrepenger hvis du har hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de siste 10 månedene før foreldrepengeperioden starter, men du har _ikke_ rett til fedrekvote med mindre mor har opparbeidet seg rettigheter til foreldrepenger og benytter seg av denne retten. (Dvs pensjonsgivende inntekt noe mor ikke har hvis hun kun er student)

Da må evt far ta all permisjonen og mor fortsette studiene som noen andre nevte. Har du deltidsjobb derimot kan mor ha opparbeidet seg rettigheter til foreldrepenger og man får da rett på fedrekvote og kan fordele fellesperioden seg i mellom.

Ble det mer klart hva jeg mente nå?:)

Ja. Jeg forsto ikke at du snakket om kun fedrekvota, trodde du mente at far ikke kunne ta hele permisjonen hvis mor studerte i permisjonsåret. Beklager misforståelsen :)
 
Så far må ta alt eller ingenting? Bortsett fra 6 første uker? Urettferdig :p
 
Jeg er også student, på deltid. Vi skal prøve å få gjort det slik at pappaen tar permisjon de dagene jeg er på skoleb også tar jeg fe andre. Om dette går eller ikke vet vi ikke enda. Men jeg også anbefaler å snakke med nav via fb :) skal gjøre det selv, når det nærmer seg litt mer :)

Det går dessverre ikke. Enten må du være fulltidsstudent eller ha jobb ved siden av så det blir fulltid til sammen. Det er på en måte alt eller ingenting. Han kan bruke fedrekvoten uten krav til din aktivitet, men ikke før det er gått seks uker etter fødsel.

(Sniker fra oktober. Er heltidsstudent og far skal ta permisjon mens jeg fortsetter på skolen dersom helsa tillater det).

Til Ts: dersom far tar permisjonen mens du fortsetter på skolen får du ikke foreldrestipend. Men tror det kun gjelder fellesperioden. Sjekk på Lånekassen sine sider.
 
Jeg er også student. Går siste året og hadde egentlig bestemt meg for å fullføre uansett når det evt kom en baby.
Men nå som termin er i slutten av mai tenker jeg å ta permisjon allikevel. Mest av økonomiske grunner da der kun er bachelor og muntlig igjen etter termin.
Gruer meg litt til å måtte ta det etter et år med pause. Men om ikke vil vi slite veldig økonomisk. Da er det bedre å nyte permisjonen og heller holde meg litt oppdatert på pensum. Så fullføre med bachelor og muntlig etter endt permisjon og da forhåpentligvis kunne gå rett ut i jobb etter endt utdanning :)
 
Jeg er også student. Går siste året og hadde egentlig bestemt meg for å fullføre uansett når det evt kom en baby.
Men nå som termin er i slutten av mai tenker jeg å ta permisjon allikevel. Mest av økonomiske grunner da der kun er bachelor og muntlig igjen etter termin.
Gruer meg litt til å måtte ta det etter et år med pause. Men om ikke vil vi slite veldig økonomisk. Da er det bedre å nyte permisjonen og heller holde meg litt oppdatert på pensum. Så fullføre med bachelor og muntlig etter endt permisjon og da forhåpentligvis kunne gå rett ut i jobb etter endt utdanning :)
Mente selvsagt termin i slutten av April :p
 
Hei :) Jeg er også student, og går nå på 3.året på lærerutdanning. Jeg satser også på å få gjort meg ferdig med eksamener og bachelor etter babyen er kommet, ellers føler jeg nesten at fele semesteret er gått til spille.
Ser at det er mange som lurer på dette med permisjon for far, lønnet og ulønnet, hva, hvor lenge og hvordan.
Hvis mor, som student ikke har tjent seg opp nok i lønn til at far kan være i lønnet permisjon er alternativet å ikke ta ut engangsstønad fra nav, gjør du dette har ikke far noen rett på lønnet permisjon, men lar du være å ta denne ut, er muligheten der.
Så langt du har født er barn og fortsetter i studiene dine eller tar permisjon kan du uansett motta foreldrestipend og forsørgerstipend fra lånekassen.

En jeg gikk i klasse med i fjor fikk barn i april i år hvor hun fortsatte på skolen, ut året og har fortsatt nå i år. Dette lot seg gjøre da de ikke tok ut engangsstønad slik at far har rett på fedrekvote.
 
Back
Topp