Stripping på termindato

Bkno2920020

Andre møte med forumet
38 + 5 i dag. Andregangsfødende. Gikk spontant i fødsel 1 uke etter termin med førstemann - endte i HKS pga truende asfyksi hos fosteret (oksygenmangel).

Var hos jordmor i dag og hun sa at pga nye retningslinjer vil alle nå bli tilbudt å bli strippet på termindato. Begrunnelsen for dette er at de ønsker å få ned antall fødsler som er igangsatt medisinsk.

Jeg har mest lyst til at det skal sette i gang av seg selv så jeg har bestemt meg for å takke nei til dette ved neste kontroll (om jeg da ikke allerede har født og om babyen + jeg fortsatt har det bra). Men hun sa at jeg vil få det samme tilbudet på overtidskontrollen på sykehuset - så da lurer jeg på om dere som har fått utført stripping kan dele deres erfaringer?

38 + 5 i dag. Andregangsfødende. Gikk spontant i fødsel 1 uke etter termin med førstemann - endte i HKS pga truende asfyksi hos fosteret (oksygenmangel).

Var hos jordmor i dag og hun sa at pga nye retningslinjer vil alle nå bli tilbudt å bli strippet på termindato. Begrunnelsen for dette er at de ønsker å få ned antall fødsler som er igangsatt medisinsk.

Jeg har mest lyst til at det skal sette i gang av seg selv så jeg har bestemt meg for å takke nei til dette ved neste kontroll (om jeg da ikke allerede har født og om babyen + jeg fortsatt har det bra). Men hun sa at jeg vil få det samme tilbudet på overtidskontrollen på sykehuset - så da lurer jeg på om dere som har fått utført stripping kan dele deres erfaringer?
Ville heller blitt strippet enn å bli satt i gang. Bedre at kroppen får startet av seg selv både for deg og barnet:)

Ble strippet forrige gang, er ikke akkurat deilig og det kan gjøre litt vondt (men det går helt fint). Riene startet rett etterpå og vi kjørte på sykehuset.

Stripping hindret medisinsk igangsettelse ved forrige svangerskap her. Var på overtidskontroll nummer to, fikk time til igangsettelse dagen etterpå, men ble strippet før jeg ble sendt hjem og fikk umiddelbart rier som førte til fødsel.

Vil også heller strippes enn å igangsettes. Stripping frigjør hormoner som kan gi kroppen litt drahjelp om den er moden. Alternativet er at du eventuelt får kunstig fremstilt hormon tilført via tabletter ved igangsetting :)

Ville absolutt gått for stripping ja! Her har det vært veldig effektivt og jeg kommer garantert til å takke ja på termindato. Med forrige tok det 12 timer fra stripping til mini var ute. Ubehagelig ja, men det gjorde i hvert fall at jeg slapp å bli satt igang medisinsk. Rask fødsel ble det også.

Sniker meg til å spørre ett spm her. Håper det går greit. Er det sånn at det er vanlig praksis nå? Var ikke noe jeg fikk tilbud om sist gang.

Jeg også lurer :shy: har de gått fra å regne overtid 11 dager til å sette alle i gang på termindato? Da blir det mye stripping, da mange går noen dager over

Jeg også lurer :shy: har de gått fra å regne overtid 11 dager til å sette alle i gang på termindato? Da blir det mye stripping, da mange går noen dager over
Å gå over tiden har vist seg å være mer risikabelt enn de trodde. Et svensk forskningsprosjekt som skulle studere overtid ble stoppet for noen år siden, grunnet sikkerhet hos mor/barn. Så ja, det er veldig vanlig nå å bli tilbudt stripping på termindato. Og - er man over 40 så får man ikke lenger gå over tiden. Da settes man igang på 40+4, altså en dag etter termin. Såvidt jeg har forstått det (min jordmor som fortalte meg det).

Jeg ble strippet sist i uke 38 av gyn på sykehuset og av privat jordmor ved modningakupungtur. Svært god erfaring med det!

Jeg ble det i mitt første svangerskap rundt termin, men tror ikke det hadde noe å si for meg, hvertfall ingen umiddelbart effekt. (Fødselen startet av seg selv 8 dager over termin).

Men jeg hadde takket ja hvis jeg ble tilbudt det rundt termin nå, skader ikke å prøve igjen tenker jeg da:)

Å gå over tiden har vist seg å være mer risikabelt enn de trodde. Et svensk forskningsprosjekt som skulle studere overtid ble stoppet for noen år siden, grunnet sikkerhet hos mor/barn. Så ja, det er veldig vanlig nå å bli tilbudt stripping på termindato. Og - er man over 40 så får man ikke lenger gå over tiden. Da settes man igang på 40+4, altså en dag etter termin. Såvidt jeg har forstått det (min jordmor som fortalte meg det).
Ok. Får høre med jordmor på neste kontroll. Tviler jeg blir satt i gang på termindato på julaften, og dagene etter er helligdager så der det aldri for meg. Men kanskje jeg blir overrasket. Håper uansett jeg starter spontant slik som sist

Sniker meg til å spørre ett spm her. Håper det går greit. Er det sånn at det er vanlig praksis nå? Var ikke noe jeg fikk tilbud om sist gang.
Jeg forstod det slik på jordmor i dag at alle vil få tilbud om stripping på termindato. Men om du takker ja er jo helt opp til deg.

Kan man få tilbud om stripping før termin?

Jeg forstod det slik på jordmor i dag at alle vil få tilbud om stripping på termindato. Men om du takker ja er jo helt opp til deg.
Ok. Det var betryggende å høre. Håper de har fått det med seg i min kommune (hadde nemlig ikke hørt om tidl ul til alle da jeg spurte om det).
Jeg er veldig redd for å gå lenge over termin, så det var godt å høre de har endret praksisen sin. :happy:

Ja, fra uke 37 tror jeg du kan spørre jordmor om sjekk. Er du moden tror jeg de gjør det.

Jeg har aldri gått til termin, men har blitt strippet når jeg har spurt :)
Da skal jeg spørre på neste kontroll :happy:

Kan man få tilbud om stripping før termin?
De kan gjøre det tidligere om du er moden nok (om halsen er myk, skjededelen ikke for lang, og litt åpning er en forutsetning for at de får et par fingre inn). Er det «hardt og trangt» kan det være smertefullt og heller skape mer trøbbel enn godt i form av slitsomme maserier/falske rier. Det går alltids an å be jordmor om en sjekk :love2

De kan gjøre det tidligere om du er moden nok (om halsen er myk, skjededelen ikke for lang, og litt åpning er en forutsetning for at de får et par fingre inn). Er det «hardt og trangt» kan det være smertefullt og heller skape mer trøbbel enn godt i form av slitsomme maserier/falske rier. Det går alltids an å be jordmor om en sjekk :love2
Kan de sjekke dette på vanlig kontroll hos jordmor eller må jeg få henvisning til vaginal UL?

Kan de sjekke dette på vanlig kontroll hos jordmor eller må jeg få henvisning til vaginal UL?
Jordmor i kommunen kan sjekke dette på vanlig kontroll! De trenger ikke ultralydapparat, de kjenner med fingrene :happy:

Back
Topp