Strikking - hjelp fort takk!

Emina

Elsker forumet
Holder på å strikke litt (første gang siden barneskolen) og allerede etter 3-4 runder, så gikk jeg helt i surr i tellinga.

Nå har jeg 11 V-er, også de maskene som er på pinnen..
Så har jeg da strikket 11 eller 12 omganger?

Det er ting jeg egentlig ikke tenker etter når jeg strikker, går mer eller minder automatisk.. [:)] men mener at du da har strikket 12 omg.. [8|]

Ja, det høres jo mest logiskt ut!

Går det seriøst helt automatiskt? Trenger du ikke tenke på hvor mange omganger du strikker?

Gjør du noe spesielt når du starter på ny tråd egentlig?
Eller bare legger du den over fingeren og fortsetter?

Og den tråden du har sluttet med, hvor langt ut klipper du den av?
Og hvis du skal fortsette med den fargen senere, klipper du den av da?

ja, d går for d meste automatisk.. men har mine daga kor æ e nødd å sette mæ ned å telle æ å.. [:)] åsså strikke æ mye ko det måles i cm, åsså går det mye i øyemål.. [:)]

når æ skifte tråd fortsette æ bare med ny ja, gjør ingenting med den andre før æ feste tråda helt på slutten.. da knyt æ en knute på de to trådan åsså feste æ dem.. bruke hvertfall å ha ca 15 cm igjen på tråden når æ skifte, e lettere å arbeide med det enn bare en liten stomp.. [:)]

når æ strikke med flere farga bruke æ som regel å bare la tråden ligge te æ skal bruke den neste gang ja.. men det kommer litt ann på kor lenge det e te æ skal bruke den å da.. hvis det e over 5 cm bruke æ som regel å klippe den å bare starte på nytt med den fargen.. blir litt enklere med mindre tråda syns æ da..

men alt e egentlig litt smak og behag..

blei kanskje litt dårlig forklart, men det e hvertfall sånn æ bruke å jøre det.. [:)]

Ja, da stemme[;)] Viss du kan tella elleve maske opp øve, så ligge den siste omgangen på pinnen[;)]

ORIGINAL: anevictoria

Ja, da stemme[;)] Viss du kan tella elleve maske opp øve, så ligge den siste omgangen på pinnen[;)]

Så kjekt med en som er sikker:D

Noonex: Skjønte det jeg:)
Hvordan fester du trådene egentlig?

Den blei litt verre å forklare.. [:)]

Bruker en tykk nål til å feste trådene med. Tar tråden i nålen å plukker opp masker åsså trekker jeg tråden igjennom. Så er det bare å klippe tråden.

Aha, da prøver jeg det!

3 Strikk 22 omg. rødt, * 5 omganger hvitt, 5 omg. rødt* 2 ganger. 5 omg. hvitt, 1 omg. rød

Hva betyr de *´ene for noe?
Hvordan skal jeg gjøre dette?
(Skal til sammen bli 48 omg.)

Festinga funket forresten kjemegreit:D

* er vel for at når den repeteres skal du gå dit det står * igjen

eks. 3 omganger x
      3 omganger y
      3 omganger z
     *1 omgang xy*
      3 omganger z
      *                              (her skal det da strikkes Det som står mlm de to *'ene -> 1 omgang xy)
      3 omganger.....

Det er riktig som lillepooh sier. * betyr at man ska gjenta det som står i mellom dem så mange ganger som det står bak. i ditt tilfelle 2 ganger.

I ditt tilfelle blir det:

22 omg rødt = 22 omg
5 omg hvit = 27 omg
5 omg rød = 32 omg
5 omg hvit = 37 omg
5 omg rød = 42 omg
5 omg hvit = 47 omg
1 omg rød = ditt magiske tall 48 [:D]

Når man strikker å er i tvil så er det veldig greit å regne seg fram til hva man skal gjøre. Men i begynnelsen kan det være litt vanskelig å se hvordan tall man ska bruke. Men det kommer etterhvert. Sleit litt begynnelsen æ å, heldigvis har æ ei tante som ikke e langt unna når alt står helt fast. [;)]

Nå skjønte jeg plutselig mye mer, hehe!

Det e bra.. [:D]

Vil bare si at hvis du snur strikketøyet så du ser vrangen, så er det mye lettere å telle hvor mange omganger du har strikka[;)]

You must log in or register to reply here.
Back
Topp