Strikking for nybegynnere

Riktig god jul og ett godt nytt år alle strikkeglade damer[emoji173]️ Jeg håper jeg lærer meg enda mer ila 2018 så lille i magen kan få masse hjemmestrikket i september[emoji7] Kos dere i juletiden[emoji319]
 
Riktig god jul og ett godt nytt år alle strikkeglade damer[emoji173]️ Jeg håper jeg lærer meg enda mer ila 2018 så lille i magen kan få masse hjemmestrikket i september[emoji7] Kos dere i juletiden[emoji319]

Takk det samme :D
 
God jul kjære strikkere :greet008
 
Ja :D Fikk plassert dem i det nye strikkeetuiet mitt :D
Godt å få de på plass. Skulle bestilt meg noen til. Ikka at jeg har bruk for mer. Men lyst på mer har jeg. Må bare vente til mannen er ferdig med juleferien. For da henter jeg posten før han ser det [emoji23][emoji23][emoji56]
 
Begynt på mor signe teppe, skrått i gammelgul :)
 
Forvirret!

Jeg ser på en oppskrift som skal strikkes med rundpinne 5 1/2, men på garnet står det 3 1/2 til 4. Skal jeg følge det oppskriften sier, eller det garnet sier?
 
Forvirret!

Jeg ser på en oppskrift som skal strikkes med rundpinne 5 1/2, men på garnet står det 3 1/2 til 4. Skal jeg følge det oppskriften sier, eller det garnet sier?

Oppskriften :) Men du har valgt rett garn?
 
Oppskriften :) Men du har valgt rett garn?

Jeg ser nå at det er snakk om å strikke med dobbelt garn, vil det endre pinnestørrelsen?
En annen oppskrift fra samme hefte bruker nemlig det samme garnet, men da på pinnestørrelse 3 1/2.
 
Jeg ser nå at det er snakk om å strikke med dobbelt garn, vil det endre pinnestørrelsen?
En annen oppskrift fra samme hefte bruker nemlig det samme garnet, men da på pinnestørrelse 3 1/2.
Dobbelt garn endrer pinnestørrelse ja, så da er det logisk.

Tykk pinne og tynn tråd gir luftig strikk (som bevisst når man strikker nøstebarnteppe f.eks, det garnet er vel 2,5-3 som anbefaling og teppet tar pinne 6) men dobbelt tråd er jo som å bruke et dobbelt så tykt garn og da logisk med tykkere pinner.

Så følg oppskriften
 
Jeg skal lage en ny lue med deler av samme oppskrift som sist, men jeg vil bruke et annet garn.
Oppskriften sier dobbelt garn, pinne 5,5. Sist gang brukte jeg dettegarnet.
Nå skal jeg strikke I 2 farger i et mønster i en del av lua. Kan jeg bruke dette garnet til det? Vil lua bli tykk den delen med mønster og se rar ut?
 
Jeg har akkurat lært meg å strikke rett vridd, og jeg må si at det er skikkelig pent :)
 
Lenge tenkt jeg skulle prøve å strikke noe snart; har garn, har pinner, mangler inspirasjon.

Men tenkte jeg skulle jukse frem motivasjonen med en lue - skal prøve å lage en med pinner neste gang ;)
757bdd89a3179736162c7e061af3e3c0.jpg
 
Back
Topp