Strikking for nybegynnere! :p

eliniren

Andre møte med forumet
Er det noen her som har noen gode tips til strikking for nybegynnere? Enten det er vidoer, blogger eller egne tips? :) Har lyst til å prøve meg på babysokker, babylue og babyteppe. Trenger litt råd ;)
 
Jeg skal ha en oppskrift på sokker til baby, kan se om jeg finner det senere i dag =) Teppe er jo egentlig veldig lett hvis man f.eks bare vil strikke rett frem ;)
 
TEPPE:

Bruk et litt fluffy garn.
Bruk tjukke pinner. Rundpinne.

Legg opp 3 masker. Strikk en omgang, snu og strikk en maske, øk en, strikk en maske, øk en og strikk den siste. Nå er det fem masker. Strikk en vanlig omgang. Snu. Strikk en maske, øk en, strikk til det er en maske igjen, øk en maske, strikk siste. Strikk en omgang. Snu, og strikk en maske, øk en. Strikk til det er en maske igjen på pinnen, øk en maske, strikk siste.
Fortsett sånn til du har fått en passelig lengde (som blir bredda når du er helt ferdig).
Når du har kommet til den lengden du ønsker, strikk tre omganger uten å øke. Dette blir nå midten av teppet.
Nå strikker du en maske, strikker du sammen. Strikker resten av maskene, men stopper opp når det er tre masker igjen. Strikk de to neste sammen, og strikk den siste vanlig.
Snu, og strikk en omgang uten å felle. Snu, strikk en maske, to sammen og strikk til det er tre igjen. Strikk de to neste sammen, og strikk den siste vanlig. Snu, og strikk en omgang. Snu. Fortsett sånn til det er tre masker igjen på pinnen, og fell av. 
Fest trådene. 
Et enkelt, men fint teppe. :) 




LLykke til! :)
 
Teppe er enkelt å strikke, men det tar veldig lang tid før du blir ferdig!! Er du helt nybegynner, ville jeg gått for noe mindre, så du ser en framgang og slik at du får et ferdig produkt; så kan du heller strikke teppe litt etterhvert. :)

Gå på biblioteket og lån "Strikk til Nøstebarn" og/eller "Myk start". I begge bøkene finner du mange enkle oppskrifter på babyklær. Gå på en ordentlig garnbutikk. Det er litt dyrere enn garn på Nille o.l., men du får god hjelp! De vil hjelpe deg med passende garn og strikkepinner. Har du spørsmål underveis og ikke har noen som kan hjelpe deg, vil de som regel være behjelpelige.

Hos Garnstudio finner du også videoer som kan hjelpe deg. Youtube er også et funn for strikkere, men der er jo det meste på engelsk. :) Lykke til!! :)
 
Jeg har en bok som heter "myk start" og i den er det mange nydelige og forholdsvis enkle oppskrifter. Det er oppskrift både på tepper, småplagg og hele dresser osv. Anbefaler den!
 
Takk for alle svar! :D Hjelper allerede :) Har prøvd meg på en babysokk, men ga opp! :p Skal få mamma til å hjelpe meg :)
 
Ville begynt på nnoe fra drops sine sider - garnstudio.no. enkle oppskrifter med god forklaring.

JEg har begynt på fire pledd, og aldri fullført ett - og jeg er en gangske erfaren strikker. det er gørr kjedelig
 
Back
Topp