Strikketråd :)



Veslami skrev:
Kan strikke..men ikke noe avansert noe dessverre  men jeg har såååå lyst til å lære meg altså.

Men jeg tenkte iallefall at jeg skulle strikke noen pyntetepper osv etterhvert da


Er bare å hive seg uti det! Det gjorde jeg! Kunne bare strikke vanlig rillestrikk, men bestemte meg bare for å få det til, og 6 mnd senere strikket jeg marius hettegenser til meg selv!

Med internett er det ganske lett, for er det en setning i oppskriften du ikke skjønner er det bare å google den. med 99,9% sannsynlighet får du opp en hel haug med treff! Og så har du jo denne tråden og:)
 
Her blir det MYE hjemmestrikket og hjemmeheklet til den lille gullklumpen vår! Og for meg som elsker hjemmestrikke selv er det helt supert! Svigermor er allerede ferdig med bilpose, en ulljake med hette og holder på med en strikket bomullsgenser og et hentesett. Min svigerinne holder på med et reisesett og jeg er snart ferdig med et nydelig teppe fra Dale. Finner ikke bilde av det på nettet, men skal prøve å få scannet senere.

Et godt tips forøvrig, finn ut tykkelsen på garnet i oppskriften (antall meter pr 100 eller 50 gram) og kjøp tilsvarende garn langt billigere på Europris, Nille eller Sparkjøp. Min erfaring er at kvaliteten er akkurat like god og at prisen blir langt lavere! På Europris har de blant annet både superwash og babyull! :)
 


tangsprellen skrev:
æ bei så inspirert av denna tråden, at æ måtte hente fram strekketøye. driv på me ei trusa å ei skjorta fra boka Strikking, gammel teknikk i ny design, men grue mæ tel å komme tel arman... før æ e ikkje no mester....


Den boka har eg!:D Har strikka det teppet med hjertemønster(eg brukte naturkvit i staden for blå, samt at eg strikka og sydde på ein blondekant). Veldig fint teppe, og nokså enklelt, om ein kan å auke/felle (står forsåvidt godt forklart i boka). Vil anbefale å prøve det, fram og tilbake kan vere kjekt når ein ikkje er heilt dreven;) Dessuten gjer rilledelen av mønsteret at ein fort får strikka nokre cm utan å gå lei. Veldig mykje fint i den boka!

(Skal legge ut bilete av teppet seinare, når hentesettet er ferdig, slik at ikkje alt blir kvitt;P)
 
Strikker, men har ikke begynt på noe til mini enda, avventer litt for jeg skal på UL til uka.
 


Småting skrev:
Har dessverre funnet ut at strikke- og hekleferdighetene begrenser seg med min venstrehendthet - hadde en veldig snill 'frøken' på skolen som lærte meg å strikke, men hun lærte meg venstrehendt strikking, rett og vrang - og da blir det veldig fort surr å skulle prøve andre veien (blir som å skrive med venstre for en høyrehendt) alle 'lær å strikke-/lær å hekle-bøker beskriver jo alle manøvrene utifra høyrehendtes perspektiv, og bilder etc. er også fra det... da krever det så mye fokus å 'oversette' alt til speilvendt at det blir kluss i hjernen :-(
Sliter også med tålmodighet... så det blir luer og sokker - hadde tålmodighet til å strikke et helt babyteppe en gang (på rundpinne), men da måtte Mormoren inn og klippe opp - det var for skummelt - men strikket faktiisk kanten ferdig rundt så det ble helt fiks ferdig - og det i god tid før førstemann kom - Begge gutta mine brukte det hele tiden som vognteppe, og kommer det en lyseblå til så kommer det frem fra kjelleren igjen, blir det rosa, så må jeg til pers igjen... Hjelp...


Du skal gå inn på You Tube eller strikkeskolen til Dops design, der kan du lære det i o og mak. Jeg har ei filletante som er venstrehendt og kan strikke begge veier, gjett hvem som var raskest da hun gikk på skolen
 
Jippi!
No er knappane sydd i jakka til hentesettet, så den er klar, då er det berre å sette i gang med hua, før sokkane skal lagast!:) Det er så deileg å sjå ting bli ferdige! *bilde kjem etter kvart*
 
Har ikke begynt å strikke til den kommende, men flere prosjekter på listen. Venter på garn bla som er bestilt...
 
Begynte på moråse teppe til lillegutten.. men syns det er sååå kjedelig ! Så håper jeg blir ferdig med det til mars.. og det lille nurket!
Ellers håper jeg å få strikket noen ullbusker og luer :) Er såå mange søte luer!

Go' strikking jenter!
 
Denne har jeg strikket :) Den er helt nydelig i det garnet som står i oppskriften! Jeg strikket i beige, men om vi får vite kjønnet på UL så blir det en til i rosa eller blått :)
 
Jippi! I gårkveld vart eg ferdig med hentesettet til den vesle i magen!:D Festra trådar, sydd i knappar og alt!:D Suuuperfornøgd med resultatet, trur det er det finaste eg har laga nokon gong.<3
Skal slenge ut bilete så fort eg får tatt noken, og finner ut korleis ein gjer det. Blir nok i mårå! Andre som har ferdige/halvferdige prosjekt å vise fram?
 
Skal hekle dette til babyen:

Modell 17
 
Då var bileta komne på dataen, det vart ikkje aller beste kvaliteten når eg mått komprimere dei, men brukbart:) Kos dokke, og bli inspirert! Om ein har spørsmål om oppskriftene eller ev. treng hjelp, så er det berre å spørre. Eg skal svare så godt eg kan.

Mine skrytebileter ved utgangen av september:

Hentesettet og hjerteteppet med blondar.


Detaljbilete av dei bittsmå sokkane<3


Detaljar på teppet (sidan det var somme som var nyskjerrige på det).


Og så tok eg med køyredressen og bleiebuksa eg har strikka tidlegare, i påvente av graviditet;)

Så langt er eg SUPERFORNØGD!
(Og ventar i grunnen kun på baby å putte inni kleda, jaja 6mnd går fort).

Gledar meg til å sjå meir av andre sine flotte strikkeprosjekt! Det er både koseleg og inspirerande. Ha ein fortsatt fin fredag!
 


Parents2be skrev:

Et godt tips forøvrig, finn ut tykkelsen på garnet i oppskriften (antall meter pr 100 eller 50 gram) og kjøp tilsvarende garn langt billigere på Europris, Nille eller Sparkjøp. Min erfaring er at kvaliteten er akkurat like god og at prisen blir langt lavere! På Europris har de blant annet både superwash og babyull! :)


Hihi... Jeg syns ikke dette var et godt tips, for jeg syns garnet der er hardt, stikkende og BLÆH. Greit til dukketing osv, men ikke til unga eller lue til meg selv etc. Men nå har jeg barn med atopisk eksem og må være ekstra forsiktig ;) Sverger til dyrt og mykt. Favoritter er alpakka fra DSA og Abuelita fra Pickles.
 


Småtroll i fanget! skrev:
Då var bileta komne på dataen, det vart ikkje aller beste kvaliteten når eg mått komprimere dei, men brukbart:) Kos dokke, og bli inspirert! Om ein har spørsmål om oppskriftene eller ev. treng hjelp, så er det berre å spørre. Eg skal svare så godt eg kan.

Mine skrytebileter ved utgangen av september:

Hentesettet og hjerteteppet med blondar.


Detaljbilete av dei bittsmå sokkane<3


Detaljar på teppet (sidan det var somme som var nyskjerrige på det).


Og så tok eg med køyredressen og bleiebuksa eg har strikka tidlegare, i påvente av graviditet;)

Så langt er eg SUPERFORNØGD!
(Og ventar i grunnen kun på baby å putte inni kleda, jaja 6mnd går fort).

Gledar meg til å sjå meir av andre sine flotte strikkeprosjekt! Det er både koseleg og inspirerande. Ha ein fortsatt fin fredag!


Mulig å dele oppskrift på de sokkene? Eller si hvor den er fra? De var søte! :)
 


Ett-mars-hopp skrev:


Parents2be skrev:

Et godt tips forøvrig, finn ut tykkelsen på garnet i oppskriften (antall meter pr 100 eller 50 gram) og kjøp tilsvarende garn langt billigere på Europris, Nille eller Sparkjøp. Min erfaring er at kvaliteten er akkurat like god og at prisen blir langt lavere! På Europris har de blant annet både superwash og babyull! :)


Hihi... Jeg syns ikke dette var et godt tips, for jeg syns garnet der er hardt, stikkende og BLÆH. Greit til dukketing osv, men ikke til unga eller lue til meg selv etc. Men nå har jeg barn med atopisk eksem og må være ekstra forsiktig ;) Sverger til dyrt og mykt. Favoritter er alpakka fra DSA og Abuelita fra Pickles.


Hm... jeg strikke i Dale babyull nå og har sammenlignet med babyull fra Europris, og jeg kan virkelig ikke kjenne forskjell.. Har også 5-10 forskjellige sjal jeg har heklet i Europrisgarn, og de går jeg med i halsen hele tiden. Så da er vi tydeligvis uenige :p

Men man er jo forskjellige :)

 
Ahh... Nærmer seg strikkestart her nå... Fått vite at garnet jeg har bestilt i en norsk butikk som måtte bestille fra leverandør, nå har fått beskjed om at garnet er kommet til tollen i norge. Så da får vel butikken det snart, og da blir det snart sendt til meg!!! :D
 


Parents2be skrev:


Ett-mars-hopp skrev:


Parents2be skrev:

Et godt tips forøvrig, finn ut tykkelsen på garnet i oppskriften (antall meter pr 100 eller 50 gram) og kjøp tilsvarende garn langt billigere på Europris, Nille eller Sparkjøp. Min erfaring er at kvaliteten er akkurat like god og at prisen blir langt lavere! På Europris har de blant annet både superwash og babyull! :)


Hihi... Jeg syns ikke dette var et godt tips, for jeg syns garnet der er hardt, stikkende og BLÆH. Greit til dukketing osv, men ikke til unga eller lue til meg selv etc. Men nå har jeg barn med atopisk eksem og må være ekstra forsiktig ;) Sverger til dyrt og mykt. Favoritter er alpakka fra DSA og Abuelita fra Pickles.


Hm... jeg strikke i Dale babyull nå og har sammenlignet med babyull fra Europris, og jeg kan virkelig ikke kjenne forskjell.. Har også 5-10 forskjellige sjal jeg har heklet i Europrisgarn, og de går jeg med i halsen hele tiden. Så da er vi tydeligvis uenige :p

Men man er jo forskjellige :)



Hehe... Ja, det er man :) Heldigvis, egentlig, ellers hadde vi hatt en kjedelig verden :p Nå kan ikke minste min bruke Falk fra Dale heller, han da. Heldigvis kan eldste det, men han vil helst ikke. *kresne barn*
 
Disse er jo ikke akkurat nyfødtmateriale, men for dere som har barn fra før er det superenkle, supervarme og søte votter. Kan selvfølgelig også gjøres tøffe i "guttefarger" og en dinosaur på eller lignende. Raske er de og, jeg startet på disse på torsdag, og lørdag ettermiddag var de ferdige :)


 
Back
Topp