Strikket heldress.

Stjernedama

Glad i forumet
Novemberlykke 2020
Augustlykke 2022 ❤️
Novemberlykke2024❤️
Noen som har en oppskrift på dette? gjerne en som ikke er så vanskelig.

jeg strikker nå heldress i lanett superwash. Den er ganske enkel, strikket på pinne nr 2,5.
Er litt vanskelig å vite hvilken størrelse du trenger, men skal prøve å forklare i grove trekk hvordan du kan strikke det.

Forklaring: legg opp passende ant masker til et bein. Strikk 3-4 riller, deretter glattstrikk til full benlengde. Strikk ben nr 2 tilsvarende. Sett begge beinene på samme rundpinne. Strikk glattstrikk rundt i noen cm. Fell av 5-6 masker midt forran. Fortsett med glattstrikk fram og tilbake, til arb er passende lengde. Del arbeid i ryggparti og 2 like forstykker. Strikk ryggen til hel lengde, samtidig som du feller av for ermer på hver side (hver 2. pinne: 3, 2, 2, 1, 1 masker). Strikk forstykket, fell av for armutringing på samme måte som på ryggen. Fell av for hals anner hver pinne 3,2,1,1 masker.

Strikk ermer fram og tilbake. Sy armene på dressen, sy under armene og i skuldere. Ta opp langs splittet forran, og strikk 2-3 cm på begge siden av splitta. På den ene siden feller du av for ermhull.

Hvis du forteller hvilke str du trenger, kan jeg komme med litt mer konkrete antall masker :)

ORIGINAL: Snøftus

Har du sjekket garnstudio? Ellers må jeg jo bare si at boken Myk Start er fantastisk! Jeg har strikket en heldress fra denne boken, superenkel og veldig fin i mine øyne![:)]

Jeg fant faktisk ingen heldresser på garnstudio jeg.. De har mye annet fint, men når det gjelder heldress var det litt tomt syns jeg... Myk Start - er det bare alpakka oppskrifter, eller er det litt av hvert? Tenkte litt på å kjøpe den jeg.. Anbefales det? Vanligvis pleier jeg bare å kjøpe løse hefter....

ORIGINAL: Super

jeg strikker nå heldress i lanett superwash. Den er ganske enkel, strikket på pinne nr 2,5.
Er litt vanskelig å vite hvilken størrelse du trenger, men skal prøve å forklare i grove trekk hvordan du kan strikke det.

Forklaring: legg opp passende ant masker til et bein. Strikk 3-4 riller, deretter glattstrikk til full benlengde. Strikk ben nr 2 tilsvarende. Sett begge beinene på samme rundpinne. Strikk glattstrikk rundt i noen cm. Fell av 5-6 masker midt forran. Fortsett med glattstrikk fram og tilbake, til arb er passende lengde. Del arbeid i ryggparti og 2 like forstykker. Strikk ryggen til hel lengde, samtidig som du feller av for ermer på hver side (hver 2. pinne: 3, 2, 2, 1, 1 masker). Strikk forstykket, fell av for armutringing på samme måte som på ryggen. Fell av for hals anner hver pinne 3,2,1,1 masker.

Strikk ermer fram og tilbake. Sy armene på dressen, sy under armene og i skuldere. Ta opp langs splittet forran, og strikk 2-3 cm på begge siden av splitta. På den ene siden feller du av for ermhull.

Hvis du forteller hvilke str du trenger, kan jeg komme med litt mer konkrete antall masker :)

så snill du er;)
tenkte å strikke i str 2 år[:)]

ORIGINAL: *Snuppa*

ORIGINAL: Super

så snill du er;)
tenkte å strikke i str 2 år[:)]

Ah.. Jeg har typisk bare babyhefte, så størrelsen går bare opp til 12 måneder.. Men du må bare ta et vanlig heldress i str som passer, og strikke etter den. På garnnøstene står vanligvis hvor mange masker du trenger pr 10 cm.

F. eks: Du strikker i Merino Extra Fine. På nøstet står det at på pinne nr 4 trenger du 23 masker pr 10 cm. Hvis beinet skal være 20cm i omkrets nede, må du legge opp 46 masker.

Om du er usikker, så er det nok best å ta turen innom strikkebutikker og spørre etter barnehefter. Men det er ikke så vanskelig å strikke en heldress etter mål på eksisterende heldress. Må bare prøve deg fram litt da [:)]

Back
Topp