Strikkehjelp!

Amber

Glad i forumet
Novemberlykke 2015
Jeg har aldri strikket etter mønster før, og har heller ikke strikket siden ungdomsskolen, så det går noe treigt nå i starten. :p Kan noen si meg om jeg forstår mønsteret riktig om jeg tenker at "strikk vrangt over vrangt, og rett over rett" betyr at jeg skal strikke motsatt enn det jeg gjorde på forrige pinne?

Jeg har aldri strikket etter mønster før, og har heller ikke strikket siden ungdomsskolen, så det går noe treigt nå i starten. :p Kan noen si meg om jeg forstår mønsteret riktig om jeg tenker at "strikk vrangt over vrangt, og rett over rett" betyr at jeg skal strikke motsatt enn det jeg gjorde på forrige pinne?

Har du mulighet til å ta bilde av mønstret?
Det kommer ann på om du strikker på rundpinne (rundt og rundt) eller om du strikker att og fram.

Hvis du strikker rundt skal du strikke vrang der du strikket vrang på runden før og rett der du strikket rett.
Når du strikker på rundpinne så strikker du vanlige/rettmasker rundt og rundt. For å få hevet ut vrang maskene må man strikke de samme vrang maskene hver gang.

Hvis du strikker att og fram skal du strikke rett/vrang/rett/vrang en vei og vrang/rett/varng/rett den andre veien. Dette for å få vrang maskene oppå hverandre.

Håper dette ikke ble altfor forvirrende :)

Har du mulighet til å ta bilde av mønstret?
Det kommer ann på om du strikker på rundpinne (rundt og rundt) eller om du strikker att og fram.

Hvis du strikker rundt skal du strikke vrang der du strikket vrang på runden før og rett der du strikket rett.
Når du strikker på rundpinne så strikker du vanlige/rettmasker rundt og rundt. For å få hevet ut vrang maskene må man strikke de samme vrang maskene hver gang.

Hvis du strikker att og fram skal du strikke rett/vrang/rett/vrang en vei og vrang/rett/varng/rett den andre veien. Dette for å få vrang maskene oppå hverandre.

Håper dette ikke ble altfor forvirrende :)

Takk :) Jeg strikker frem og tilbake (på en rundpinne). Tolket det som at jeg skal strikke rett på det som da var vrang på forrige pinne og motsatt, ser riktig ut så langt. Skal prøve å få ta et bilde som viser.

c3eb17f8730d120418f7e529352f6039

Hvor har du funnet oppskriften?
Den så ganske lettlest ut. Jeg har også lyst til å prøve og strikke noe, men mister som regel motivasjonen når jeg begynner å lese mønster i et avsnitt og med masse forkortelser:hungover:

Sendte oppskriften til meg selv så får jeg prøve jeg å og se hvordan det går; )

Hvor har du funnet oppskriften?
Den så ganske lettlest ut. Jeg har også lyst til å prøve og strikke noe, men mister som regel motivasjonen når jeg begynner å lese mønster i et avsnitt og med masse forkortelser:hungover:

Kjøpte en bok som heter "Myk start - strikk til babyen", veldig grei for nybegynnere! Har også en liten strikkeguide bakerst. Veldig greit for en som hadde glemt hvordan man strikker vrang til og med :p

Hvor mange masker har du lagt opp?

La først opp 54 masker (0-3 mnd), og strikka 3 cm riller før jeg begynte på mønsteret. Du trenger ikke å strikke det bare for min del altså! Men det skal bli en søt jakke (eller omslagstrøye som det står), om jeg får det til :)

La først opp 54 masker (0-3 mnd), og strikka 3 cm riller før jeg begynte på mønsteret. Du trenger ikke å strikke det bare for min del altså! Men det skal bli en søt jakke (eller omslagstrøye som det står), om jeg får det til :)

Synes det er morro å strikke jeg. Hvor kjøpte du boka?
Må bli ferdig med en Skappel genser jeg holder på med først☺ er lenge til mageboer trenger genser. Mor trenger genseren sin om 2 uker :)

Synes det er morro å strikke jeg. Hvor kjøpte du boka?
Må bli ferdig med en Skappel genser jeg holder på med først☺ er lenge til mageboer trenger genser. Mor trenger genseren sin om 2 uker :)

Kjøpte den på ark, fikk den for 79,- (50% den dagen). :) ikke dyr til vanlig heller da! Åh, de genserne er så fine! Jeg fant ut at jeg likeså kunne starte nå, har en 5 uker gammel nevø som også kan få litt om jeg får dreisen på det :) er gøy når en får det til!

Den blir fin, Amber!

Er fargen på bildet riktig?

Håper det :) nei, ikke på min skjerm i hvert fall. Jeg strikker med en helt helt lysegul nå, syns den så mye mørkere ut på bildet.

Jeg gjettet på det, det stemte med at papiret skulle være hvitt. :-) Lysegult er veldig pent til babyer.

Back
Topp