Strikkefasthet..?

Juhuuuuu!!!

Gift med forumet
Optimist som jeg er så har jeg satt igang med strikkeprosjekt fra nøstebarnboka. Vil så gjerne ha en rosa kjole til lille snupp i starten for å ha utenpå de mange hvite bodyene og strømpebuksene..

Utålmodig som jeg er la jeg opp antall masker på pinne 2,5 og strikket i flg oppskriften og byttet over til pinne nr 3 men syns da at denne kjolen er enormt vid (passer trolig til min 2,5 åring.. hehe). Og 20 runder etterpå er jeg så etterpåklok at jeg måler 10 cm og teller opp 17 masker og ikke 26 som jeg skulle hatt- så selvom jeg syns det så veldig fint ut er det tydeligvis altfor store masker??

So what to do? Rakne opp alt igjen? Men hvordan går jeg da på dette neste gang for å få rett størrelse på kjole`n? Syns pinner i str 2,5 var så vanskelige å strikke med (bittelite...!) Men løsningen er kanskje å gå ned i pinnestørrelse? Eller kan man bare legge opp færre masker? Strikker med tynt 2trådsgarn type nøstebarn.

Kjenner jeg ble skikkelig demotivert nå[:(]

Jeg har ikke peiling på strikkefasthet, vet bare at jeg strikker hardt og må dermed bruke tykkere pinner enn det som står.

Lykke til! [:)]

ORIGINAL: manda11

Jeg har ikke peiling på strikkefasthet, vet bare at jeg strikker hardt og må dermed bruke tykkere pinner enn det som står.

Lykke til! [:)]

Hmm... så da burde jeg vel trolig hatt tynnere pinner da, ææææsj[:'(]

Hehe.. kanskje det heller blir kjole til storesøster som du foreslår da Mammaen til Andrea! Blir jo sikkert kjole samme hva hvis garnet holder da men.. ville jo aller helst hatt til lillesøster da! Storesøster har av en eller annen grunn altfor masse klær......[;)]

Gå ned i pinnestørrelse, eller strikk en prøve først hvor du prøver å strikke litt "hardere".. Har selv strikket kjole fra nøstebarnboka tidligere, ble veldig bra resultat [:)]

ORIGINAL: Lilla87

Gå ned i pinnestørrelse, eller strikk en prøve først hvor du prøver å strikke litt "hardere".. Har selv strikket kjole fra nøstebarnboka tidligere, ble veldig bra resultat [:)]

Tusen tusen takk for svar Lilla87, da skal jeg jammen meg prøve dette! Har så lyst til å få dette til atte[:D] Men er jo helt grønn når det kommer til strikking så kjempesnilt av dere litt mer erfarne å forbarme dere over meg! Kan jeg spørre om nøstebarnoppskriftene generelt er store i størrelsen?

Jeg syns de varierer litt! Strikket det hentesettet som er i boka til ei venninne, i 3-6 mnd. Jakken ble så stor at babyen kunne bruke den til han var rundt 3 mnd, mens lua og sokkene passet når babyen var nyfødt, så ble det for smått! Så jeg ville kanskje strikket i litt større str. enn den minste hvis du ikke skal bruke plagget kun noen få uker etter fødsel! [:)]

ORIGINAL: Lilla87

Jeg syns de varierer litt! Strikket det hentesettet som er i boka til ei venninne, i 3-6 mnd. Jakken ble så stor at babyen kunne bruke den til han var rundt 3 mnd, mens lua og sokkene passet når babyen var nyfødt, så ble det for smått! Så jeg ville kanskje strikket i litt større str. enn den minste hvis du ikke skal bruke plagget kun noen få uker etter fødsel! [:)]

Hehe.. ser ut til at dette kan bli enda mer spennende enn tenkt. Godt det bare er en del foreløpig og den finnes kun fra str 3 mnd og jeg ønsker startskjole så da prøver jeg meg på den bare jeg får mindre pinner i hus. Ble egentlig litt skuffa som trodde jeg strikka fast denne gangen (vet at jeg har en tendens til å strikke løse masker..)[;)]

Så snill du er forresten som strikket et helt hentesett til ei venninde! Tenker hun satte stor pris på det[:D]

Hehe, jeg synes heller ikke dette der er så veldig enkelt. Buskedressen jeg strikka vil bli alt for stor til en nyfødt. Så babyen vil nok drukne i den når h*n blir født ;) blir nok heller etter en mnd eller to, hehe. mens jakka ser ut til at den blir mer passe. Så tenkte jeg skulle strikke en annen type buksedress og vær litt mer nøye med fastheten, så den forhåpentligvis passer

ORIGINAL: ViPrøverIgjen

Hehe, jeg synes heller ikke dette der er så veldig enkelt. Buskedressen jeg strikka vil bli alt for stor til en nyfødt. Så babyen vil nok drukne i den når h*n blir født ;) blir nok heller etter en mnd eller to, hehe. mens jakka ser ut til at den blir mer passe. Så tenkte jeg skulle strikke en annen type buksedress og vær litt mer nøye med fastheten, så den forhåpentligvis passer

Som alltid er det godt å lese at vi er flere i samme båt! Men iallefall en fordel når det går denne veien- for små klær hadde vært tidenes nederlag[8D]
Men jeg må virkelig si du er flink som har strikka så mye! Håper virkelig jeg får litt peil på dette sakte men sikkert jeg og!

Jeg skal ikke uttale meg i det hele tatt om noe strikke-greier, for det har jeg absolutt ikke peiling på!![8D]
Men lykke til med prosjektet, Juhuuuuu! Synes du er flink som har tålmodighet til dette![;)][:D]

ORIGINAL: Mamma til Andrea
Haha, nå kom jeg på en ting. Mamman min trikset litt med en strikkeoppskrift da jeg gikk gravid med Andrea. Hun skulle gjøre den så liten at den passet på nyfødt, liksom...
Den ble dukke-liten [:D] og dukken min har den på seg enda.. hehe...

[:D] Dukken ble sikkert veldig glad for litt klær!

ORIGINAL: Vibeke83

Jeg skal ikke uttale meg i det hele tatt om noe strikke-greier, for det har jeg absolutt ikke peiling på!![8D]
Men lykke til med prosjektet, Juhuuuuu! Synes du er flink som har tålmodighet til dette![;)][:D]

Tusen takk for koselige tanker, jeg pakker med meg all lykke jeg kan- ikke alltid man kommer like langt med stahet lissom[8D]

Back
Topp