Strikkede Kronepannebånd, hvilket garn?

*trinemor*

Gift med forumet
Kom over denne oppskriften på internett som er på kronepannebånd [:D] synes de er så nydelige!

Det jeg lurer på er om det bare er det garnet som er nevnt (viking natur, ull) som kan brukes til toving i vaskemaskinen?

Det går ikke med vanlig Merino ull? Det klør jo litt mindre [:)]

Jeg fant ei oppskrift som har stått i bladet Familien i 2008. Skriver den rett av.

Størrelse: ca 3-6 år
Materiale: Viking natur, 100% ull. 150g er nok til to kroner.

Tilbehør: 5 x 52 cm tynn fleece til fôr og eventuelt perler el. lignende.

Pinne: nr 6

Strikkefasthet: 12m x 22 riller = 10 x 10 cm

Forkortelser: Arb = arbeid, m = maske, p = pinne, r = rettstrikk, str = strikke, vr = vrang

Strikketips:
1 rille = frem og tilbake på pinnen
Øking: Strikk i fremre og bakre m.ledd i siste m på p.
Felling: Str første m ganske lst, str neste m, løft første m over (Første m skal altså strikkes, ikke taes løst av)
OBS: På 1. p og alle de øvreige p som begynner ved den rette kanten, tes alltd 1.m løst av slik: Legg tråden foran arb som om den skal strikkes vr, løft m løst over til høyre p, legg tråden bak arb igjen.

Legg opp 12m.
1.p: Str r, øk 1 m i siste m iflg forklaring.
2.p: Str r.
3., 5., 7. og 9.p: Som 1. p
4., 6., 8 og 10. p: Som 2. p. Det skal nå være 17m på p.
11., 13., 15., 17. og 19.p:str r.
12,. 14,. 16,. 18,. og 20. p: Beg ved å felle 1 m iflg forklaring. Det skal nå være 12 m på p.

Gjenta 1.-20.p til det er 6 spisset. Fell av. Sy oppleggs- og avfellingskanten mot hverandre.

Ønsker du mindre størrelse, beg med 10 m på p, øk og fell 4 ganger i stedet for 5 for hve spiss. Ønsker du større størrelse, øk og fell 6 ganger for hver spiss.

Toving: Tov kronen i maskin på lett finvask 40 grader med vanlig vaskemiddel. Gjennta tovingen om nødvendig. Strekk og form kronen til riktig størrelse i våt tilstand. La den tørke flatt.

Montering: Legg fleeceremsen på vrangsiden av kronen og sy den fast med små attersting. Fest en perle i hver spiss. Ønsker den lille prinsessen ekstra pynt på kronen sin? Pynt godt med perler og pljetter etter egen fantasi og sy gjerne en liten bjelle løst i hver spiss.

Sånn! Det var den oppskrifta.

Har strikka kronepannebånd i fritidsgarn [:D]

ORIGINAL: Curlyyysue

om du kan hekle så har de opppskrift på ett fint hekla ett på drops!:D

Vil gjerne ha de tovet, så må vel strikke i ullgarn da? Men er det et spesielt garn da, eller kan jeg bruke baby-ull?

sy fleece inni så slipper man klø-problemet ;) eller noe jersey stoff. Dt husker jeg mamma sydde inni mitt pannebånd en gang å da ble det så mykt og godt

Er veldig inntresert i denne oppskriften hvis du vil dele [:D]

ORIGINAL: Cathrine76

Er veldig inntresert i denne oppskriften hvis du vil dele [:D]

http://www.garnstudio.com/lang/no/visoppskrift.php?d_nr=b16&d_id=11&lang=no liggerdær !;)

Takk [:)]

ORIGINAL: Fever

sy fleece inni så slipper man klø-problemet ;) eller noe jersey stoff. Dt husker jeg mamma sydde inni mitt pannebånd en gang å da ble det så mykt og godt

Ja, det står det i oppskriften [:)] tenkte å unngå det, men da er det vel veien å gå [:D]

Men vet du om det er bare det garnet de nevner (viking natur) som kan toves i vaskemaskin? eller går det med et annet merke?

Mange ullgarn som kan toves, men sikkert greit å bruke det garnet som er i oppskriften pga størrelsen...  Alle garn tover seg vel forskjellig tenker jeg.. ?[:)]

ORIGINAL: SleepingBeauty

Mange ullgarn som kan toves, men sikkert greit å bruke det garnet som er i oppskriften pga størrelsen...  Alle garn tover seg vel forskjellig tenker jeg.. ?[:)]

Takk for svar [:D] jeg har ikke peiling på sånt!

easy fra sandnesgarn og oda fra europris er vel ca samme garnet vil eg tro.
Kan og prøve md fritidsgarn, eskimo, cortina fra spar kjøp eller iglo fra europris. Sistnevnte er litt "hardt"- iallefall før toving)

Når garnet skal toves så må du bruke garn som ikke er superwash-behandlet. Du kan ikke bruke babyull.
Jeg bruker safir fra sparkjøp, er veldig fornøyd med det [:)]

ORIGINAL: mamla

Når garnet skal toves så må du bruke garn som ikke er superwash-behandlet. Du kan ikke bruke babyull.
Jeg bruker safir fra sparkjøp, er veldig fornøyd med det [:)]

Aha, da skjønner jeg [:D] da skal jeg kjøpe det og få svigermor til å strikke...

Back
Topp