Strikke ullsokker??

Cathrine_86

Gift med forumet
Veeeeldig lett, eller veeeldig vanskelig??

Kunne egentlig tenkt meg å lære å strikke ullsokker til barna, begynne der først og så muligens bukser o.l.. Om jeg får til da!

Er det lettvint å lære via oppskrifter eller burde jeg reise til bestemor å få henne til å ta en opplæring på meg? Hehe :)

Ooog, legg gjerne igjen en stemme på  bilde under, takk for det! :)

Ikke veldig vanskelig men personlig syns eg det faktisk er vanskeligere å strikke sokker en bukser
Eg har bare lært meg å strikke ved å lese oppskrifter men har spurt svigemor om råd/hjelp et par ganger. Er greit å ha noen i bakhånd man kan spørre hvis man sitter fast. Ellers finnes det faktisk mange videoer på youtube som eg har lært en del av:

Enig med hun ovenfor her.. Bukse er lettere enn sokker..! :-P
Og på garnstudio.no ligger det mange FLOTTE instruksjonsvideoer..!! Bruker de ofte jeg.. Haha.. 

Ahh, videoer ja, at jeg ikke tenkte på det, heheh :)

De kan nok være nyttige ja!
Men da skal jeg se om jeg ikke prøver litt av hvert :)

Takk får infon jenter! :)

Jeg tok i min første strikkepinne for et par uker siden, og mitt første prosjekt var en ullbukse.
Det var suuuperenkelt!!
Har laget 2 stk på en uke:D

Anbefales som første prosjekt:)

smash skrev:
Jeg tok i min første strikkepinne for et par uker siden, og mitt første prosjekt var en ullbukse.
Det var suuuperenkelt!!

Da skal du se det kanskje blir et par ullbukser på ungene først, får begynne med det enkleste :)

Cathrine_86 skrev:

smash skrev:
Det var suuuperenkelt!!

Da skal du se det kanskje blir et par ullbukser på ungene først, får begynne med det enkleste :)

Jeg skal begynne på en ny bukse i morgen, slik at jentene har 2 bukser hver i bhg.
Kanskje jeg skulle laget en tutorial på det.. Legge i bloggen min:)
Ta bilder underveis, og forklare med teskje?

Jeg elsker å strikke, har strikket siden jeg var 5 år... men når det kommer til sokker forstår jeg enda ikke en eneste oppskrift når det kommer til helen.. Så dra til bestemor å få opplæring :o) Det er kjempeenkelt egentlig, men disse oppskriftene på sokker kan ta motet fra den mest garvede strikker :o)

smash skrev:

Cathrine_86 skrev:

smash skrev:
Det var suuuperenkelt!!

Jeg skal begynne på en ny bukse i morgen, slik at jentene har 2 bukser hver i bhg.
Kanskje jeg skulle laget en tutorial på det.. Legge i bloggen min:)
Ta bilder underveis, og forklare med teskje?

Hehe, tar gjerne imot et par t.skjeer jeg altså :)
Tanken er barnehageklær her også :)

Tåkeluren skrev:
Følg oppskrifta i denne linken så får ALLE det til :o)

http://petuniablogg.blogspot.com/2010/01/lr-strikke-sokker-med-petunia.html

Jeg hadde strikket lite og var selvlært via bok og YouTube da jeg fant denne te skje oppskrifta. Og nå kan jeg strikke sokker så det fyker etter.

Det er virkelig ikke så vanskelig, selv ikke med den hælen ;o)

LYKKE TIL!!!!!

aaah, tusen takk for tips :)

Cathrine_86 skrev:

Kunne egentlig tenkt meg å lære å strikke ullsokker til barna, begynne der først og så muligens bukser o.l.. Om jeg får til da!

Er det lettvint å lære via oppskrifter eller burde jeg reise til bestemor å få henne til å ta en opplæring på meg? Hehe :)

jeg vil først og fremst gi deg et råd om du skal strikke sokker...få oppskrifta på ditt hoved språk (norsk i mitt tilfelle iallefall)  Jeg (lur som jeg var) fant noen utrolig søte sokker som jeg hadde lyst å prøve meg på (hadde strikket en del baby tøy osv tidligere, så tenkte at det ville jo gå bra) eneste problemet var at oppskrifta var på dansk (da tenker du sikkert men norsk og dansk er jo ikke så forskjellig egentlig...) meeeen når det kommer til strikke oppskrifter så fikk jeg problemer nesten med alt...for mange forkortelser og ord blir veldig annerledes på dansk....det enda med at når jeg omsider hadde kun tå fellinga igjen på første sokken så gav jeg opp da jeg ikke skjønte en drit lenger....og ting fløy vegg i mellom rundt meg (ja jeg blir hissig når jeg ikke får til ting hehe) så da var jeg snar (for husfredens skyld) og røska ut alle pinnene og rekte opp hele sokken!! og har ikke prøvd meg på sokke strikking igjen...hehe problemet var at det var ensfarga mønsterstrikk (med rette og vrange masker) og det ble bare kluss med tå fellinga...

så mitt råd er altså, start med oppskrift på norsk!! og evt ha noen i nærheten som kan vise ddeg om du ikke skulle forstå noe

Strikkeguri skrev:

Cathrine_86 skrev:

jeg vil først og fremst gi deg et råd om du skal strikke sokker...få oppskrifta på ditt hoved språk (norsk i mitt tilfelle iallefall)  Jeg (lur som jeg var) fant noen utrolig søte sokker som jeg hadde lyst å prøve meg på (hadde strikket en del baby tøy osv tidligere, så tenkte at det ville jo gå bra) eneste problemet var at oppskrifta var på dansk (da tenker du sikkert men norsk og dansk er jo ikke så forskjellig egentlig...) meeeen når det kommer til strikke oppskrifter så fikk jeg problemer nesten med alt...for mange forkortelser og ord blir veldig annerledes på dansk....det enda med at når jeg omsider hadde kun tå fellinga igjen på første sokken så gav jeg opp da jeg ikke skjønte en drit lenger....og ting fløy vegg i mellom rundt meg (ja jeg blir hissig når jeg ikke får til ting hehe) så da var jeg snar (for husfredens skyld) og røska ut alle pinnene og rekte opp hele sokken!! og har ikke prøvd meg på sokke strikking igjen...hehe problemet var at det var ensfarga mønsterstrikk (med rette og vrange masker) og det ble bare kluss med tå fellinga...

så mitt råd er altså, start med oppskrift på norsk!! og evt ha noen i nærheten som kan vise ddeg om du ikke skulle forstå noe

Hehe, ja tror egentlig jeg skal kjøpe meg no strikkustyr og reise til bestemor en dag altså :) For det er en del jeg ikke forstår, når jeg ikke har strikket på værtfall 10 år :p

Back
Topp