Strikke hjelp?

Nøstebarns babyteppe er veldig fint å starte å strikke, det er kun rette masker. Blir da med riller. Og teppet blir luftig og deilig.

Hvilken pinne størrelse avhenger av hvilket garn du har og hvor stramt du strikker. Nybegynnere strikker ofte litt strammere, så da kan man gjerne gå opp ca. 0,5 i pinnestørrelse. Vil egentlig anbefale å strikke på mellom pinne 3,5 - 6 for det er gjerne en pinnestørre de fleste finner behagelig. Både for tykke og tynne pinner kan være plagsomt.
 
Nøstebarns babyteppe er veldig fint å starte å strikke, det er kun rette masker. Blir da med riller. Og teppet blir luftig og deilig.

Hvilken pinne størrelse avhenger av hvilket garn du har og hvor stramt du strikker. Nybegynnere strikker ofte litt strammere, så da kan man gjerne gå opp ca. 0,5 i pinnestørrelse. Vil egentlig anbefale å strikke på mellom pinne 3,5 - 6 for det er gjerne en pinnestørre de fleste finner behagelig. Både for tykke og tynne pinner kan være plagsomt.
Ja, har strikka pledd i 4,5 og 8 før. 4,5 med rettstrikk hele veien på et babypledd. Men har så lyst på litt mer enn bare rett. Har strikka luer med rett og vrang.
 
Drops design har en del videoer du kan se hvordan de strikker rett og vrangt, youtube har også noen.
 
Ja, har strikka pledd i 4,5 og 8 før. 4,5 med rettstrikk hele veien på et babypledd. Men har så lyst på litt mer enn bare rett. Har strikka luer med rett og vrang.
Da er mønsteret Kitty2019 foreslo et godt alternativ.

Evt. Et pledd i perlestrikk. Det er også pent og veldig enkelt.
 
Jeg skulle gjerne vært flink til å strikke, men er og forblir en nybegynner. Men strikket Nøstebarnteppet (det på skrå med hullkant) uten problemer. Har fått så mye skryt for det pleddet og det har blitt veldig mye brukt! Fint og superenkelt :) Om det er noe jeg lurer på ser jeg på Sandnes Garn sine videoer på Youtube :p
 
det er det som er så fint, du trenger bare å telle første runden :p Deretter ser du hvor de forskjellige skal være, avhengig av hvilken maske du strikket forrige runde ;)

Men for å foreslå noe annet da: 5 rette, 1 vr, 1 r til det er 5 igjen, og så samme neste runde og så videre. Da får du noe som heter perlestrikk :)
Hmmm....så her vil jeg feks legge opp 150 masker på pinne 4,5 og deretter 5 rett for få kanten, så 1 R og 1 V helt til de siste 5 på enden?
 
Men hvis jeg bruker en pinne med mye større mål, blir det da tjukkere? Eller hva med mindre pinne?
Tykkere pinner = større teppe enn med tynnere pinner. Så 150 kan bli alt for bredt :p du kan legge opp ca 1
30 masker og strikke en prøvelapp, eller bare legge opp til du synes det er bredt nok
 
Tykkere pinner = større teppe enn med tynnere pinner. Så 150 kan bli alt for bredt :p du kan legge opp ca 1
30 masker og strikke en prøvelapp, eller bare legge opp til du synes det er bredt nok
Vil det si at pleddet blir like fint mønster uavhengig av om man bruker f eks 4, 5 eller 8mm pinne? Tar bare kortere tid strikke med stor? Ser Ann lengden ja:)
 
Vil det si at pleddet blir like fint mønster uavhengig av om man bruker f eks 4, 5 eller 8mm pinne? Tar bare kortere tid strikke med stor? Ser Ann lengden ja:)
Nja :p det kan være greit med en pinnestørrelse som passer til garnet (det står på papiret rundt garnet) ellers blir det fort slakt og og hullete :)
 
Back
Topp