Stresser over barnehageplass

Freia97

Forelsket i forumet
Juliknøttene 2022
Marsmagi 2025
Det er så ufattelig dumt at det er slik. Men jeg er så stresset over barnehageplass. Med termin i midten av mars, er det faktisk krise for oss om vi ikke får barnehageplass før august 2026.

Vi har god økonomi, men vi har ikke 300.000 liggende for å dekke et halvt år med ulønnet permisjon. Ikke minst for å snakke om tap av pensjonsoppsparing, sykedager, feriepenger etc.

Bor i Bergen, og håper virkelig at det ordner seg. Betaler gleeeedelig for en ubrukt barnehageplass fra august til mars, bare for å sikre oss plass. Men det må jo faktisk være nok plasser..

Er det bare meg som stresser? Det setter en demper på gleden jeg kjenner over svangerskapet..
 
Vi har også tenkt på det! Nå skal vår første begynne i bhg i august og den er privat, så kan søkes i når som helst på året og tar inn hele året. Vi tenker å snakke med styreren og si at det kommer en til etter den kommunale søknadsfristen, ikke sikkert det hjelper men lov å håpe :) Så tenker vi søker bhg plass ganske kjapt etter fødsel, og krysser fingrene for at det ordner seg :Heartred Helt sykt at man skal tenke på sånt allerede egentlig……
 
Det er så ufattelig dumt at det er slik. Men jeg er så stresset over barnehageplass. Med termin i midten av mars, er det faktisk krise for oss om vi ikke får barnehageplass før august 2026.

Vi har god økonomi, men vi har ikke 300.000 liggende for å dekke et halvt år med ulønnet permisjon. Ikke minst for å snakke om tap av pensjonsoppsparing, sykedager, feriepenger etc.

Bor i Bergen, og håper virkelig at det ordner seg. Betaler gleeeedelig for en ubrukt barnehageplass fra august til mars, bare for å sikre oss plass. Men det må jo faktisk være nok plasser..

Er det bare meg som stresser? Det setter en demper på gleden jeg kjenner over svangerskapet..
Ikke direkte det samme, men her fikk vi den ene barnehageplassen vi ba om å ikke få. Spesifikk bhg vi har hatt dårlig erfaring med da eldste gikk der og jeg jobbet der (så mye avvik når jeg jobbet der). Siden jeg studerte valgte jeg å ta et friår og i tillegg ta opp jobb som dagmamma.
Nå har dere jo ganske god tid framover, ville tatt tiden til takke å sett på mulighetene ang dagmamma for en periode feks.
Du kan sjekke dagmamma.no og sitly bla. Ønsker du å vite mer om hva du kan forvente av en dagmamma, ca priser, hvordan kontrakten bør se ut osv.. så er det bare å spørre :happy:
Det med barnehageplass er et kjipt dilemma for mange, en periode hadde jeg venteliste på 7 barn. Og sånn burde det absolutt ikke være..
 
Vi har også tenkt på det! Nå skal vår første begynne i bhg i august og den er privat, så kan søkes i når som helst på året og tar inn hele året. Vi tenker å snakke med styreren og si at det kommer en til etter den kommunale søknadsfristen, ikke sikkert det hjelper men lov å håpe :) Så tenker vi søker bhg plass ganske kjapt etter fødsel, og krysser fingrene for at det ordner seg :Heartred Helt sykt at man skal tenke på sånt allerede egentlig……
Tenker akkurat likt som deg. Har allerede dialog med styreren i barnehagen til datteren vår, som har sagt at jeg kan ta kontakt med en gang hovedopptaket for 2025 er over. Men er helt sykt at man må sitte og vente på at fødselen er overstått, slik at man kan forte seg og prøve å sikre seg barnehageplass så fort ungen er ute. Vilt opplegg!
 
Sniker og melder meg inn hvis testene blir sterkere og jeg er over ikm. Jeg har et marsbarn fra før (termin 6. mars, født noen dager senere). Da tok vi 100% permisjon og tok veldig lite ferie sammen to år sånn at vi kunne spe på med noe ferie på slutten av mannens perm og endte med permisjonsslutt på mannen i slutten av mai. Så fikk vi litt hjelp av familie og jobbet til rare tider av døgnet i juni i kombinasjon med hjemmekontor når mannen kunne det før jeg gikk i lærer«ferie». Da hadde ungen en forutsigbar lang soving på dagen hvor han kunne legge møter. Etter fellesperioden og før pappaperm hadde jeg noen uker ulønnet hvor vi tok avdragsfritt på boliglån og pauset studielånet to måneder. Litt stress sykepengemessig spesielt med koronakarantener, men det berget. Jeg hadde under to måneder ulønnet, så hvis det blir mars igjen nå tenker vi å ta 80% og komme oss omtrent til skoleferien. Jeg er lærer, så det hjelper jo litt på kabalen.

Fordelen er at jeg opplevde barnehagestart rundt 16-17 måneder som veldig gunstig! Eldste var over halvannet og veldig klar før sommeren, mens marsbarnet var passe klar og over på én soving og sånt.
 
Last edited:
Det er så ufattelig dumt at det er slik. Men jeg er så stresset over barnehageplass. Med termin i midten av mars, er det faktisk krise for oss om vi ikke får barnehageplass før august 2026.

Vi har god økonomi, men vi har ikke 300.000 liggende for å dekke et halvt år med ulønnet permisjon. Ikke minst for å snakke om tap av pensjonsoppsparing, sykedager, feriepenger etc.

Bor i Bergen, og håper virkelig at det ordner seg. Betaler gleeeedelig for en ubrukt barnehageplass fra august til mars, bare for å sikre oss plass. Men det må jo faktisk være nok plasser..

Er det bare meg som stresser? Det setter en demper på gleden jeg kjenner over svangerskapet..

Husk at du får kontantstøtte April Mai Juni og Juli. Man kan og velge 80% foreldrepenget uten å tape slik jeg har forstått det nå? Da har man 59 uker og kommer grovt til Mai. Så kan man pusle sammen litt ferie og slikt.

Om du tar litt ulønna perm etter mødrekvoten, kan du feks gå ulønnet 2 dager i uka og far ha pappaperm 3 dager i uka over sommeren. Da har du jobbet 4 uker og har rett på sykepenger igjen til 1.august tror jeg
 
Det er så ufattelig dumt at det er slik. Men jeg er så stresset over barnehageplass. Med termin i midten av mars, er det faktisk krise for oss om vi ikke får barnehageplass før august 2026.

Vi har god økonomi, men vi har ikke 300.000 liggende for å dekke et halvt år med ulønnet permisjon. Ikke minst for å snakke om tap av pensjonsoppsparing, sykedager, feriepenger etc.

Bor i Bergen, og håper virkelig at det ordner seg. Betaler gleeeedelig for en ubrukt barnehageplass fra august til mars, bare for å sikre oss plass. Men det må jo faktisk være nok plasser..

Er det bare meg som stresser? Det setter en demper på gleden jeg kjenner over svangerskapet..
Sniker fra (slutten av) februar.

Jeg har én februarunge fra før som hadde termin 28. februar (les: én dag før barnehageopptaket stenger), og én aprilunge, og jeg bor i Bergen.

Med første rakk vi akkurat å få fødsels- og personnummer før 1.mars. Ungen kom en uke før termin - 21. februar. Da søkte vi henne inn til oppstart februar året etter, også ringte jeg til barnehagen og spurte om det var mulig å reservere en plass fra august. Det var det ikke. En nabo meldte flytting like før desember, og i desember, rett før suppleringsopptaket stenger (15. des?) fikk vi telefon om at vi kunne få plass. Vi fikk da lov til å få betalingsfri desember og januar. Så betalte vi for februar og startet tilvenning den mnd. Startet fullt fra mars. Så litt tilfeldigheter her altså.

Så flyttet vi og søkte inn begge ungene (året etter) til en ny barnehage. Den er veldig stor (300 barn) og har nesten alltid ledig plass. Den fylles som regel opp, men det er alltid noen som er på flyttefot. Unge nr to som er født i slutten av april søkte vi inn fra desember i suppleringsopptaket i desember, men la inn ønske om å starte i mars (vi visste om flere aprilbabyer som skulle inn i samme, og ville prøve å få prioritet). Vi fikk plass fra desember, og fikk betalingsfri desember, januar, og februar. Så betalte vi for mars, men ikke kostpenger, og full pris for april. Tilvenning kjørte vi i hele april. Så startet han i mai.

Nå er vi imidlertid veldig spente… jeg er som deg stresset. Jeg vil ikke at ungen skal komme før termin, for da blir det kluss med permisjonsplanen min som går best opp om ungen kommer til termin 25. februar. Jeg vil ikke at ungen skal komme etter, for da rekker vi ikke søke barnehageplass før fristen går ut, med mindre personnummeret kommer veldig raskt. Vi skal flytte begge ungene inn i barnehagen i nabolaget vårt for at de skal gå på samme sted som dem de skal gå på skole med. Men den har minimum 1 års venteliste! Våre unger kommer høyst sannsynlig inn der 1. august 2025. Så er håpet mitt at vi kan søke inn den siste ungen til samme dato.

Så vet jeg ikke hvordan det vil fungere med de nye reglene med gratis plass for nr. 3, men vi håper vi kan reservere plassen fra august til februar uten å betale én krone. Det kan være vi f.eks. må betale frem til oppstart, fordi retten gjerne gjelder fra 1 år. Hvem vet? (Virkelig? Hvem vet?)

Alternativt må vi håpe og krysse fingrene for at en av de andre barnehagene i bydelen kan ta inn ungen, men den logistikken med levering i to barnehager blir krevende! Alternativ er det ulønna permisjon som gjelder. Jeg har veeeeldig lyst til å være lenge hjemme hvis dette blir en unge som sover passelig, men faens dyrt å være hjemme uten lønn et halvt år! Vi har ingen barnepass i familie (første/forrige gang vi hadde barnevakt noen timer da nr. 2 ble født i 2022 - for å illustrere hvor lite gratis pass vi har tilgjengelig).

Poenget er at det KAN være barnehagen får plass midt i året. Søk barnehageplass innen midten av desember. Da må barnehagen melde inn hvor mange hoder de har til kommunen, slik at de får en viss refusjon pr. barn. De ønsker i desember alltid å fylle opp plassene (er vår erfaring), så hvis noen barnehager har ledig plass, så er det håp. Søk, søk, søk. Og ring rundt!! Når opptaket er klart i løpet av våren kan det være de har fått en pekepinn allerede. Og flytting melder folk gjennom hele året. Lykke til!
 
Sniker fra mars 24. 300K var nå litt voldsomt eller? Da må dere ha et voldsomt forbruk, og ja tydeligvis god økonomi
Her ender vi opp med at jeg tar min +felles frem til midten av nov så tar jeg ulønnet til 1 feb. Deretter har samboer perm og all ferie, så jeg ferie. Vi kommer da til midten av juli, og det med 100% uttak. Så da går det jo an og ta 80%
 
Sniker fra mars 24. 300K var nå litt voldsomt eller? Da må dere ha et voldsomt forbruk, og ja tydeligvis god økonomi
Her ender vi opp med at jeg tar min +felles frem til midten av nov så tar jeg ulønnet til 1 feb. Deretter har samboer perm og all ferie, så jeg ferie. Vi kommer da til midten av juli, og det med 100% uttak. Så da går det jo an og ta 80%

Hei. Jeg har gått utifra min månedslønn x6 som vil ligge i øvre sjiktet av 200.000 kroner. Har på ingen måte et voldsomt forbruk, men selvfølgelig boliglån, billån, studielån etc som skal betjenes :) har råd til å gå ned en del i inntekt, men å være ulønnet i flere måneder har vi ikke råd til. Det betyr ikke at man «har et voldsomt forbruk».
 
Det er så ufattelig dumt at det er slik. Men jeg er så stresset over barnehageplass. Med termin i midten av mars, er det faktisk krise for oss om vi ikke får barnehageplass før august 2026.

Vi har god økonomi, men vi har ikke 300.000 liggende for å dekke et halvt år med ulønnet permisjon. Ikke minst for å snakke om tap av pensjonsoppsparing, sykedager, feriepenger etc.

Bor i Bergen, og håper virkelig at det ordner seg. Betaler gleeeedelig for en ubrukt barnehageplass fra august til mars, bare for å sikre oss plass. Men det må jo faktisk være nok plasser..

Er det bare meg som stresser? Det setter en demper på gleden jeg kjenner over svangerskapet..
Sniker fra juli 24. Tar du ulønnet rett etter foreldrepermisjon kan du ha krav på sykepenger, se link:

Det er dessverre en del misforståelse rundt dette, men det er en egen regel ift ulønnet i forbindelse med foreldrepermisjon.
Angående pensjonsoppsparing så får du omsorgsopptjening, men det er ikke på lik linje med "vanlig" pensjonsoppsparing dessverre:

Her i huset ble det bestemt at dersom en av oss måtte ta ulønnet ville det blitt mannen. Dette fordi jeg har bedre lønn, så da ville det økonomiske tapet vært mindre.
Videre ville vi ha bedt om avdragsfrihet på lån, samt spart opp det vi kunne i måneden for å strekke økonomien lengst mulig. Noe vi begynte med allerede ved positiv test, endret litt på vanene våre og sparte det vi kunne i steder for å opprettholde "det lille ekstra" hver dag. Avdragsfrihet tok vi ikke så tidlig, det ble bare aktuelt ved en evt ulønnet permisjon. Og muligheten for 80% permisjon i stedet for 100% gir i dag noen ekstra uker.

Vi har fra før et januar og et april barn. Begge gangene har vi valgt 100%lønn, da det i den gamle ordningen ikke var lønnsomt å ta 80. Ikke hatt ferier sammen og søkt barnehageplass med oppstart så tidlig som mulig. En gang fikk vi plass et sted litt unna, men heller det og med overflytting til nærmeste barnehage i august. Men så spiller jo hverdagskabalen inn ganske mye. Vi er heldige med at mannen kan flekse litt på arbeidstid, så litt ekstra kjøring var ikke et problem.

Håper dere finner en god løsning som fungerer for dere :happy:
 
Back
Topp