Stresser litt med vitamintilskudd, hva tenker dere?

Nordlys2018

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Personlig er jeg relativt enkelt påvirket av helsemyndighetenes anbefalinger.
Det heter seg jo at man skal ha nok folat, jod, vitamin d, magnesium (?) og så videre.

Hva gjør dere?

Jeg har over ca 1 år tatt "ønske om barn"-tilskudd med alt fra vitamin d til folat og jod, for å forberede kroppen. Men 2 mnd før jeg ble gravid sluttet jeg å ta det, da jeg begynte å ta tran. Siden vitamin D er fettløselig bør man ikke ta for mye D-vitamin, dermed ble dagsbehovet dekket av møllers tran. Dermed kjøpte jeg etter ca 1 mnd en separat pille med bare 800µg folat, som jeg tok litt "fra og til". Det er altså noe "ymse" hvor mye folat jeg fikk i meg før jeg fant ut jeg ble gravid, selv om jeg allerede 1 år før hadde proppa kroppen full nesten hver dag. Hvor viktig er det? Hva tenker dere? Er det ille at man ikke tar folat de første ukene?
Dessuten sluttet jeg jo helt å få i meg de ekstra µg med jod som kom fra multivitaminkomplekset (150µg), noe jeg i dag kjøpte ekstra tabeletter for (100µg jodid) - da jeg leste at jod er viktig under svangerskapet. Er fryktelig usikker på hvor mye jod jeg får i meg gjennom kosten.

Har også lest at magnesium er viktig, hvordan vet man om man bør ta det eller ei? Når man får kramper i beina? :p

Dette gjør meg egentlig relativt gal, man tar jo ikke blodprøver som sier "det og det mangler du", men det er jo også farlig å ta for mye ekstratilskudd.

Hva tenker dere? Hva tar dere? :)

Jeg tenker at du burde ta de prøvene som sier «det og det» mangler du. Ba om en sjekk på alt fra zinc til jern og B-12. Hun huket av sykt mange bokser. Gjorde det forrige uke og mangler ingenting. Tar det som anbefales gravide - folat, jod og vitamin d.

Like greit å sjekke det hvis du lurer

Jeg tar mye forskjellig jeg. Jod, tran de dagene jeg ikke spiser fet fisk, multivitamin, jern hver 3. dag, B-vitaminkomplex og magnesium.

Eneste jeg er redd for at jeg kanskje får i meg for mye av er A-vitamin. Må huske å kjøpe multivitamin uten A neste gang.

Norske anbefalinger er ganske lave iforhold til de fleste andre lands.

Jeg tar multivitamin, ekstra folat(vannløselig) og ekstra D-vitamin pga jeg fort får mangler.

Jeg tar multivitamin, b-komplex (de to sammen gir nok folat) og jern innimellom.
Sist manglet jeg jern og D-vit, så da fikk jeg D-vit på resept. Burde sjekke nå også.

Har akkuratt bestilt sånn kosttilskudd for gravide.. aner egentlig ikke hva jeg trenger! Så satser på at den holder. Men når den er tom skal jeg ikke ta noe annet, er kun for å få i meg folat første trimester. Kanskje d vitamin da det er lite sol på vinteren :)

Tar sånn for prøvere/gravide, fant aldri jod i passende styrke så kjørte enkel løsning. Begynte på folat rett før jeg sluttet på p-pille for å ha det i kroppen. Har jo glemt det noen dager såklart, men satser på at det holder, hehe!

Begynte på Lifeline Gravid i juni og hadde gått på det i tre mnd før jeg ble gravid (så rakk anbefalingen som sier 3 mnd før graviditet og 3 mnd inn i svangerskap) og skal ta det frem til 12 uker. Tar ikke noe utenom det.

Når det kommer til folsyre, så er det jo mange gravide som ikke vet det før noen uker utti svangerskapet. Men man bør begynne med tilskudd når man vet det.
Her kan du lese mere om folsyre.

Man bør også sikre seg nok jod når man er gravid, mer om jod kan du lese her.

Og når det er sagt, så er det ganske vanlig å ta en test, spesielt D-vitamin trenger vi ekstra av nå på vinteren. Så det kan være lurt å sjekke :)

Mitt motto til gravide: Er du usikker eller beskymret, ring legen, det er ikke noe å vente med!
(Gjelder og nybakte mødre;)

Tar folsyre og jern her Har alltid slitt med lave jernverdier og dårlige lager, så det må jeg ta iblant uavhengig
Folsyre har jeg gått på siden juni, hadde en SA i August og bare fortsatte på det :-)

Tar kosttilskudd som heter gravid etter legens ordre, hadde for lite B-vitamin før jeg ble gravid, men behovet mitt av det skulle bli dekket av de gravid-vitaminene.

Tar bare folat, spiser normal variert kost... Null stress. Ved å spise et egg om dagen får dere i dere alt kroppen trenger untatt C vitamin da.

Det spørst jo hvordan kostholdet er. For min del får jeg i meg lite næringsrik mat pga kvalme. Tok tilfeldigvis en del blodprøver før jeg ble gravid. De var normale, men legdn min anbefalte at jeg tok multivitaminer. Tar omega-3 med multivitamin i tillegg til folat. I tidligere svangerskap har jeg hatt for lite jern og b12. Og brukt tilskudd og b12 inj i 3. tirimester.

Spiser omega 3, folat og d-vitamin (har lavt).
Begynte med folat etter jeg fant ut at jeg var gravid.

Jeg tok prøver den dagen jeg hadde eggløsning :hilarious: hadde folat mangel i fjor, men nå hadde jeg nok av alt. Nå tar jeg en sånn pakke for gravide som skal dekke det man trenger.

Jeg tar kun folat, men skal og bjunne å ta d-vitaminpiller.

Ellers så mener jeg at alt annet av kosttilskudd trenger jeg ikke. Spiser heller variert.

Selv om man spiser variert er det visse ting man skal ha ekstra mye av som gravid. Det er f.eks mange som sliter med å dekke kroppens jernbehov i 2. og 3. trimester. Der av helsedirektoratets anbefalinger [emoji4]
Er vel ikke mange som har for mye vitamin D på denne årstiden heller vil jeg tro [emoji6] Jeg synes det er best å være på den sikre siden slik at jeg vet at baby i magen får det den trenger og har best mulig vilkår for vekst.

Tar folat og D- vitamin. Resten prøver jeg å få i meg via kosten. Vært hos legen og tatt blodprøver.

Back
Topp