Stressende kvelds/nattevakt

Bkno1922872

Betatt av forumet
Jeg er i andre trimester og jobber fulltid i en veldig stressende og aktiv jobb hvor jeg står/går hele tiden og har veldig få pauser og tid til å puste.
Jeg jobber kun kvelder (til 24/01) på hverdagene og så og si hver eneste helg. Problemet er fredag og lørdag da jeg MÅ jobbe helt til 03/04. Jeg kommer ikke hjem før fire/halv fem tiden på natten og da er jeg som regel sulten og må få i meg mat. Som igjen følger til vanskeligheter for å sove.. Sovner som regel ikke før 6tiden. Føler hele døgnrytmen er ødelagt og jeg er utslitt og kroppen er støl hele tiden.
Har snakket med arbeidsgiver om at jeg ikke ønsker å jobbe natt men det er lite hjelp å få uten at jeg går ned i stillingsprosent, noe jeg ikke vil. Jeg tror kanskje arbeidsgiver tenker at så lenge jeg ikke spyr eller er svimmel så klarer jeg meg..

Er det noen som har vært i lignende situasjon? Synes dere dette høres ok ut? Jeg føler ikke for å jobbe flere nattetimer da jeg bekymrer meg for den lille - og meg selv..

Har avtalt time hos lege for prat, er dette grunnlag for svangerskapspenger?

Hvordan har det gått? Når skal du til legen?

Dette høres ikke greit ut. Selv driver jeg med IVF, og på klinikken fikk jeg høre at tredelt turnus ikke er bra for gravide, og da spesielt natt. Jeg syns det høres ut som en case det svangerskapspenger kan være en løsning.

Lykke til - ta vare på deg selv og barnet.

Nesten hver helg? Er det ekstra du velger å jobbe eller kontraktfestet? Høre med lege om mulighet for delvis sykemelding slik at du jobber mindre? Ville elkers hørt med NAV om rettigheter :)

Jeg visste ikke at fulltid i denne bransjen betydde at jeg kun har krav på 1 frihelg i måneden - men det sier altså min arbeidsgiver. Når jeg starta i jobben fikk jeg beskjed om at vi skulle ha skiftordning med dag og kveld men det var kun lovnader som de ikke har holdt.. Siden jeg ikke har tariffavtale er det ikke mye å gjøre med det tydeligvis..
Jeg skal til legen om 2 dager så håper legen er forståelsesfull. Har i tillegg fått svake plager i bekkenet foran og bak og er redd for at jeg får store plager hvis det fortsetter slik i lengden... :/

Jeg visste ikke at fulltid i denne bransjen betydde at jeg kun har krav på 1 frihelg i måneden - men det sier altså min arbeidsgiver. Når jeg starta i jobben fikk jeg beskjed om at vi skulle ha skiftordning med dag og kveld men det var kun lovnader som de ikke har holdt.. Siden jeg ikke har tariffavtale er det ikke mye å gjøre med det tydeligvis..
Jeg skal til legen om 2 dager så håper legen er forståelsesfull. Har i tillegg fått svake plager i bekkenet foran og bak og er redd for at jeg får store plager hvis det fortsetter slik i lengden... :/
Jeg mener at det ikke er lov å jobbe mer enn 2 søndager på rad..
Husker jeg jobbet 3 på rad ved en anledning forrige sommer - åherreguuuuud så mye styr det ble, til tross for at de ikke hadde NOEN andre å ta av. For det var lovbrudd og da måtte arbeidsgiveren min (som var på ferie da jeg ble ringt til ang den 3. søndagen) - sitte og forsvare seg for resten av ledelsen om hvorfor de hadde måtte drive lovbrudd for å få bemannet avdelingen. Så hun trikset og mikset mye husker jeg, satt den søndagen på en helt annen dato enn hva som var tilfellet så jeg fikk betalt for den senere osv.. (Ikke akkurat optimalt for meg men).

Og dette e rjo ikke spesielle regler for helsevesenet. I helsesektoren er jo "alt" lov som ikke er lov andre steder har jeg inntrykket av. Så kan ikke skjønne at DU har lov å jobbe nesten hver eneste helg.. :o

Jeg mener at det ikke er lov å jobbe mer enn 2 søndager på rad..
Husker jeg jobbet 3 på rad ved en anledning forrige sommer - åherreguuuuud så mye styr det ble, til tross for at de ikke hadde NOEN andre å ta av. For det var lovbrudd og da måtte arbeidsgiveren min (som var på ferie da jeg ble ringt til ang den 3. søndagen) - sitte og forsvare seg for resten av ledelsen om hvorfor de hadde måtte drive lovbrudd for å få bemannet avdelingen. Så hun trikset og mikset mye husker jeg, satt den søndagen på en helt annen dato enn hva som var tilfellet så jeg fikk betalt for den senere osv.. (Ikke akkurat optimalt for meg men).

Og dette e rjo ikke spesielle regler for helsevesenet. I helsesektoren er jo "alt" lov som ikke er lov andre steder har jeg inntrykket av. Så kan ikke skjønne at DU har lov å jobbe nesten hver eneste helg.. :o

Jobber du ts både lørdag og søndag i helga?? For det er ikke lov som hun sier her så da har du hvertfall det å komme med...

Nå har du vel vært hos legen, hva blei dere enige om??

Nei jeg jobber ikke søndager.
Jeg jobber fredager og lørdager, så jeg er ferdig i 03/04-tiden på søndag morgen.
Jeg har vært til legen og hun synes det var uhørt at jeg måtte jobbe så mye. Har fått fikset så jeg slipper flere nattetimer nå så da er det iallfall bedre.

Nei jeg jobber ikke søndager.
Jeg jobber fredager og lørdager, så jeg er ferdig i 03/04-tiden på søndag morgen.
Jeg har vært til legen og hun synes det var uhørt at jeg måtte jobbe så mye. Har fått fikset så jeg slipper flere nattetimer nå så da er det iallfall bedre.

Så bra det er blitt bedre :-)

Søndag som telles som helg ser du ;) men når du jobber så seint på natta så tror jeg det teller, men vet ikke sikkert.... Har vel en tillitsvalgt du kan ta det opp med??

Lykke til videre :-)

Back
Topp