Streptokokker, beta-hemolytiske gruppe B

frøkenVic

Flørter med forumet
Var hos jordmor i dag og hun hadde sendt inn urinprøve til dyrking fra forrige time og det viser seg at jeg hadde streptokokker, gruppe B i urinen min..
Noen andre som har vært borti dette?
Jeg har ingen plager eller har noen symptomer, så skjønte ikke så mye av det..
Men jeg må da få antibotioka under fødselen, slik at frøkna ikke får noen infeksjoner når hun kommer ut..
Noen av dere som har vært borti dette eller har det? Burde jeg bekymre meg?
 
Jeg fikk beskjed om det samme igår og ble satt rett på en antibiotikakur som jeg skal gå på i en uke så ta en kontrollprøve om 2 uker, må også fra antibiotika intravenøst under fødsel. Veldig merkelig da jeg ikke har hatt det tidligere, dette er barn nr 3:wtf:
 
Jeg fikk beskjed om det samme igår og ble satt rett på en antibiotikakur som jeg skal gå på i en uke så ta en kontrollprøve om 2 uker, må også fra antibiotika intravenøst under fødsel. Veldig merkelig da jeg ikke har hatt det tidligere, dette er barn nr 3:wtf:
Ble du satt rett på kur? Hmm, det fikk ikke jeg..
Måtte inn å lese på nett nå, så da får jeg det vel intravenøst jeg også under fødselen..
 
Jeg hadde GBS i første svangerskap, og skulle egentlig ha antibiotika under fødsel. Men det rakk vi ikke, heldigvis gikk det helt fint med baby :)
 
Var hos jordmor i dag og hun hadde sendt inn urinprøve til dyrking fra forrige time og det viser seg at jeg hadde streptokokker, gruppe B i urinen min..
Noen andre som har vært borti dette?
Jeg har ingen plager eller har noen symptomer, så skjønte ikke så mye av det..
Men jeg må da få antibotioka under fødselen, slik at frøkna ikke får noen infeksjoner når hun kommer ut..
Noen av dere som har vært borti dette eller har det? Burde jeg bekymre meg?
Hei hei :happy: Alle gravide kan/burde rutinemessig sjekkes for GBS i urinen i første trimester, selv om de ikke har noen symptomer eller at det vises på som urinstiks at det er bakterier i urinen. En del kvinner er bærere, dvs de har bakteriene, men ingen sykdomstegn. Så rett før fødsel får de som er bærere, antibiotika for å forhindre en mulig infeksjon av nyfødte. Skal sies at sjansen for at den nyfødte blir syk er ekstrem liten, men allikevel litt større enn hos de som ikke er bærere av GBS. Altså det er ingenting å bekymre seg for, men sykehuset er informert og obs på det og det står i papirene. Og det er fint, for da kan man rekke å få antibiotika før man føder ;) For de som får antibiotika før fødsel(altså underveis I svangerskapet) er det fordi 1) de har symptomer eller 2) fordi de har fått påvist bakterier i urinen På urinstiks ved to uavhengige urinprøver etter hverandre. Litt vanskelig å forklare, men FHI har flott informasjon om dette. Min venninne hadde dette, men det gikk veldig fint med henne og babyen. Tenker jm skal kunne forklare dette godt eller gynekolog. Kommer til å gå fint!
 
Fikk det påvist etter jeg mistet babyen i magen i uke 22, men det var ikke dødsårsaken. Har sendt urinen til dyrkning nå denne gangen, og har det ikke nå :) Leste at så mange som 30% gravide hadde det? Så syns det er rart det ikke er standard at alle må sende urin til dyrkning noen ganger i løpet av svangerskapet.
 
Ble du satt rett på kur? Hmm, det fikk ikke jeg..
Måtte inn å lese på nett nå, så da får jeg det vel intravenøst jeg også under fødselen..
Ja jeg fikk beskjed at jeg måtte det, jeg har ingen symptomer så jeg ble litt overrasket. Visste ikke at urinprøve var sendt til dyrkning engang da stixen var fin:wacky:
 
Jeg har også hatt det på to urinprøver, men i veldig lav konsentrasjon. Fikk ingen antibiotika, bare beskjed om å levere urinprøve en gang i uken for å se om det utviklet seg eller ikke. Heldigvis var forrige urinprøve fin :) Jordmor sa det var veldig vanlig, i noen tilfeller kan det også skyldes forurensing under prøvetaking.
 
Jeg har også hatt det på to urinprøver, men i veldig lav konsentrasjon. Fikk ingen antibiotika, bare beskjed om å levere urinprøve en gang i uken for å se om det utviklet seg eller ikke. Heldigvis var forrige urinprøve fin :) Jordmor sa det var veldig vanlig, i noen tilfeller kan det også skyldes forurensing under prøvetaking.
Urinstiksen viser ikke hvilke bakterier man har i urinen, den er dessverre for uspesifikk til det. Den viser bare at det potensielt kan være det. Når de sender inn til dyrkning på sykehus, så krysser de også av for GBS (eller skal krysse av for det) og da får de svar de tilbake om det er det eller ikke. Skal sies at ofte så har mange gravide positiv leukocytter i urinen og det er fordi de har ofte sopp eller andre endringer nedentil ;) Så det at du var negativ på forrige prøve var bra :happy: Har selv hatt det samme og det var forurensing ;) Jeg synes det er bra å ikke overbehandle med antibiotika i graviditet. Ber derfor jordmor alltid sende inn urinprøven.
 
Urinstiksen viser ikke hvilke bakterier man har i urinen, den er dessverre for uspesifikk til det. Den viser bare at det potensielt kan være det. Når de sender inn til dyrkning på sykehus, så krysser de også av for GBS (eller skal krysse av for det) og da får de svar de tilbake om det er det eller ikke. Skal sies at ofte så har mange gravide positiv leukocytter i urinen og det er fordi de har ofte sopp eller andre endringer nedentil ;) Så det at du var negativ på forrige prøve var bra :happy: Har selv hatt det samme og det var forurensing ;) Jeg synes det er bra å ikke overbehandle med antibiotika i graviditet. Ber derfor jordmor alltid sende inn urinprøven.
Det var ikke på urinstixen, det var to urinprøver som ble sendt inn til dyrkning ;)
 
Sniker

Fikk det påvist på to urinprøver som ble sendt inn til dyrking. Hadde ingen symptomer. Fikk derfor ikke behandling i svangerskapet ettersom de fleste får det tilbake igjen før fødsel uansett. Fikk bare beskjed om å reise til sykehuset med en gang vannet gikk, siden det er økt sjanse for smitte pga beskyttelsen inn til barnet da er brutt. Normalt kan en være hjemme opptil 1 døgn etter vannavgang hvis en ikke har fått aktive rier da. Fikk antibiotika intravenøst ved aktiv fødsel og hver 4.time etterpå. Frisk og fin unge :) eneste plagen var veneflonen på hånden :p
 
Back
Topp