Strekkmerker

Frk. StrikkePinne

Gift med forumet
Hvordan er det med strekkmerker egentlig? Forsvinner de etterhvert? Eller blir de bare blekner de?
Begynner å bli utrolig bekymret nå, ikke skjønner jeg det heller. Har gått ned i vekt og magen vokser, men strekkmerkene kommer på rompa (Over HELE ser jo ut som hele greia er sprengt!) Ned over lårene og helt ned til leggene! Begynner jo å skjule meg for min kjære nå:o Det ser forfærdelig grusomt ut.. Men jeg har ingen på magen da (enda):P 

forsvinner nok aldri=( men vil bli mindre synlige, og ligne meir på kvite arr?
Må ikkje skjule deg, sjøl om eg kjenner følelsen.. då eg gjekk rundt med mindre mage, så den berre såg stor og bollete ut, så skamma eg meg masse.. sov med nattkle og greier;P Lyset slått av ved intime stunder på soverommet osv;P men det har gått over:) berre ein liten fase:)

Hehe, huff:P Vi får vente i spenning å se hva som skjer ;p
Jeg skylder bare på graviditeten, selv om det kom litt før det;P Har aldri sedd noen med strekkmerker på leggene før;P

hehe;) men eg har fått appelsinhud då!:P På rompa og øverste delen av låra!:P Menmen... er vel berre prisen ein må betale:) Igrunn urettferdig at vi skal få livstids "bivirkninga".. Som om ikkje svangerskap, fødsel og ammetida kan vere slitsom nok påkjenning på kroppen.. Men på ei anna side; er vel kanskje derfor det skjer;P

Fikk strekkmerker med første mann - hovedsakelig på magen, å de er der like forbaska idag....2 år etterpå. Så det er nok bare å bli vi vandt til de. Men, de blir lysere og mindre synlig etterhvert da [;)]

Strekkmerker blir lysere og mindre synlig etter hvert, og MIN erfaring er at du ikke kan unngå dem om du er disponert for å få det. Jeg har fått under graviditet, men også broren min fikk da han vokste så veldig i ung alder, det er som om huden ikke helt "henger med", og jeg vil tro man er arvelig disponibel. Fra en "gammel gravid mamma", ( faktisk sant, leste det et sted, jeg er som gammel gravid å regne;)) Trøst dere med at de ikke bare blir mindre synlige, men de blir så mindre viktige etter hvert.!!!

Jeg har hatt strekkmerker på rumpe og lår siden jeg var tenåring, da jeg vokste mye.  Huden rekker ikke å tilpasse seg at kroppen vokser fort. Noen er mer disponert genetisk for strekkmerker, og man kan ikke styre dette selv.
Strekkmerker er vedvarende, men man venner seg til det. Mine har vært der hele livet mitt og jeg har måttet lære meg å akseptere det.
Jeg forbereder meg nå på at det skal komme på magen og evt. puppene også. Vi er heldige og skal være glad i kroppene våre som er så friske at de kan produsere barn, noen strekkmerker kan vi leve med[:D]

Nå hadde jeg akkurat besøk av min kjære mor.. Og hun ble veldig bekymret og lurte på om jeg hadde vist strekkmerkene til legen. Jeg går enda i morgenkåpen, så når jeg sto med ryggen til så hun strekkmerkene jeg har nedover leggene og sa at det der var jo ingenting og viste henne resten.. For hun snakket noe om at min tante ble innlagt på sykehuset til observasjon (det er mange år siden, minst 16) og hun mente det var pga. strekkmerkene, men hun husket ikke..

For jeg har lagt på meg, ja.. Men ikke så mye, for jeg har akkurat vokst ut av de buksene jeg har brukt det siste året (de har jo vært trange en stund da) Er vel rundt 10 kg på et- to års tid, mye er vel muskler da jeg jobber på bilverksted. Kan strekkmerker være symptomer på et eller annet annet enn at jeg har lagt mye på meg over liten tid? Eller er hun bare nok en gang overhysterisk?;P Blei jo nesten litt redd her jeg sitter:P

ORIGINAL: sl0th

Nå hadde jeg akkurat besøk av min kjære mor.. Og hun ble veldig bekymret og lurte på om jeg hadde vist strekkmerkene til legen. Jeg går enda i morgenkåpen, så når jeg sto med ryggen til så hun strekkmerkene jeg har nedover leggene og sa at det der var jo ingenting og viste henne resten.. For hun snakket noe om at min tante ble innlagt på sykehuset til observasjon (det er mange år siden, minst 16) og hun mente det var pga. strekkmerkene, men hun husket ikke..

For jeg har lagt på meg, ja.. Men ikke så mye, for jeg har akkurat vokst ut av de buksene jeg har brukt det siste året (de har jo vært trange en stund da) Er vel rundt 10 kg på et- to års tid, mye er vel muskler da jeg jobber på bilverksted. Kan strekkmerker være symptomer på et eller annet annet enn at jeg har lagt mye på meg over liten tid? Eller er hun bare nok en gang overhysterisk?;P Blei jo nesten litt redd her jeg sitter:P

Har hypermobilitetssyndrom, og det gjør ihvertfall meg mer utsatt for det, har det på armene, puppene, magen, rompa og bena..... ikke så store da men, er bare slik bitte små.

ORIGINAL: cathrine24

Har hypermobilitetssyndrom, og det gjør ihvertfall meg mer utsatt for det, har det på armene, puppene, magen, rompa og bena..... ikke så store da men, er bare slik bitte små.

Hva er det da? Fant ikke så mye om det, sto bare noe om barn og at det blir bedre med alderen..

Det er vel ganske normalt med strekkmerker bpde på legger, lår, rumpe og mage :-) Huden strekker og nærmest forflytter seg i sv.skapet. Jeg merka at de få hårene jeg har på magen plutselig i forrige sv.skap stod mer ut enn vanlig :-)

Hva er det da? Fant ikke så mye om det, sto bare noe om barn og at det blir bedre med alderen..

Det ikke den mest kjente sykdommen, men er for mitt vedkommende så blir jeg ikke bedre med alderen men verre. Leddene mine går delevis ut av ledd, og der igjen følger det med en del, deriblant strekkmerker (regner magen min blir svært vakker av å gå gravid[&:]). Men nå trur ikke jeg du har det, men bare ville si at det ikke trenger å være noe alvorlig heller.

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=23933

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=16242

http://www.hudlegekontoret.no/kategorier/sykdommer/striae_distensae

Det kan lønne seg å søke på det latinske navnet på strekkmerker, som er striae distensae.

Jeg tror ikke du har noe å være redd for[:)] Strekkmerker er normalt (til og med slanke jenter har det!) og hvis du hatt vektøkning de siste 2 årene kan det også oppstå i den sammenheng. Har aldri hørt om noen som har blitt lagt inn pga strekkmerker, høres ikke riktig ut!!!
Les vedlagte link for mer informasjon om strekkmerker:

ORIGINAL: Snickers

Det er vel ganske normalt med strekkmerker bpde på legger, lår, rumpe og mage :-) Huden strekker og nærmest forflytter seg i sv.skapet. Jeg merka at de få hårene jeg har på magen plutselig i forrige sv.skap stod mer ut enn vanlig :-)

HAha[:D] Jeg har fått piggsveis på magen! På armene óg. Sjer helt snålt ut[:D]

Det ikke den mest kjente sykdommen, men er for mitt vedkommende så blir jeg ikke bedre med alderen men verre. Leddene mine går delevis ut av ledd, og der igjen følger det med en del, deriblant strekkmerker (regner magen min blir svært vakker av å gå gravid[&:]). Men nå trur ikke jeg du har det, men bare ville si at det ikke trenger å være noe alvorlig heller.

Det kan lønne seg å søke på det latinske navnet på strekkmerker, som er striae distensae.

Det der dette med leddene som var interessant da :p Jeg mener nemlig selv jeg har vært plaget siden jeg var liten jente.. mamma og dem har bestandig sagt at dette er voksesmerter, meeen.. Har man voksesmerter like ille og intense som når man faktisk vokste? Pluss at jeg har veldig bøyelige ledd:p Så dette var liksom litt interessant, men fant ikke så mye om denne sykdommen :P

Strekkmerker kommer ifra underhuden, fordi den ikke klarer å produsere nok celler til huden, når huden utvider seg. Derfor er det viktig å bruke kremer eller oljer for å holde huden fuktig og myk, og cellefornyelsen igang. Ellers blir de svakere med årene, men forsvinner ikke. Det er også arvelig, så hvis moren din, ellre tante din har mye strekkmerker, er dt naturlig at du også får det.

Selv fikk jeg mine første på hoftene når jeg kom i puberteten. Min mor har ingenting, men hun har heller aldri lagt på seg noe som helst. Så nå smører jg md kakaosmør på magen hver dag for å være på den sikre siden:)

Må også nevne at huden min er blitt ekstremt tørr nå i graviditeteten, og da er sjangsen for strekkemerker enda større..

Det der dette med leddene som var interessant da :p Jeg mener nemlig selv jeg har vært plaget siden jeg var liten jente.. mamma og dem har bestandig sagt at dette er voksesmerter, meeen.. Har man voksesmerter like ille og intense som når man faktisk vokste? Pluss at jeg har veldig bøyelige ledd:p Så dette var liksom litt interessant, men fant ikke så mye om denne sykdommen :P

www.revmatiker.no/_binary/821/file?download=true -

Jeg har hypermobilitetssyndrom, men har sånn å si akkurat de samme plagene som hun som har Ehler-danlos syndrom.

Om du lurer på noe mer kan du skrive en slik privat melding til meg.

Men om du trur du har det så bør du går til legen din med det!!

jeg fikk de i uke 39 sist, tre små under navlen. de er ikke så synlige. smørte meg hver eneste dag, selv om ingen i familien har strekkmerker.. men nå hadde jeg en giga mage også da hehe

Strekkmerker er vel alles mareritt og desverre er de nok genetisk og lite å gjøre m[&:] Vel, fikk strekkmerker på siden av brystene og over rumpa ved første mann, nå 11 år etter er de så og si usynlig[;)] Så det positive er at de i hvertfall blir veldig mye bedre m tiden[:)] Håper virkelig jeg er like heldig denne gangen!!!

Back
Topp