Strekkmerker

Chili

Forelsket i forumet
Junibollene 2023
Er ofte et diskutert tema, er det noe som hjelper eller er det kun genetisk og hormonelt betinget?
Selv har jeg gått gjennom to svangerskap uten å få strekkmerker. Men jeg brukte bio-oil begge gangene fra magen begynte å vokse. Denne gangen kjenner jeg at magen kommer enda tidligere så har begynt allerede. Tørr ikke å la være, vet jo ikke om den hjalp sist eller om det hadde vært samme resultat uansett. Men synes no det er helt greit å smøre, litt stram lukt på oljen men godt å smøre magen, spesielt litt senere når den virkelig begynner å strekkes og hjelper mot Tørr vinterhud så hvorfor ikke.

Jeg brukte bio-oil da jeg var gravid med første (født tidlig mars 2021).
Jeg følte vel ikke helt at den hjalp.. har MASSE strekkmerker. Ikke så veldig lange, men veldig tjukke. Helt nederst på magen og litt på skambeinet. De er like tykke som pekefingeren min og ca 3-5 cm lange.
Så jeg er usikker på om jeg gidder å bruke den denne gangen.
Nå skal det jo sies at jeg fikk en stor unge og jeg er ikke så høy, men ble litt overrasket over hvor mye strekkmerker jeg fikk allikevel..

Smurte ikke med noe annet enn vanlig fuktighetskrem iblant, fikk ikke strekkmerker på magen, men et par små på hoftene:) tipper det er genetisk i hovedsak.
Er dog spent på om magen klarer seg denne gang ettersom det blir litt kort tid mellom graviditetene:)

Ingen tiltak her forrige gang og null strekkmerker, fikk skikkelig struttemage. Har dog noen på lår og pupper fra ungdomstida :)

Jeg smurte mye med olje sist, og fikk likevel masse strekkmerker. Kommer ikke til å gidde det denne gangen

Huden sprekker jo ikke i det laget hvor kremer trekker inn, så hvA du smører på har ikke noe å si for omganget av eventuelle strekkmerker :)
Det er nok heller en del av markedet som ser sitt snitt til å tjene penger på at gravide håper det er mulig å unngå. Hvis huden blir tørr og klør, hjelper det å smøre, men det kunne vært med en vanlig fuktighetskrem - helst en uten parfyme og med minst mulig tilsetningsstoffer.
Det som avgjør om du får strekkmerker er ofte genetikk, alder og om du har litt fett på magen eller ikke da strekkmerker oftere kommer der hvor det er litt fett :)
Jeg fikk masse strekkmerker, det fikk min mormor og min mor. Men med tiden har de bleknet veldig og jeg synes ikke de sjenerer meg i det hele tatt lenger, selv om det tok litt tid å vende seg til. Man skal jo liksom omfavne og elske utfallet av en post partum kropp, men jeg skulle helst ikke hatt strekkmerker altså ;) :hilarious:
Og de fleste er heldige noen steder og uheldige andre. Jeg fikk en del strekkmerker - men merkelig nok henger ikke brystene mine noe særlig mer selv etter å ha ammet to barn i 17mnd hver :)

Tror der er mest gener, men veeeldig hurtig vektoppgang kan nok også hjelpe på. Jeg har heller ingen merker (dette er svangerskap 3), og min mor har heller ikke noen. Skylder på gode gener!

Jeg fikk mange strekkmerker, men prøvde ikke å forebygge. Denne gangen skal jeg prøve å smøre så snart magen begynner å vokse. Spesielt fordi de gjør så vondt om huden blir tørr.

Tror også det er mest gener, jeg snørte ikke sist gang og har heller ingen strekkmerker. Og det har heller ikke mor eller mormor :flower

Jeg smurte med biooil forrige gang og fikk ingen strekkmerker, men er nok som mange skriver genetisk betinget. Har lest noe om at yngre gravide ofte får strekkmerker pga huden er mindre utviklet eller noe. Husker ikke akkurat hva det stod.

Tror det er mye gener, mamma har ingen merker etter 2 svangerskap. Har vært gjennom 3 og har ingen på magen. Smurte ikke med noe spes, bare litt fuktighetskrem etter dusj.

Back
Topp