Strekkmerker!!

Muffen23

Flørter med forumet
Hei alle vordende mødre :)
Noen som har gode tips for å forebygge strekkmerker?
Dette er mitt første svangerskap, så spent på hvordan det blir i forhold til strekkmerker! Jeg vet at jeg har lett for å få ettersom jeg har fått etter bare å ha lagt på meg litt før... Var på Body Shop i går og spurte etter produkter som er gode til forebygging! Da kjøpte jeg "Vitamine E Facial Oil" som en skal dryppe et par dråpen på magen og evt andre utsatte steder x 1 hver dag! Og når dette har tørket inn så smøre seg med "Shea Body Butter". Er spent på om dette kommer til å funke! Damen i butikken anbefalte dette på det sterkeste..

Jeg tester dr.greve sin fra apoteket den skulle være god! :)

Jeg har strekkmerker fra puberteten da jeg la på meg, rundt puppene, lårene og magen. Så jeg har egentlig potensiale til å få det. Men fikk ingen forrige gang jeg var gravid (et par stk som dukket opp ETTERPÅ (???), men ser de omtrent ikke lenger). Jeg brukte body butter fra body shop som jeg smurte på magen hver dag. Jeg brukte den cocoa body butter eller hva den nå het. Det var den som ble anbefalt av butikkdamen, for den gjør at huden blir mer tøyelig. Så rart ikke det var den du fikk... Eller var det det forresten? Jeg er iallefall igang og smører magen hver dag igjen. Jeg brukte sikkert fem bokser sist, hvis ikke enda mer. Men det er det verdt:)

Etter jeg fikk noen strekkmerker for noen år siden, så kjøpte jeg Biotherm sin krem mot strekkmerker, og da ble de lyse etter bare 2-3 uker! Men den er veldig dyr så har ikke kjøpt den enda vertfall... Jo hun på bodyshop anbefalte den med cocoa + den med "shea", så det stemmer nok! Hun sa at de var like gode, bare ulike lukter :) Hun mente body butter gjorde huden mer tøyelig slik du sier :) De dråpene jeg har kjøpt skulle hjelpe de nedovergående linjene i huden til å kunne strekke seg mer! Så blir spennende å se..
Jeg vet at det er genetisk, men tenker å være flink å smøre meg mye! Kjenner meg selv så godt at dersom jeg ikke hadde gjort det, og da fått masse strekkmerker hadde jeg tenkt "shit, visste at jeg burde ha brukt noen kremer"... Får jeg nå, så vet jeg selv at jeg vertfall gjorde det jeg kunne for å forebygge det, og det kan jo være at jeg hadde fått enda mer dersom jeg ikke hadde smurt meg.. :)

Shea body butter er en veldig god krem. Jeg smører med den, men har ikke tro på at det funker. Strekkmerker kommer fra underhuden, alle kremer trekker bare ned i overhuden og mulig mot lærhuden, men underhuden påvirkes ikke. Men klart butikkene selger strekkmerkekremer, det tjener de jo flesk på. Er nok stygt redd for at det bare er lureri og at det som hjelper mest er sunt kosthold med lite sukker for at ikke magen skal "sprenges" mest mulig, så den ikke vokser seg så stor. Noen har bedre tøyelig hud/underhud enn andre, er nok ikke så mye vi får gjort fra eller til! Sukk! emoticon

Prøvde også ut all slags kremer og oljer som di anbefalte mot strekk merker,men jaggu kom dem ikkje... Så eg har igrunn ikkje så goe tro på det...

Fru Håttentått skrev:
Prøvde også ut all slags kremer og oljer som di anbefalte mot strekk merker,men jaggu kom dem ikkje... Så eg har igrunn ikkje så goe tro på det...

Samme her!! 

tror ikke man kan forhindre strekkmerker egentlig. Tror det kommer helt an på hvor mye man legger på seg i svangerskapet. Ei venninne la på seg veldig mye på slutten og det var da strekkmerkene dukka opp. Jeg fikk faktisk noen få strekkmerker da jeg kom i puberteten og derfor la på meg litt rundt hofter, lår og på puppa... Men fikk ingen strekkmerker da jeg gikk med gutten.. 

Jg fikk ettips om å bnruke nattlysolje for tørr hud..Men så er det vel litt usikekrthet om den kan brukes under graviditet da??men kremer og sånt er nok mye tull ja..men en liiiten virkning har det nok kanskje..Men det er med gener og sånn som det blir sagt her,men vil ik tro det blir bedre hvis huden er kjempetørr..så jeg smører i vei så får vi se

har du huden som har lett for å få strekkmerker, så får du det.
jeg hadde fin mage før første svangerskap, og jeg prøvde produkter fra body shop, men absolutt HELE magen er full av strekkmerker, så det hjalp ikke. har du ikke huden som sprekker opp, så hjelper det jo ;)

Tror det er lite i grunnen som virkelig virker forebyggende, men det er likevel deilig å ha noe å smøre seg med.. Jeg ble i hvertfall veldig tørr i huden, og klødde litt over magen;-) Venter nr 3 nå, og har ingen strekkmerker fra før - så jeg er nok av de som ikke får det.. Joda, magen min ble gigantisk - så det hadde ingenting med det å gjøre.. Har vel mest med arv og genetikk å gjøre? Jeg anbefaler babyolje jeg da, smørte inn brystene, magen og rumpa mens jeg enda sto i dusjen.. Tørket lett over med håndduk - da ble huden så myk og mer "elastisk".. Slapp kløen!!

Jeg var så heldig at jeg ikke fikk et eneste strekkmerke i mitt første svangerskap. Gjorde heller aldri noe for å ikke få det. Tror egentlig ikke det er noe man kan gjøre med det. Kommer vel ann på hvor elastisk huden er og hvitt fort magen vokser :) men tror nok ikke jeg slipper så lett unna denne gangen :p for magen har vokst fortere nå enn første gang.

Leste ikke igjennom alle svara så mulig det er sagt før, men sink, som kosttilskudd og i fuktighetskremer skal hjelpe. Tran (flytende eller i kapsler) skal også være veldig effektivt da det myker opp og fukter huden innen fra
emoticon

Forrige gang smørte jeg meg med Dr.Greve sin, funket NADA.
Det er vanskelig å si hva som funker med sikkerhet, for man får jo aldri testet det ut hundre prosent. Enten får man strekkmerker eller så får man ikke. Strekkmerker kommer av at den innerste huden strekkes, så en krem som smøres på "utsiden" kan derfor ikke forebygge noe særlig.

Men jeg håper du slipper unna. Om jeg får strekkmerker på magen denne gangen bryr jeg meg svært lite, for magen min ser ut som ett trekkspill uansett :D hihi

Stemmer nok at det ikke hjelper stort med kremer eller oljer....men har hørt at det skal hjelpe å massere mageområdet. Det er pga da bedrer man blodsirkulasjonen og gjennomblødningen i vevet blir bedre, dermed kan det være mindre sjanse for at man får strekkmerker. MEN..har nok mye å gjøre med hvor stor man blir også.
Jeg fikk selv noen strekkmerker i puberteten da jeg vokste som mest, og da på hoftene...men håper jeg ikke får noen nå..

Tror nok det er lite å redde med sånne kremer. Det er genetisk og de kommer uansett. MEN det er uansett godt å ha en god, tjukk krem å smøre magen med mot slutten, for da blir huden ganske stram og sår. Jeg fikk anbefalt en type honningkrem med bittesmå korn i som man kunne massere magen i, men den tørket jo aldri inn i huden.

Med veslejenta mi brukte jeg to kremer fra l'occitaine. En som heter mom and baby-balm og en med mandelekstrakt som jeg ikke husker hva heter i farten (kan det ha vært delicious tummy tro?) Uansett: 9 måneder og null strekkmerker! Og da mener jeg null. De sier at kremer ikke har noe å si og at det er genetisk betinget om man får strekkmerker eller ikke. Tull, sier jeg! Mamma har mye strekkmerker, tantene mine på begge sider også. Og jeg fikk altså ingen. Anbefaler disse kremene på det strekeste :)

Tussilago skrev:
Med veslejenta mi brukte jeg to kremer fra l'occitaine. En som heter mom and baby-balm og en med mandelekstrakt som jeg ikke husker hva heter i farten (kan det ha vært delicious tummy tro?) Uansett: 9 måneder og null strekkmerker! Og da mener jeg null. De sier at kremer ikke har noe å si og at det er genetisk betinget om man får strekkmerker eller ikke. Tull, sier jeg! Mamma har mye strekkmerker, tantene mine på begge sider også. Og jeg fikk altså ingen. Anbefaler disse kremene på det strekeste :)

Tull er det ikke!!! Men du var heldig som ikke fikk det da.... ;)

Strekkmerker er hormonelt. Så kremer hjelper lite. MEN jeg har likevel smurt meg med feit lotion morgen og kveld. Jeg har et lite håp om at det skal hjelpe og vil derfor ikke ha det uprøvd. Jeg  har kun fått et mini strekkmerke på magen. Og jeg har fått to barn. Jeg har også stor tro på at det hjelper hvis man prøver å holde vekta litt i sjakk....

Jeg fikk ikke strekkmerker sist, så håper ikke jeg får noen nå heller. Jeg smører bare med vanlig fuktighetskrem, tror ikke noe på alle disse kremene mot strekkmerker. 

Back
Topp