Stramt tungebånd?

Margrethe

Gift med forumet
Smånissene 2022
❄️ Januargull 2023 ❄️
Mini ble født 35+0, er i dag 3.5 mnd. Fikk ham ikke på brystet, sendt til nfi og måtte håndmelke. Han fikk min melk og donerte melk gjennom sonde. Fordi han var sugesvak fikk jeg ikke amme på barsel, han gikk for mye ned i vekt. Da vi fremdeles var under NAST og så overført til kommunen, produserte jeg 90 % av det han trengte. Sykepleier i NAST observerte ammingen i noen sekunder og mente det så bra ut (desember/januar). Har powerpumpet daglig siden fødsel i november. I tillegg pumper jeg flere ganger daglig etter amming.

Mini ble sjekket for tungebånd ifm avreise fra barsel. Når jeg har spurt om dette på hs, og også NAST, er svaret enten at han blir sterkere og vil øke produksjonen min, eller, siden han nå er over termin og «sterk», at jeg bare får delamme da, om jeg ikke har nok. Selv om jeg har etterspurt hjelp, får jeg det ikke. Er i dag ikke i nærheten av å produsere nok.

Fikk på mandag tips om en kiropraktor som er god på tungebånd og hadde time hos henne i går. Det tar henne et sekund å konstatere at det bakre tungebåndet er stramt, og at det sammen med høy gane, gjør at tungen ikke kommer høyt nok, han ikke får gapt stort nok. I tillegg er han stiv i kjeven, nakken og ryggen fordi han kompenserer for dette. Stivhet i kroppen er også grunnen til at jeg ikke kan ha ham liggende på magen. Vi har fått noen enkle øvelser vi skal gjøre hjemme og så skal vi tilbake på mandag.

Hun mente også at vi burde reise til Dr Nordahl i Bergen, han klipper visst dypt. Men det blir å betale for det selv, for det offentlige dekker ikke bakre tungebånd. Har fått time der om 14 dager.

Lurer altså på noen har hatt baby med samme problematikk (gane og tungebånd) og/eller har vært hos Nordahl? Fikk melding fra ei som sier han ikke undersøker noe særlig, men vurderer ut fra anamnese, og at 50 % avvises…
 
Jeg har ei venninne som har samme problematikken med tungebånd.. hun blir heller å dra til Nederland; da de tydeligvis ofte tar ufullstendige klipp i Bergen, og man risikerer å måtte komme tilbake flere ganger - om jeg skjønte det rett.
Blir også billigere for henne å reise til Nederland.
Her har ungen alle symptomene og plagene på stramt bakre tungebånd; og ammehjelper så det tydelig selv, men får ikke hjelp i det offentlige her.

Jeg har som sagt ikke erfaring selv, men hun selv er med i, og har hentet mye erfaring fra FB gruppen. (Norsk støttegruppe for stramt tungebånd tror jeg det er..?).

Så... Ville bare tipse deg om den.
 
Jeg har ei venninne som har samme problematikken med tungebånd.. hun blir heller å dra til Nederland; da de tydeligvis ofte tar ufullstendige klipp i Bergen, og man risikerer å måtte komme tilbake flere ganger - om jeg skjønte det rett.
Blir også billigere for henne å reise til Nederland.
Her har ungen alle symptomene og plagene på stramt bakre tungebånd; og ammehjelper så det tydelig selv, men får ikke hjelp i det offentlige her.

Jeg har som sagt ikke erfaring selv, men hun selv er med i, og har hentet mye erfaring fra FB gruppen. (Norsk støttegruppe for stramt tungebånd tror jeg det er..?).

Så... Ville bare tipse deg om den.
Takk for svar! Er medlem der og la ut kort historikk og spm. Ikke så mange svar.

Etter at mannen ringte og ba om dokumentasjon fra helsestasjonen på hva som er forsøkt mtp ammeveiledning (ingenting), har vi fått legetime mandag. Vet den ikke kommer til å lede til noe, men jaja… greit med Second opinion. Reiser til morgen uavhengig av den, for som du sier, lite kunnskap om bakre tungebånd i det offentlige.
 
Takk for svar! Er medlem der og la ut kort historikk og spm. Ikke så mange svar.

Etter at mannen ringte og ba om dokumentasjon fra helsestasjonen på hva som er forsøkt mtp ammeveiledning (ingenting), har vi fått legetime mandag. Vet den ikke kommer til å lede til noe, men jaja… greit med Second opinion. Reiser til morgen uavhengig av den, for som du sier, lite kunnskap om bakre tungebånd i det offentlige.

Ah, kjedelig :/

Det er så frustrerende at man må ty til egen forskning og private markedet for å få den helsehjelpen man har behov for... :/
 
Vi klipte tungebåndet til sønnen vår da han var 15-16 uker gammel. Det er straks to år siden.

Var først litt kasteballer mellom offentlig sykehus og privat kiropraktor. Kiropraktor mente tungebåndet kunne være kort, mens offentlig sykehus mente det ikke var det. Kontaktet Bambusklinikken i Bærum og fikk konsultasjon hos Trine Greve som sa bakre tungebånd helt klart var stramt. Fikk henvisning til Sonja Solbakken i Oslo. Har forstått det som at erfaringene er litt blandede hos henne. Vi har positiv erfaring med selve klippet, men hadde veldig samlebåndsfølelse når det gjelder konsultasjonen. Valgte å betale for oppfølging hos Bambusklinikken i etterkant.

Det var en ganske strevsom tid, men veldig fornøyd med å ha gått gjennom det i etterkant! Gikk fra å seriøst vurdere å kutte amming til å amme i 1,5 år med naturlig ammeslutt.

Dersom magefølelsen din sier at klipp er tett ville jeg ikke gitt meg på det. Vi landet på at jeg aldri kom til å få ro dersom vi ikke prøvde, og nå som vi har prøvd, og det viste seg å løse så mye for oss, har jeg trygghet i at vi prøvde det vi kunne for oss og sønnen vår. I tillegg har vi opparbeidet oss kunnskap som gjør at vi ser at mannen min, som er far til barnet, høyst sannsynlig har kort tungebånd også. Kort tungebånd kan være arvelig, noe som gjør at vi vil være ekstra obs når nestemann kommer og mase på alle på barsel om å sjekke, i tillegg til å oppsøke privat kompetanse uansett. Jeg opplever også at flere og flere i offentlig helsetjeneste «oppdager» problemstillingen, jeg har snakket med flere jordmødre uavhengig av hverandre som kjenner til problemstillingen og som oppfordrer meg til å pushe på det ved behov.

I 2021 kom det forresten en veileder for behandling og diagnostisering av kort tungebånd, vet ikke om du har sett den? https://oslo-universitetssykehus.no...mming/Documents/Veileder Stramt tungebånd.pdf
 
L
Vi klipte tungebåndet til sønnen vår da han var 15-16 uker gammel. Det er straks to år siden.

Var først litt kasteballer mellom offentlig sykehus og privat kiropraktor. Kiropraktor mente tungebåndet kunne være kort, mens offentlig sykehus mente det ikke var det. Kontaktet Bambusklinikken i Bærum og fikk konsultasjon hos Trine Greve som sa bakre tungebånd helt klart var stramt. Fikk henvisning til Sonja Solbakken i Oslo. Har forstått det som at erfaringene er litt blandede hos henne. Vi har positiv erfaring med selve klippet, men hadde veldig samlebåndsfølelse når det gjelder konsultasjonen. Valgte å betale for oppfølging hos Bambusklinikken i etterkant.

Det var en ganske strevsom tid, men veldig fornøyd med å ha gått gjennom det i etterkant! Gikk fra å seriøst vurdere å kutte amming til å amme i 1,5 år med naturlig ammeslutt.

Dersom magefølelsen din sier at klipp er tett ville jeg ikke gitt meg på det. Vi landet på at jeg aldri kom til å få ro dersom vi ikke prøvde, og nå som vi har prøvd, og det viste seg å løse så mye for oss, har jeg trygghet i at vi prøvde det vi kunne for oss og sønnen vår. I tillegg har vi opparbeidet oss kunnskap som gjør at vi ser at mannen min, som er far til barnet, høyst sannsynlig har kort tungebånd også. Kort tungebånd kan være arvelig, noe som gjør at vi vil være ekstra obs når nestemann kommer og mase på alle på barsel om å sjekke, i tillegg til å oppsøke privat kompetanse uansett. Jeg opplever også at flere og flere i offentlig helsetjeneste «oppdager» problemstillingen, jeg har snakket med flere jordmødre uavhengig av hverandre som kjenner til problemstillingen og som oppfordrer meg til å pushe på det ved behov.

I 2021 kom det forresten en veileder for behandling og diagnostisering av kort tungebånd, vet ikke om du har sett den? https://oslo-universitetssykehus.no/seksjon/Nasjonal-kompetansetjeneste-for-amming/Documents/Veileder Stramt tungebånd.pdf
takk for svar! Hs tilbød legetime for å sjekke, der var vi i går. Barnelege spør og ser etter symptomer på fremre tungebånd, kjenner ikke til symptomer på bakre, men kan liksom heller ikke imøtekomme det jeg presenterer som utfordringer. Svaret hennes er også at det er jeg som bare må godta å gi mme i tillegg til mm. Og så får jeg resept på Afipran. Hun kan ikke svare på hvorfor han ikke får til å øke produksjonen min nå som han er større og sterkere, for eksempel.

uke.

I ettertid tenker jeg at det sykehuset ikke ser da jeg må avslutte ammingen fordi han bruker for mye energi på det, er det stramme tungebåndet. Joda, han var sugesvak (sier de), og dermed kavet ved brystet, men var det tungebåndet i tillegg? Jeg blir så lei meg av å tenke på det som har gått "galt", fra for tidlig vannavgang, traumatisk fødsel med hastesnitt, langt opphold på barsel, ammevansker, osv. For meg var det viktig å gi ham den beste starten jeg kunne og jeg tenker på det han har gått glipp av siden det ikke ble vaginal fødsel. Når da ammingen heller ikke har fungert, blir det liksom dobbelt opp. Og jeg, jeg vet at barn som fødes via keisersnitt og som får mme klarer seg helt fint, men likevel.

Kiropraktor var fremdeles overbevist om at det blir klipp, da vi var hos henne etterpå. Reiser altså til Bergen om en uke…

Veldig glad for at det ordnet seg for dere!
 
Back
Topp