Stram tungebånd

Studenten

Studenten
Nå er jeg veldig frustrert. Mini er 6 mnd og først NÅ har jeg skjønt at hun kanskje har stram tungebånd. La ut bilde og video på en Facebook gruppe der de syns det var veldig tydelig.

Jeg har delammet til nå, bedd helsestasjonen om hjelp når hun både smattet og ikke klarte å lage vakuum OG når puppen var skeiv etter amming. Ingen hjelp å få.

Nå er jeg bare lei meg og trist over at det kan hende det er pga stram tungebånd at vi ikke har fått til amming. Vet ikke hvor jeg vil med innlegget egentlig. Føler meg som en dårlig mor! :(

Nå er jeg veldig frustrert. Mini er 6 mnd og først NÅ har jeg skjønt at hun kanskje har stram tungebånd. La ut bilde og video på en Facebook gruppe der de syns det var veldig tydelig.

Jeg har delammet til nå, bedd helsestasjonen om hjelp når hun både smattet og ikke klarte å lage vakuum OG når puppen var skeiv etter amming. Ingen hjelp å få.

Nå er jeg bare lei meg og trist over at det kan hende det er pga stram tungebånd at vi ikke har fått til amming. Vet ikke hvor jeg vil med innlegget egentlig. Føler meg som en dårlig mor! :(
Det kan jo fikses om det er for stramt? Snakket med helsesøster.om det?

Du er ingen dårlig mor! Har du gitt ungen din mat? Varme? Nærhet og omsorg ? Hvis ja, har du gjort den beste jobben du kan gjøre<3

Hør med legd istedenfor hs. Det skal Være enkelt å se og fikse et slikt problem. At de gjør er å gjøre et lit snitt ;)

Du er jo ingen dårlig mor! Det er jo barsel og helsestasjon som er dårlig. Ta med til legen og få det undersøkt og send en klage dersom det er det som er årsaken. Det burde de ha sjekket! :(

Begge mine har hatt stramt tungebånd, gjorde amming gen med første til et mareritt(hu klarte å spise fint og la på seg, var meg det gikk utover), men det ble aldri oppdaget. Lillebror hadde også det og det ble heller ikke oppdaget på kontroll. Men jeg mistenkte det og nærmest forlangte at de skulle klippe. Var så herlig å amme etter det, gjorde stor forskjell.
Skal ikke være noe problem å klippe nu altså, dra til lege eller ammepoliklinikken :)
Du er en flott mamma, og det er dems feil som ikke klarer å sjekke ordentlig på kontroll!

Takk for gode ord, det hjelper litt på samvittigheten! Kjempedårlig av barsel å i det hele tatt være så dårlig på amming. Følte jeg fikk dårlig informasjon og sitter igjen med følelsen av at jeg mislyktes. Alt jeg har lært om amming nå i ettertid, skulle de ha informert noe om. Nå får vi undersøke dette hos legen denne uken, så ser vi hva det blir til. Håper ting skjer før jeg mister det jeg enda har av melk.

Du må be om henvisning til ØNH-lege. Det er de som klipper. Lykke til :)

Har fått hastehenvisning! Håper på time snart!
Jeg ringte dagen etter henvisningen ble sendt og fikk time på tlf. De anbefalte meg å ringe tidlig så jeg fikk avbestilte timer. Legger babyen din dårlig på seg?

Hun har fått mme siden hun var 1,5 uke. Delammer, men håper å legge bort mme og øke produksjonen.
Ok. Bare vær forberedt på at ikke alle klipper tungebåndet med mindre babyen legger dårlig på seg. Min ble nesten avvist før legen så at han ikke gikk opp i vekt, og at det var bakgrunnen for vurdering. Men håper dere får den hjelpen dere trenger :)

Rart de ikke klipper før det er mer akutt, når de står så hardt på at amming er best for barnet :O

Ok. Bare vær forberedt på at ikke alle klipper tungebåndet med mindre babyen legger dårlig på seg. Min ble nesten avvist før legen så at han ikke gikk opp i vekt, og at det var bakgrunnen for vurdering. Men håper dere får den hjelpen dere trenger :)
Men kan de ikke få andre problemer også? Som uttale osv? Er jo ikke KUN amming vell?

Men kan de ikke få andre problemer også? Som uttale osv? Er jo ikke KUN amming vell?
Jo da.. Men dessverre er ikke det ofte med i vurderingen, med mindre det er ekstremt kort. Men det kan være lurt å tenke gjennom argumenter for klipping HVIS legen mener det er meningsløst, siden babyen går opp tilstrekkelig i vekt. Jeg er i hvert fall veldig sårbar i sånne situasjoner når det gjelder babyen, så for min del hjelper det å gå gjennom sånne ting i forkant, så man slipper den "jeg skulle ha sagt" i etterkant... :)

Jo da.. Men dessverre er ikke det ofte med i vurderingen, med mindre det er ekstremt kort. Men det kan være lurt å tenke gjennom argumenter for klipping HVIS legen mener det er meningsløst, siden babyen går opp tilstrekkelig i vekt. Jeg er i hvert fall veldig sårbar i sånne situasjoner når det gjelder babyen, så for min del hjelper det å gå gjennom sånne ting i forkant, så man slipper den "jeg skulle ha sagt" i etterkant... :)
Aaaah...skjønner hva du mener! :( har du forslag til argumenter? :)

Back
Topp