Straffbart å ikke oppgi far?

Der er en grunn for å ikke skrive det på. Nå håper jo jeg tingene vil forandre seg, men enn så lenge synes jeg det er greit at jeg har alle rettighetene å kan gjøre som jeg vil.

Men er d en spesiell grunn som du vet og aksepterer som gjør at du velger å unnlate å skrive bf som far?????

Har sendt deg en pm!!
Men vil si her i tråden at det er ikke straffbart å ikke føre opp barnefar, du må bare være klar over at du tar fra barnet arverettigheter!!!!! Om du ikke fører opp barnefar nå, så kan du eller barnet åpne saken senere!!

Venninnen min oppførte faren til barnet som "ukjent". Grunnene til dette var narkotikabruk, brydde seg ikke, og litt andre grunner. I dag lever hun sammen med sin datter og hennes kjæreste, som skal føres opp som barnets andre foresatte. :)

Det var ikke straffbart å føre han opp som ukjent.

Venninnen min oppførte faren til barnet som "ukjent". Grunnene til dette var narkotikabruk, brydde seg ikke, og litt andre grunner. I dag lever hun sammen med sin datter og hennes kjæreste, som skal føres opp som barnets andre foresatte. :)

Det var ikke straffbart å føre han opp som ukjent.[/quote

fantastisk at han vil bli oppført som hennes far,men håper samtidig at de er ærlige overfor barnet i henhold til hvem som er biologisk far.

fantastisk at han vil bli oppført som hennes far,men håper samtidig at de er ærlige overfor barnet i henhold til hvem som er biologisk far.
Ja. De har fortalt meg at det skal de være. :) Det hadde ikke vært rettferdig å holde skjult.

Nei, har også funnet ut at det ikke er straffbart å enn så lenge så er han ikke oppført. Tiden vil vise.
Arvesaken og bidrag har i ordnet, så det er ikke noe å si der :-)

Så bra :)

Straffbart på et vis. Alt du motar fra nav må betales tilbske når det oppdsges og du straffer ditt bsrn med å la det stå tomt. Her ville heller ikke barnefar stå oppført som far. Men han måtte,det er kun et navn på et papir. Han ga meg full foreldrett osv før ho ble født. Så jeg kan ordne pass,opprette konto osv uten han. Og privat avtale.

Som jeg har skrevet tidligere; jeg sier fra meg den statlige støtten siden jeg har privat avtale med bf + at jeg kommer til å være ærlig om hvem han er når temaet kommer opp.
Som du sier, "bare et navn på et papir", så jeg ser ikke viktigheten sålenge hun får det hun har krav på.

ei venninne av meg ville ikke oppgi navnet på barnefaren og NAV sa da at de kom til å stoppe alle stønader dagpenger o.l til hu kom med ett navn...

Siden hun var avhengig av penger derfra så oppga hun det, bf nektet, og NAV kjørte sak mot han, så han måtte vedkjenne seg farskap når ungen var 2 år.

Aner ikke om dette er noe de har lov til, men det var nå slik de løste den saken

Hmm...det står i loven at man ikke har plikt til å oppgi navn på bf iallefall...sålenge jeg ikke mottar noe jeg ikke har rett på ifh til det, så forstår jeg ikke hvordan de kan gjøre dette?
Foreldrepenger, overgangsstønad og barnetrygd er jo ikke noe som har noe med bf å gjøre sålenge vi ikke er samboere, så det kan de ikke holde igjen på bakgrunn av at jeg ikke oppgir noe navn...

ei venninne av meg ville ikke oppgi navnet på barnefaren og NAV sa da at de kom til å stoppe alle stønader dagpenger o.l til hu kom med ett navn...

Siden hun var avhengig av penger derfra så oppga hun det, bf nektet, og NAV kjørte sak mot han, så han måtte vedkjenne seg farskap når ungen var 2 år.

Aner ikke om dette er noe de har lov til, men det var nå slik de løste den saken

1.2 Barnets far

Hvordan far pekes ut er avhengig av hvilket forhold det er mellom den potensielle far og barnets mor.
Dersom barnets mor er gift på fødselstidspunktet vil hennes ektefelle automatisk utpekes som barnets far.
Den enkleste måten farskap rettslig sett kan etableres på når barnets mor er ugift, er at far erkjenner farskapet. Dette skjer oftest i fødselsmeldingen. For at denne erkjennelsen skal være gyldig, må den enten være godkjent skriftlig av barnets mor eller være gitt av mannen moren har oppgitt som barnets far. Dersom kvinnen er samboer, enten registrert i folkeregisteret eller oppgitt i melding til folkeregisteret, kan mannen erkjenne farskap uten medvirkning fra barnets mor.
Dersom farskapet ikke er klarlagt ved fødselsmeldingen sendes meldingen til både folkeregisteret og bidragsfogden. Hvor kvinnen har oppgitt en potensiell far får han melding fra bidragsfogden. Denne meldingen sendes videre til folketrygdkontoret. Det er ikke straffbart for kvinnen å unnlate å gi navn til bidragsfogden. Folketrygdkontoret kan gi pålegg om at det skal tas blodprøver og DNA-test av dem og barnet, etter denne prosessen sendes det et farskapsforelegg til den potensielle far. Dersom den potensielle far ikke erkjenner farskap eller unnlater å svare på forelegget innen en måned sendes saken til retten for avgjørelse.

Hei, har ikke lest alt her men nesten:)
Hva bestemte du det for? Er barnet født?
Jeg forstår det i hvertfall sånn at du har tenkt igjennom de fleste faktorene og ikke trenger plent det skal stå en far på det papiret. Og det der med at NAV har tvunget noen til å føre et navn syns jeg var kjempe spesielt. For de kan jo ikke vite om du ikke veit? Håper du finner den beste løsningen for dere:)

Herliggutt-jan11*jentebaby-feb14

Hei :-)

Ja, hun er født og rukket å bli nesten 6 uker allerede! :-)
Jeg har ikke ført opp far å det eneste jeg måtte gjøre var å skrive under på henleggelse av saken hos NAV. Ble ikke stilt et eneste spørsmål og jeg mottar alt jeg har rett på. Har heller ikke søkt om barnebidrag gjennom NAV siden jeg år penger fra bf. Eneste som har forandret seg er at jeg skal få han til å skrive under på at han faktisk selv velger å ikke ha kontakt med henne, slik sikrer jeg at han ikke kommer om 5 år å legger det hele på meg. At jeg har nektet han kontakt eller noe slikt.
Han vil fortsatt se henne sier han, men tiden vil vise. Jeg kjenner at jeg klarer meg fint uten han og ser det positive i å "slippe" å forholde meg til noen andre enn meg selv :-)

WOW!!! Jeg kjenner jeg blir mektig imponert over deg Cammy85. Har lest gjennom hele tråden, av ren nysgjerrighet ;-) Og er litt enig i at det er litt rart å unnlate å skrive et navn åå far, MEN jo mer jeg leste jo mer skjønte jeg at du har en ordentlig grunn til det:)
Du er tøff!!
Har det løst seg med besteforeldrene?

Og foresten:
Gratulerer så mye med den lille prinsessen !

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Tusen takk for det :-) Kjekt noen ser min side i saken og støtter min avgjørelse.

Det har ikke ordnet seg mtp besteforeldrene, jeg skal snakke med advokat ang papirene jeg må ha for at han skal fraskrive seg retten å så tar jeg det opp med han når vi treffes. Jeg kommer til å forlange at han sier det innen et visst tidspunkt, hvis ikke tar jeg kontakt med dem :-)

Tuuuusen takk :-D

Back
Topp