Straff!!!

helen79

Forumet er livet
Hvor går grensen til straff til småbarn, eller hva er akseptabelt? Jeg må jo smelle med dørene for å få Alberts oppmerksomhet. Og nå er jeg så møkk lei.

Slår gjør jeg ikke, de får jo ris på rompen, men tolker dere det som å slå? Jeg gjør egentlig ikke det.

jeg roper når jeg blir sinna.. bruker ingen form for straff, men sier at om dem ikke hører etter, så gjør vi ikke d vi skulle gjøre, dagen  etter.. i 5 årsalderen er det mye trass ute på lur, å dem gjør alt for å teste di voknes tolmodighet... tolmodighet har sin pris.
Lykke til

her må lille jenta sitte på rommet sitt til hun har roet seg ned, noen ganger går hun til å med inn der selv når hun har vært litt dum...ikke lett når de lukker  ørene..men her hjelper det vaffal ikke å sette seg ned å prate rolig med henne( funker til tider,men..)

Gi barna konsekvenser av det de gjør. Dr. Phil har sterke meninger om dette. Man bør gi dem straff etter hva de gjør. Hvis de ikke hører så ta ifra dem alt de har om nødvendig. Bare gi dem det de trenger så må de gjøre seg fortjent til lekene sine igjen. Eller time out. Like mange minutter som alderen på barnet.

Da Christian var mindre holdt det med et lite knips på fingeren hvis det var noe, men en dag bare lo han av meg. Nå snakker jeg til han og hvis han er ufin så truer jeg med å ta øra hans. Det er kun et fåtall ganger jeg har måtte gjordt det. Som regel hører han.

Jeg vil ikke sende han på rommet fordi det skal være et sted han sover og koser seg. Her hjemme setter han seg selv i gangen vår. Vet ikke hvorfor, men han begynte med det selv. Så når han sutrer og griner i trass sender jeg han på gangen til han er blid igjen. Tar ca 1 min ¨å er det over.

Klem

Det er ulovlig med fysisk avstraffelse av barn. Også ris på rompa!

"30. november 2005 avsa Høyesterett en kjennelse som omhandler fysisk avstraffelse av barn, se vedlegg. Saken gjaldt hvorvidt en stefar som i oppdragelsesøyemed hadde slått to barn på baken med flat hånd kunne straffes for overtredelse av straffeloven § 228 første ledd. Høyesterett kom til at de kroppslige refselsene som det her var snakk om, klart oversteg det som kan aksepteres i oppdragelsesøyemed. Barneombudet er svært glad for at Høyesterett klart uttrykker at denne typen fysisk avstraffelse av barn anses å omfattes av straffeloven § 228 første ledd."

http://www.barneombudet.no/cgi-bin/barneombudet/imaker?id=13600

som du sier selv mådu slenge med dørene for at din sønn skal høre på deg.. alt der har du tapt den kampen dere har for du som voksen skal ikke hyle og slenge med dører .. jo mere du slenger med dører og jo sintere du blir dess verre blir han med alderen for han mister rett og slett respekten for deg!
hva med og legg om stilen helt .. fikk frem en stol og sett den i gangen om du ikke har en trapp der gi han 5 min time out og forleng den hvis han forlater plassen.
hev ikke stemmen og bevar roen selv om du må telle til1000 innvendig...

forøvrig syns jeg ikke du skal bruke fysisk avstraffelse på barn da dette er både ulovlig og liten positiv virkning da vold kun avler redsel ikke lærdom.
jeg er ikke dømmende tro meg men som du selv sier det du gjør nå virker ikke så noe må forandres og det er nok deg er jeg redd . du er den voksne i huset .. håper du klarer det lykke til.

Vill ikke komentere hvor vidt "ris på rumpa" er fysisk avstraffing.

Eller jo, jeg syns det. Og mener vi som foreldre har tapt om vi må ty til dette. Har selv vore i grenseland noen ganger. Angrer altid.

Som en gang jeg holdt sønnen min fast (han var helt rebelsk) og han sier jeg tok kvelertak på han. Noe som var helt feil. Jeg holdt han inntil meg, men han vridde ser slik at halsen hans kom inn i armkroken min. Jeg var helt ulykkelig lenge etter dette. For at han skulle kunne tro at dette var meningen. en perriode knipset jeg han på kinnet når han bannet... ok lite pedagogisk[&:] 

Jeg praktiserer time out og belønning når de gjør noe "snilt". Stjerne kart[;)]

Okei, takk. Da skal jeg aldri gi de mer ris. Men å ta fra de ting har vi prøvd, det hjelper ikke.
Men vi nekte han å se på disney channel og sånt. Da hyler han. Så kanskje han begynner å skjønne det.Går jo an å håpe.

Takk for bra svar, dette skal jeg skrive ut, og henge opp. Er helt enig, det er jeg som må forandre meg. Man må liksom få det sagt fra andre for å skjønne det avogtil. Men det med gangen, er jo genialt, det skal prøves ut.
ORIGINAL: louis2

som du sier selv mådu slenge med dørene for at din sønn skal høre på deg.. alt der har du tapt den kampen dere har for du som voksen skal ikke hyle og slenge med dører .. jo mere du slenger med dører og jo sintere du blir dess verre blir han med alderen for han mister rett og slett respekten for deg!
hva med og legg om stilen helt .. fikk frem en stol og sett den i gangen om du ikke har en trapp der gi han 5 min time out og forleng den hvis han forlater plassen.

forøvrig syns jeg ikke du skal bruke fysisk avstraffelse på barn da dette er både ulovlig og liten positiv virkning da vold kun avler redsel ikke lærdom.
jeg er ikke dømmende tro meg men som du selv sier det du gjør nå virker ikke så noe må forandres og det er nok deg er jeg redd . du er den voksne i huset .. håper du klarer det lykke til.

Ris på rumpen er å slå

ORIGINAL: louis2

Kunne ikke blitt mere enig med det som står her. Å slenge med dører og ris på rompa er noe av det dummeste du kan gjøre. Barna må forstå hva galt de har gjort uten å bli REDD for deg.

Nei, sant, vet ikke hvordan jeg tenkte. Takker alle for svar og gode tips.
ORIGINAL: Mrs.Black

ris på rompa er IKKE å slå?[8|] HVA er det da?

hadde jeg blitt sinna på babyen min (når hu blir litt større da) tror jeg at jeg hadde bare begynt å ropt litt høyt ja og grinet.... hehe[:D][:D]

nei du jeg vet ikke hva jeg kommer til å gjøre, koser meg med min baby nå jeg, som ikke er rampete..
hadde nok brukt den derre timeouten og t fra leker og div...[:D]

Ja, hvor går grensen?? Hvor går grensen når man som forelder er sliten og lei og barna bare trasser enda mer? Vel, det er vel nettopp der den største oppgaven vår som foreldre ligger, det å veilede barnet i slike situasjoner.. Har tre selv, venter på at tredjemann skal komme i den deeelige to års trassen[:D]

For meg har det iallefall vært uaktuelt å straffe fysisk, har løftet de fysisk vekk fra en situasjon ja, men aldri knipset eller gitt ris. For meg har ikke det vært en løsning iallefall, for i mine øyne så ville jeg "tapt" om du skjønner. Ser når ungene blir større (har nå ei som er proppet med pubertetshormoner) hvor viktig det er at jeg som mor holder ut den kampen det faktisk er i en grensesettende situasjon uten at jeg blir så frustrert at jeg hyler eller truer med fysisk avstraffelse. Barnet finner nok fort ut hva som skal til for at det selv får kontrollen i slike situasjoner, for når man som voksen må ty til skriking eller fysisk avtraffelse har man i mine øyne mistet kontrollen og "tapt" den kampen. Jeg tenker at det vi utsetter våre barn for kommer de til å føre videre og jeg ønsker ikke å lære mine barn at man ikke kan sette grenser  - hvor enn utfordrende det er - uten å miste besinnelsen..

MEN at det er utfordrende:JA! 
Lykke til iallefall[:)] 

Prøv å rolig forklare hvorfor han ikke få gjøre hva enn han har gjort. Om han ikke hører ber du han gå på rommet og bli der til han oppførere seg. Og stå ikke gi etter! Men kan også ta fra dem en gode til de skjønner at de ikke kan gjøre det som er galt.

Men ikke rising på rompa heller! Det er faktisk straffbart!

Har jobbet i barnehage og passet mye små barn så jeg vet hva som funker og ikke..

Men prat alltid rolig til dem. Kansje med en sinna stemme. Men
IKKE skrik.

Håper det hjelper.

*Vi praktiserer "time out" når vi ikke når gjennom til vår datter. Før "time out" gir vi 1 advarsel, hvis hun fortsetter, så tar vi å følger henne til rommet sitt, hvor hun må sitte på en bestemt stol, hun får ikke reise seg fra den, før vi sier så. Hun har heller aldri prøvd, da hun vet at grensa er nådd da hun må sitte på den stolen.
Hun må sitte der til vi når gjennom til henne. Har ikke sitti der lengere enn 8 minutter max, hittil. 

*Hun reiser seg aldri fra stolen, selv om hun er på rommet sitt. Døra er åpen, så i fra øyekroken vår følger vi med, men ser aldri direkte på henne. Får ingen oppmerksomhet når hun sitter på stolen. Hvis hun prøver seg, så irretesetter vi. 

*Når vi prater strengt, forklarer hvorfor/ikke, gir advasel etc, så går vi ned på huk, slik at hun og jeg blir i jevn høyde -ser hverandre i øynene.

*Typiske straffer er tidligere til sengs. Ingen godis. Ingen smågaver. Gitt advasel om at leker og goder (film) vil bli tatt bort.

*Det vi sier, gjennomfører vi. Men gir bestandig 1 advarsel først. Informerer også besteforeldre når forbud mot godis/gaver blir satt opp.

(vi, min samboer og jeg. Vi brøler/hyler ikke. Ingen fysisk straff)

Takk for flotte svar og gode tips. Skal ta alt til etter-retning(eller hva det nå heter). Jeg vet jeg må skjerpe meg, jeg vet de kan bli redd meg og vet at det jeg gjør kommer de til å gjøre. Prøvd flere ganger tidligere å skjerpe meg, men spesielt nå etter jeg ble gravid igjen har hormonene virkelig hjulpet til. Får så dårlig samvittighet for det, stort sett sier jeg unnskyld og så henger raseriet lenge i meg. Og det går jo utover babyen i magen og, stakkars h¤n.
Å i tillegg virker det som at Oliver er kommet i trassalderen. Kjempefestlig.

ORIGINAL: Linka

Gi barna konsekvenser av det de gjør. Dr. Phil har sterke meninger om dette. Man bør gi dem straff etter hva de gjør. Hvis de ikke hører så ta ifra dem alt de har om nødvendig. Bare gi dem det de trenger så må de gjøre seg fortjent til lekene sine igjen. Eller time out. Like mange minutter som alderen på barnet.

den er jeg enig med.. barna til samboeren min ville absolutt ikke rydde etter seg og var fæl med å ødelegge (helt nye og fine) leker.. Da ble alle lekene tatt fra rommet, og de var med å rydde det bort.. Etter en stund, da de hadde fortjent de, fikk de velge tilbake noen av lekene. (forsatt mye som står i boden, som de ikke vil ha. ) det hjalp her.

så prøver vi å være flinke å gi de ros og oppmuntring når de gjør noe bra, ignorere de småtingene som de gjør "feil" eller ikke gidder.

Faste regler og grenser er viktig. så de VET at viss de gjør det og det galt (sluntre unna med lekser f.eks) da blir det husarrest. Gå til venner uten avtale = trekk i ukelønn.

Barn gjør det de gjør fordi de tjener på det. F. eks om foreldrene gir etter pga mas, blir det alltid mas...

Akkurat det med å ta vekk alle lekene hadde vi tenkt til, men har ikke plass til de andre steder. Får finne på noe med det. Ang. han Dr. Phil: han er en knall fyr og utrolig dyktig.
ORIGINAL: wolfbaby

ORIGINAL: Linka

den er jeg enig med.. barna til samboeren min ville absolutt ikke rydde etter seg og var fæl med å ødelegge (helt nye og fine) leker.. Da ble alle lekene tatt fra rommet, og de var med å rydde det bort.. Etter en stund, da de hadde fortjent de, fikk de velge tilbake noen av lekene. (forsatt mye som står i boden, som de ikke vil ha. ) det hjalp her.

så prøver vi å være flinke å gi de ros og oppmuntring når de gjør noe bra, ignorere de småtingene som de gjør "feil" eller ikke gidder.

Faste regler og grenser er viktig. så de VET at viss de gjør det og det galt (sluntre unna med lekser f.eks) da blir det husarrest. Gå til venner uten avtale = trekk i ukelønn.

Barn gjør det de gjør fordi de tjener på det. F. eks om foreldrene gir etter pga mas, blir det alltid mas...

kanskje bare legge lekene i en bossekk eller noe, det varer sikkert ikke lenge før de får noe tilbake.. [:)]

Back
Topp