Straff vs. hevn

Lamaze

Glad i forumet
Jeg har tenkt på noe i det siste, selvsagt i lys av tragedien som har rammet landet. Det er mange steder snakk om hvilken straff gjerningsmannen bør få og det hersker lynsjestemning og hat de fleste steder.

Da lurer jeg på om dere har gjort dere opp noen tanker om dette med straff kontra hevn (ikke bare i denne saken, men generelt). Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg, men håper dere forstår hvor jeg vil!

Jeg tenker f.eks. på uttalelser som at en gjerningsmann fortjener tortur, spyttet på og skutt på åpen gate osv. Har dette noen hensikt rent samfunnsmessig, eller dreier det seg ene og alene om et ønske om hevn? Og er det eventuelt greit at det "bare" er hevn man ønsker?

(Tolk meg for all del ikke dit hen at jeg ikke ønsker at denne mannen skal straffest!)

For de som er personlig berørt skjønner jeg behovet for hevn, det å ville at han skal føle samme frykt og smerte som hans ofre. Samtidig føler jeg det blir en litt lettvint måte å slippe unna på, og å straffe vold med vold gjør vel i prinsippet ikke oss bedre enn ham på et vis? Mitt håp er at han en dag skal våkne opp fra sin syke boble, og faktisk forstå innbyrden av hva han har gjort, slik at han skulle forfølges resten av livet av ofrenes skrik om hjelp og blikkene deres fylte av dødsangst. Ikke for at jeg tror at det kommer til å skje. Men uansett, jeg tror ikke han kommer levende ut av fengsel, for å si det sånn.

Hat avler hat!

Man skal ikke svare med hat!
Ja - det han har gjort er horribelt og han er en forferdelig mann(!!), men å hevne seg og å ønske død over denne mannen mener jeg er for drøyt!
Han hadde et ønske om å drepe fordi "sånn og sånn", og det viser hvor forferdelig denne mannen er.. La oss for all del ikke synke til hans nivå og ønke død over et annet menneske (ja det er en vesentlig forskjell fordi han er ut av denne verden ond, men prinsippet..).. La han få tenke over hva han har gjort, la han få møte alle de som mener annerledes enn han og som avviser ham for den helten han selv tror han er!
Å ønske han død og fysisk torturert er for enkelt!!
Han må straffes - det blir han ikke om han blir "zappet", hengt, halshugget eller skutt....

Igjen, hat avler hat!!

I dette tilfellet er beste straffen at han IKKE får muligheten å spre sitt budskap som han ønsker...DET ville ha vært en straff for han.

Generellt bør ikke folk slippe lettvint unna, Det å la dem dø er for lettvint. Nei, la dem leve og bli sperret inne for resten av LIVET er nå min mening .

Hevn og hat har aldri vært noen god løsning, men det er en menneskelig og naturlig reaksjon.
Kan ikke klandre noen for å ha sånne tanker akkurat nå. Det er ikke så lett å tenke klart når noen har gjort noe så grusomt.
Jeg håper at han bare får sin straff og må sitte alene i stillhet resten av livet uten å få vite hva som foregår rundt han, og hvor mange liv han har ødelagt.

Jeg forstår hva du skriver, men alikevel har jeg ett stort ønske om at han får lide og det alvorlig lidelse. Han har drept så utrolig mange uskyldige mennesker. Der i blandt er det en jeg kjenner. Jeg er i sjokk og i dyp sorg.
At ett menneske kan gjøre slikt mot noen andre er helt vilt, og i dag mener jeg at denne personen burde lide, før vi blir kvitt han på denne jord.
Jeg vet at hevn ikke får personen tilbake alikevel, og jeg vet at jeg forandrer mening etterhvert. Men akkuratt nå føles det godt å tenke på og håpe på at han lider.

Det er en veldig naturlig reaksjon å ønske hevn, at han skal være like redd og føle umenneskelig smerte for det han har gjort..hvertfall når han i tillegg faktisk ikke angrer eller føler skyld for det han har gjort.

Det hjelper ikke å få hevn, smerten vil fortsatt være der for de etterlatte..håper han får sitte hele livet alene og tenke på det han har gjort!

Massemorderen her er en høyt inntelligent person, som har tenkt gjennom alt i minste detalj.
Men trolig har han ikke forutsett at det ble lukket fengslingsmøte.
Han ville forandre verden med en høyere bevissthetsgjøring av hvordan spesielt ap styrer landet. Det har han klart, ettersom manifestet allerede er lest av tusentalls mennesker. Han har forandret verden, men ikke slik han selv ønsket.
Nemlig å få folk til å svikte ap når de forstod hvordan de skakkjører landet.
I stedet kommer folk nå til å sørge for at ap får ytterligere 4 nye år ved makta, for nå kommer alle sympatistemmene også.
Jeg er mer spent på den langsiktige virkningen av hans aksjon. Men foreløbig virker det som at han bare har bæsja på sin egen legg. For hva skal han oppnå med det han syns er et perfekt samfunn, hvis han selv må sitte innelåst hele sitt liv. Han vil uansett aldri få glede av den.

Jeg kan forstå folks urasjonelle ønske om blodhevn. Folk som har mistet det viktigste i sitt liv, som ikke lenger bryr seg om hva som skjer med de selv. Det er trist, men forståelig.
Selv mener jeg at hat skaper hat, og at blodhevn er å synke på drapsmannens nivå.
Ja henretting blir også å synke på det laveste, for det er uansett drap det også.

Passende straff er forvaring på livstid, med microchip i nakken pga rømningsfaren.
Det han gjorde er mer enn å bare fjerne noen politiker-kandidater. Han knuste familiers og næremstående menneskers liv og fremtid.
Og faren for gjentagelse er skyhøy.
Derfor må han forvares og verden må bli skjermet for den trusselen han utgjør - for alltid. For når han kommer ut igjen, så vil han forsårsake flere katastrofer - det er jo hans livsoppgave.

Back
Topp