Stortinget har nå vedtatt..

Gollemor

Forumet er livet
VIP
3-deling av foreldrepermisjonen.
12 til far
12 til mor
resten kan deles.

Så det nye er altså 12 til mor. Skulle bare mangle, spør du meg. Men i bunn og grunn er det vel bare formaliteter. Tipper det er et veldig lite fåtall av mødrene som bare har tatt 6 uker uansett.
Men det jeg kom til å tenke på, er engangsstønaden. De mødrene som ikke har tjent seg opp rett til permisjon, de får vel rundt 35.000 kr i engangsutbetaling? 
De jeg har snakket med, sier at disse pengene skal dekke utstyr, samt livsopphold de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel. 
Bør ikke den summen økes nå, som det er vedtatt 12 uker låst til mor?

Håper jo ikke de setter summen så mye opp at det begynner å "lønne" seg å ikke ha jobbet, men mange er jo i den situasjonen, og da er det vel litt leit at de må leve lenger på den summen som i utgangspunktet ikke er så mye å juble for.

Når er der dette skal begynne å gjelde? dette passer meg veldig dårlig nå, for jeg skal ut å jobbe før tre månder...

Gollemor skrev:

søteste skrev:
Når er der dette skal begynne å gjelde? dette passer meg veldig dårlig nå, for jeg skal ut å jobbe før tre månder...

http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=52906
De har ikke laget loven enda, så jeg tipper det vil gjelde barn født etter 1.januar 2013.

Så flott, da håper jeg den trer i kraft fra 2013:) Jeg er helt for dette, for det er likestilling. Men nå er planen helt andeledes for meg:p hihi

Endelig! Selv om det stort sett er formaliteter mener jeg det er på tide at mor får i alle fall like mye som far!

søteste skrev:

Blir bare 2 måneder, for 3 av disse ukene er jo før termin, så 9 uker etter fødsel. Det er bare 2 måneder (+ et par dager).

søteste skrev:

Gollemor skrev:

søteste skrev:

De har ikke laget loven enda, så jeg tipper det vil gjelde barn født etter 1.januar 2013.

Så flott, da håper jeg den trer i kraft fra 2013:) Jeg er helt for dette, for det er likestilling. Men nå er planen helt andeledes for meg:p hihi

Hehe, så du er helt for at alle andre skal innrette seg, bare ikke du? 

Synes dette er tull!
Hvorfor skal det absolutt vetas hvordan fordelingen skal være fra øverste hold. Det er ingen logikk i det i det hele tatt.
Foreldre burde selv fått disponert ukene slik det passet dem uansett. Foreldre idag vil være med barna mest mulig både mor og far, men til syvende og sist avhenger jo alt mye av penger og lønn.

For the record: Her har vi delt halvt og halvt på begge barna.

FancyPants skrev:

søteste skrev:

Gollemor skrev:

søteste skrev:

Hvordan viste jeg at denne skulle komme? Nei vet du det er jeg ikke. Jeg må inrette meg om denne trer i kraft i morgen. Men nå har det seg sånn at mine søknadspapirer er sendt inn, avtalen med arbeidsgiver er i boks. Og ja da hadde det vært surt å måtte starte planleggningen helt på nytt. Fordi jeg har innrettet meg etter det gamle systemet. Om vi først skal ha det slik så skal det være likt mellom mor og far, men når jeg tar planlagt fremover nå så var det ikke det. Og jeg orker ikke å bruke masse tid på å gjøre om dette nå.

søteste skrev:

FancyPants skrev:

søteste skrev:

Gollemor skrev:

søteste skrev:

Hvordan viste jeg at denne skulle komme? Nei vet du det er jeg ikke. Jeg må inrette meg om denne trer i kraft i morgen. Men nå har det seg sånn at mine søknadspapirer er sendt inn, avtalen med arbeidsgiver er i boks. Og ja da hadde det vært surt å måtte starte planleggningen helt på nytt. Fordi jeg har innrettet meg etter det gamle systemet. Om vi først skal ha det slik så skal det være likt mellom mor og far, men når jeg tar planlagt fremover nå så var det ikke det. Og jeg orker ikke å bruke masse tid på å gjøre om dette nå.

Fordi du la opp til det?

Jeg skjønner at det ikke hadde vært spesielt gøy for deg å gjøre om på alt av avtaler osv. altså. Det hadde jo også vært hårreisende om en slik lov skulle blitt vedtatt med kraft fra "i morgen av". Da hadde det blitt ville tilstander :p
-------------------------------------------------------

Jeg er forresten overrasket over at så mange syns at dette er helt OK. Det blir jo litt sånn at staten bestemmer hva som er best for deg i din situasjon, utifra hva som er best for samfunnet som helhet.
De aller fleste liker ikke følelsen av at staten detaljstyrer livene deres. 

Jeg er som regel fast tilhenger av at staten tar overordnede bestemmelser som kommer til gode for folk flest, men i denne saken er jeg litt usikker på om dette er et gode for folk flest.

FancyPants skrev:

søteste skrev:

FancyPants skrev:

søteste skrev:

Gollemor skrev:

søteste skrev:

Fordi du la opp til det?

Jeg skjønner at det ikke hadde vært spesielt gøy for deg å gjøre om på alt av avtaler osv. altså. Det hadde jo også vært hårreisende om en slik lov skulle blitt vedtatt med kraft fra "i morgen av". Da hadde det blitt ville tilstander :p
-------------------------------------------------------

Jeg er forresten overrasket over at så mange syns at dette er helt OK. Det blir jo litt sånn at staten bestemmer hva som er best for deg i din situasjon, utifra hva som er best for samfunnet som helhet.
De aller fleste liker ikke følelsen av at staten detaljstyrer livene deres. 

Jeg er som regel fast tilhenger av at staten tar overordnede bestemmelser som kommer til gode for folk flest, men i denne saken er jeg litt usikker på om dette er et gode for folk flest.

Akkurat! Du skrev det så mye bedre!

Vi hadde en ordning med ni uker til mor og noen få (først fire, så gradvis økende) til far og resten til fri fordeling, ganske lenge. Det viste seg at den "frie fordelingen" i mange tilfeller ikke var så fri. Jeg er for at staten gjør inngripen i en periode inntil vi er nærmere likestilling i arbeidslivet. 

Akkurat dette vedtaket var vel ventet ganske lenge, helt siden far fikk far fikk flere øremerkede uker enn mor, skjønt mange yndet å bruke det som et argument imot økt fedrekvote, og overså konsekvent alle innvendinger som gikk på akkurat dette: at mors øremerkede del også ville bli økt. Det har nå skjedd.

Det har vel neppe noen stor praktisk betydning for de fleste, men om noen mødre skulle ønske å overlate hjemmetilværelsen til mannen før de ni ukene etter fødsel/termin er gått, så er det vel fullt mulig å gjøre som mennene til nå har gjort - utsette en del av sin øremerkede permisjon.

De som vil merke noe til dette, er jo i grunnen bare tilfellene der kun far har rettigheter, eller man har planer om at far skal ta hele fellesperioden, for han vil nå ha 3 uker mindre til rådighet.

Vil tippe det blir baluba fra den fronten. :)

Men HVORFOR skal staten bestemme dette?
Hvorfor kan ikke foreldreparet få bestemme dette selv?

Bonia skrev:
Men HVORFOR skal staten bestemme dette?
Hvorfor kan ikke foreldreparet få bestemme dette selv?

Fordi det går utover likestillingen i arbeidslivet, og de mennene som ønsker å være hjemme mer enn enkelte mødre og arbeidsgivere synes er greit.

Skjønner ikke helt vitsen med denne loven... Er det ikke andre ting som er litt viktigere å diskutere...?
Jeg vil ha tilbake kontantstøtte for 3-åringer, jeg.

Helt greit for meg Mye bedre enn dagens ordning i alle fall, der far har rett på mest perm..

Jeg synes foreldrene skal kunne fordele ukene selv, slik det best gagner deres situasjon.

Back
Topp