Stort SF-mål

Mammamia20

Betatt av forumet
Junibollene 2023
Er det flere med stort SF-mål? Er 36+2 i dag og fikk målt SF-målet til over 90%. Det har ligget høyt hele veien. Det gjorde det også med min første, men det tippet ikke over 90%. Hun veide 3600 da hun ble født. Blir nå sendt til måling av baby på UL, og er litt skeptisk da jeg har hørt mye historier om at de kan bomme veldig på størrelsen når de måler.. er det noen med erfaringer?
 
UL er mye mer pålitelig, så det er fint du blir henvist. :)

Jeg hadde først en JM som målte under 20% persentil, ble veldig bekymret. Så ble jeg henvist til UL, visste seg at babyen var stor for alderen (75% persentill). Byttet deretter til ny JM som har fått mye høyere målinger hver gang. Så dette med SF-mål er rent hokus pokus...
 
Mitt SF-mål er godt over linjen! Skal på UL i slutten av mnd. Mistenker mye fostervann. For jeg har marginalt navlesnorfeste. Og da er de jo egentlig usikker på om babyen vokser nok :hilarious: Mens jeg mistenker stor baby! Erfaringsmessig så er den målingen av livmor ganske usikkert.. Og ikke til å stole på. Glad jeg skal på ultralyd snart
 
Sniker, mitt SF-mål var ganske lite, på UL ble baby målt til ca. 90% hver gang (5 ganger tror jeg), da hun kom ut var hun ganske gjennomsnittlig, litt slank :p
 
Sniker fra august :) Jeg ble satt i gang forrige gang på grunn av at vekstkontroll med UL viste at baby var 4,5 kg 2 uker før termin. Da hun ble født viste det seg at hun var 3,9 kg, så det var ganske skivebom på målingene de gjorde under UL ja. På ordinær UL denne gangen tok jeg opp dette, og jordmora sa at hun syntes det var et vel stort avvik, selv om det er godt kjent at det er vanskelig å måle "riktig" på vekt med UL.
 
Sniker fra mars: Hadde SF-mål på 90-95-percentilene. Baby ble målt på UL til å være litt stor (75-percentil, målt mange ganger hele 3.trim). Ble født fire dager før termin, og var bare 3255 gram :hilarious:
Så målingene stemte ikke sånn superbra her.
 
Lå over 90 % med barn nr 2. Han ble tatt med KS 10 dager før termin, og var da 3910g. Hadde nok blitt en stor kar om han hadde godgjort seg over termin… frøken i magen nå måler de fra 12-25% over snittet. Men har svangerskapsdiabetes denne gang, så tipper hun er større. Både pappa’n og tanta hennes var over 4600g, og jeg var 4200g… tror ikke det er så lett å måle ‍♀️
 
Her har sf-mål avtatt noe, var tidligere i svangerskapet rundt 90%+, ligger nå mer rundt 70-80%. Har hatt jevnlige ultralyder (av andre årsaker), og vekstestimeringen har økt fra +9 til +15% i samme periode og er dermed estimert til å være rundt 4 kg ved termin. Nå vet jeg jo ikke fasiten enda, men førstemann var 4kg og kom på termin, så har ingen grunn til å tro at det ikke stemmer. SF mål sist var ca slik det er nå :)
 
Avtatt her også, vært over streken hele tiden, nå er det på streken i uke 36:)
 
Back
Topp