Stort foster

hoppedusa

Gift med forumet
VIP
Aprilbarna`15
Jeg var på vekstestimering i dag, tøtta i magen ble estimert til 3600kg. Er bare uke 36+5.

Dere andre som har hatt store barn på estimering. Når kom ungen?

Æ e i uke 29 og jenta e allerede på øvrekant på normalen, så regner med en stor pia som kommer.. Bestemora mi var 5kg når ho ble født og søstra mi fikk nesten 6kg unge.. Så regner med å være i samme kategori.. Hos søstra mi så trudde de at ungen vår rundt 4kg.. Ho gikk 2 uker over tid..

Æ e i uke 29 og jenta e allerede på øvrekant på normalen, så regner med en stor pia som kommer.. Bestemora mi var 5kg når ho ble født og søstra mi fikk nesten 6kg unge.. Så regner med å være i samme kategori.. Hos søstra mi så trudde de at ungen vår rundt 4kg.. Ho gikk 2 uker over tid..

5 og 6kg, det var store barn! Ble de født vanlig?

5 og 6kg, det var store barn! Ble de født vanlig?
Vet ikke med bestemor men tantungen kom 2 uker etter termin.. Ho var nok større enn dem trudde.. Andre tantungen var vel rundt 4kg men fødsel ble starta ved termin at han ikke sku bli for stor han også.. Han hadde ikke antydning engang å komme til termin.. Så går vel samme veien hos mæ og..

Lurt å spørre om feilmargin og percentil, altså om barnet er 10% over gjennomsnittet eller 50% over f.eks. Er det 10% feilmargin og 10% over/under snitt, så er det som regel ingenting å bekymre seg over.

Man kan også spørre hva det vil tilsvare i antatt fødselsvekt, og evt når de vil sette igang fødselen for å unngå at barnet blir altfor stort.

Her hadde ALLE i familien til gubben fått store barn, typ 4.8 kg. Inkludert tvillinger på over 4 kg hver. Så vi var litt nervøse. Fikk beskjed om at oftest følger barnets størrelse mors "kapasitet", med mindre det er noe helt spesielt. Frøkna vår kom 12 dager over termin og var 3626 gram, så den bekymringen kunne jeg spart meg ;)

Må bare spørre jeg; er det veldig stort? Jeg tenker at 4.7 kg ++ er stort ved fødsel jeg.

Og så kan de jo ta feil. Lillesøsteren min var estimert til 3.8 kg 4 dager før termin. Hun var 5.1 kg.

Min var estimert til 3.5 kg i uke 37+2 og da han ble født i uke 38 var han 3555 gr.

Lurt å spørre om feilmargin og percentil, altså om barnet er 10% over gjennomsnittet eller 50% over f.eks. Er det 10% feilmargin og 10% over/under snitt, så er det som regel ingenting å bekymre seg over.

Man kan også spørre hva det vil tilsvare i antatt fødselsvekt, og evt når de vil sette igang fødselen for å unngå at barnet blir altfor stort.

Her hadde ALLE i familien til gubben fått store barn, typ 4.8 kg. Inkludert tvillinger på over 4 kg hver. Så vi var litt nervøse. Fikk beskjed om at oftest følger barnets størrelse mors "kapasitet", med mindre det er noe helt spesielt. Frøkna vår kom 12 dager over termin og var 3626 gram, så den bekymringen kunne jeg spart meg ;)
Her e d jo store barn i min familie.. Og siden æ allerede e i øvrekant..Så litt større sannsynlighet enn at d hadde vært mannen min sin familie..

De sa at det var 10% feilmargin. Lillemor ligger på 27% over.

Skal tilbake på en ny vekstestimering om 2 uker, håper jeg da ligger på barsel:) de ville ikke sette i gang selv om barnet var stort. Fordi det er best at kroppen setter i gang selv.

Må bare spørre jeg; er det veldig stort? Jeg tenker at 4.7 kg ++ er stort ved fødsel jeg.

Og så kan de jo ta feil. Lillesøsteren min var estimert til 3.8 kg 4 dager før termin. Hun var 5.1 kg.

Jeg synes det over 4.5kg er stort.

Mi ble estimert til 10% over gjennomsnittet. Ble født i uke 38+0 og veide 3.745 kg.

Hva skal til for at man får målt dette? Er det rutine. ?

Mine har vært 18-20% over snittet. Var 4,3 og 4,2 3 og 7 dager før termin. Gikk helt fint :)

Vesla mi ble estimert til 3700 til termin. Hun kom 2 UKER over og veide 3500.. Også to uker med bekymring jeg kunne droppet ;)

Back
Topp