Stort foster i uke 36

MorT

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
Snøfnuggene 2025 ❄️
Var på ultralyd i dag, 36+0. Fosteret ble målt til å være +23%, mellom 3300 og 3500g. Forstod det som at det er magemålet hans som drar opp, da hode og lårbein er nokså normalt. Han ligger på 95 percentilen tror jeg. Skal tilbake om to uker, da vil det bli vurdert induksjon.
Noen som har liknende erfaring. Hva endte fødselesvekten på? Jeg har blitt indusert to ganger tidligere og opplevd fine vaginale fødsler. Men da har babyene vært gjennomsnittlige i størrelse. Kjenner jeg begynner å bli stresset for komplikasjoner under fødsel når babyen er så stor…

Hadde en del vekstkontroller med datteren min, hun lå på rundt 90 percentilen fra OUL til uke 35. Var ikke noe snakk om å bli satt i gang eller ks, selv om jeg er en bitteliten dame. Hun ble født 38+1 nøyaktig 3 kg og 50 cm lang (de sa at det gjerne var lengen på beina som dro opp målene). Skjønner ikke at de tok så feil på sånn 5 UL, men nå var baby stresset inni der på slutten da, lurer på om det hadde noe med det å gjøre.

Hadde en del vekstkontroller med datteren min, hun lå på rundt 90 percentilen fra OUL til uke 35. Var ikke noe snakk om å bli satt i gang eller ks, selv om jeg er en bitteliten dame. Hun ble født 38+1 nøyaktig 3 kg og 50 cm lang (de sa at det gjerne var lengen på beina som dro opp målene). Skjønner ikke at de tok så feil på sånn 5 UL, men nå var baby stresset inni der på slutten da, lurer på om det hadde noe med det å gjøre.
Jeg regner med at de vil sette i gang i uke 38, hvis det ikke fungerer med stripping eller akupunktur. Hørtes sånn ut på legen i dag i hvert fall. Kanskje basert på at jeg aldri har gått i spontan fødsel tidligere…? Også var det noe med hvis man gikk over 38+6 må man ta keisersnitt eller vente på spontan fødsel. Og det er vel kanskje ikke aktuelt med spontan vaginal fødsel hvis babyen begynner å nærme seg 5 kg.
Har hørt flere som opplever at målene som blir gjort ikke stemmer når babyen kommer ut, men det må vi jo bare se. I dag fikk legen en annen overlege til å dobbeltsjekke, og han fikk de samme målene. Hadde håpet å kunne gå til 2025, men det viktigste er jo at babyen kommer trygt til verden. Pleier uansett å ta noen dager med igangsettelse hos meg, så godt mulig vi bikker januar :)

Historikk har sikkert noe å si. De sa til meg på sykehuset at "det er jo ikke FEM kilo" (estimert 4,1 kg ved termin), så regner med at det ikke hadde vært noe intervensjon før det :smiley-ashamed004
Jeg tenkte det var klin umulig for så mange UL skulle være feil, men heldigvis for meg ble det jo ikke stort barn :hilarious:
Masse lykke til til deg! :)

Historikk har sikkert noe å si. De sa til meg på sykehuset at "det er jo ikke FEM kilo" (estimert 4,1 kg ved termin), så regner med at det ikke hadde vært noe intervensjon før det :smiley-ashamed004
Jeg tenkte det var klin umulig for så mange UL skulle være feil, men heldigvis for meg ble det jo ikke stort barn :hilarious:
Masse lykke til til deg! :)
Tusen takk :Heartpink

Jeg regner med at de vil sette i gang i uke 38, hvis det ikke fungerer med stripping eller akupunktur. Hørtes sånn ut på legen i dag i hvert fall. Kanskje basert på at jeg aldri har gått i spontan fødsel tidligere…? Også var det noe med hvis man gikk over 38+6 må man ta keisersnitt eller vente på spontan fødsel. Og det er vel kanskje ikke aktuelt med spontan vaginal fødsel hvis babyen begynner å nærme seg 5 kg.
Har hørt flere som opplever at målene som blir gjort ikke stemmer når babyen kommer ut, men det må vi jo bare se. I dag fikk legen en annen overlege til å dobbeltsjekke, og han fikk de samme målene. Hadde håpet å kunne gå til 2025, men det viktigste er jo at babyen kommer trygt til verden. Pleier uansett å ta noen dager med igangsettelse hos meg, så godt mulig vi bikker januar :)
Den grensen har jeg aldri hørt om, jeg ble indusert i uke 39 pga fostervann lekkasje.

Den grensen har jeg aldri hørt om, jeg ble indusert i uke 39 pga fostervann lekkasje.
Jeg skjønte det som at den grensen kun gjelder ved stort foster, over 95 percentilen. Jeg har også blitt indusert i uke 42, men da med «normal» størrelse på fosteret :)

Jeg skjønte det som at den grensen kun gjelder ved stort foster, over 95 percentilen. Jeg har også blitt indusert i uke 42, men da med «normal» størrelse på fosteret :)
Sånn! Da gir det mer mening. :)
Håper at det løser seg for dere med eller uten induksjon likevel. ❤️

Min første lå også over 95 percentilen. Han ble forløst med akutt keisersnitt etter 21 i timer i aktiv fødsel, 4,5 kg :happy:
Fikk ingen tilbud om induksjon. Fødselen startet uke 41+0, han ble født 41+1.

Husker ikke percentilen, men mitt ene barn lå veldig høyt og vi visste at hun ville bli stor. Ble satt i gang 16 dager før termin, hun var 4440 gram. Fødselen gikk veldig fint. Søsteren hennes, født to år senere, var «bare» 3200 gram.

Min første lå også over 95 percentilen. Han ble forløst med akutt keisersnitt etter 21 i timer i aktiv fødsel, 4,5 kg :happy:
Fikk ingen tilbud om induksjon. Fødselen startet uke 41+0, han ble født 41+1.
Er det lenge siden? Tror man kan avgjøre evt induksjon i samråd med mor. Også må det skje før uke 38+6, i følge veilederen. Jeg er livredd for keisersnitt, men forstår jo at det går bra for de som må gjennom det :) Vet også at det er en viss risiko for at induksjon kan ende med keisersnitt, men jeg har blitt indusert to ganger tidligere med vellykket resultat, så er positiv. Babyen din var jo ikke så stor til å være nesten én uke over termin da. Er det ikke over 4500 som blir regnet for stort barn? Jeg er stresset over at det evt skal ende med nærmere 5kg:oops:

Er det lenge siden? Tror man kan avgjøre evt induksjon i samråd med mor. Også må det skje før uke 38+6, i følge veilederen. Jeg er livredd for keisersnitt, men forstår jo at det går bra for de som må gjennom det :) Vet også at det er en viss risiko for at induksjon kan ende med keisersnitt, men jeg har blitt indusert to ganger tidligere med vellykket resultat, så er positiv. Babyen din var jo ikke så stor til å være nesten én uke over termin da. Er det ikke over 4500 som blir regnet for stort barn? Jeg er stresset over at det evt skal ende med nærmere 5kg:oops:
Det kan jo være! Han ble født i 2020. Skulle ønske jeg kunne blitt igangsatt i uke 38, kanskje jeg kunne klart å føde ham vaginalt. Men, tviler da fødsel nr. 2 også endte i akutt keisersnitt i uke 36. Hun veide litt under 3 kg.

For å si det sånn, når du vanligvis veier 55 kilo og er 165 cm høy - så er en baby på 4,5 kg ganske stort :hilarious:

Det kan jo være! Han ble født i 2020. Skulle ønske jeg kunne blitt igangsatt i uke 38, kanskje jeg kunne klart å føde ham vaginalt. Men, tviler da fødsel nr. 2 også endte i akutt keisersnitt i uke 36. Hun veide litt under 3 kg.

For å si det sånn, når du vanligvis veier 55 kilo og er 165 cm høy - så er en baby på 4,5 kg ganske stort :hilarious:
Ja, det er jo sant. Jeg har født barn på 3480g og 3680g tidligere, så ikke noen sumobrytere her. Håper allikevel kroppen min er kapabel til å føde en plugg som er litt større. Men kanskje ikke gigantisk, hvis jeg blir igangsatt i uke 38 :)

Jeg er en god del mindre enn deg, så jeg var veldig nervøs for å få en på 4,1 kg :smiley-ashamed004 Men det ble katastrofesnitt da, og hun var bare 3 kg (syns det var ille nok å bære på da jeg kom til 38 uker)

Er 157 cm selv, relativt liten og frøkna ble født til 4150g. Det kjentes godt og pressingen varte i 1 time. Nå med nr 3 fikk jeg vite at han var i veldig godt hold og det er mulig det blir igangsetting i uke 38 dersom vekta fortsetter i samme tempo. Han lå +15% over normalen fikk jeg høre, der +14% var det øverste sjiktet.
Så ja, det blir fort stort når man er så lita (gubben er 2m, så burde jo stålsatt meg) :dead:

Nå har jeg gått tilbake i epikrisen til mellomste fra 2020, da jeg var 36+6 på vei. Har lagt inn målene som ble oppgitt der på ensnurra. Da får jeg faktisk at han også var +18% på omtrent samme tid. Fire uker etter hadde han sluttet å vokse, så derfor ble jeg satt i gang (i tillegg til at det var lite fostervann), og han ble født 3680g til termin. Så egentlig ganske lik vekst som lillebror i magen nå, frem til han sluttet å vokse. Spent på hvordan det blir denne gangen.

Jeg hadde også en baby som ble målt til stor rundt uke 36. Ble ikke vurdert for igangsetting, for hadde livmorhalssvikt, så ingen trodde jeg egentlig ville gå til termin. Endte med å føde naturlig i uke 40+0 og en baby på 4,9 kg. En drømmefødsel for min del, men lille satt litt fast med skuldrene og trengte hjelp til å roteres ut, så nå følges jeg opp for om tredjemann blir like stor og vil eventuelt igangsettes. Lille fikk litt vondt i skuldrene, men det ble raskt bedre med manuellterapi. Så anbefaler å oppsøke fysio tidlig hvis barnet har sittet litt fast og virker plaget ☺️

Var på ultralyd i dag, 36+0. Fosteret ble målt til å være +23%, mellom 3300 og 3500g. Forstod det som at det er magemålet hans som drar opp, da hode og lårbein er nokså normalt. Han ligger på 95 percentilen tror jeg. Skal tilbake om to uker, da vil det bli vurdert induksjon.
Noen som har liknende erfaring. Hva endte fødselesvekten på? Jeg har blitt indusert to ganger tidligere og opplevd fine vaginale fødsler. Men da har babyene vært gjennomsnittlige i størrelse. Kjenner jeg begynner å bli stresset for komplikasjoner under fødsel når babyen er så stor…
Førstefødte (jente) var estimert til 98 persentilen. Født 4280 gram. Null problem. Født på fødestue uten smertelindring. Fått beskjed om nå, før tredje fødsel, at hjemmefødsel frarådes ved rundt 4500 gram fordi det er en noe økt sannsynlighet for å sitte fast ved skulder og mer blødning hos mor fordi livmor og morkake er større. Opp til den vekten har jeg aldri hørt at er forbundet med økt risiko for komplikasjoner alene. De fleste lager babyer kroppen er ment til å klare å føde. Kommer til å gå helt fint.

Last edited:
Jeg fødte et stort barn i mars. Ble fulgt opp hver 14 dag pga vekta på babyen og kostholdsregulert svangerskapsdiabetes. De ville ikke starte fødsel, og jeg ble mer og mer bekymret. Mange kontroller. Men babyen hadde det fint. Ble til slutt satt i gang i uke 41+0 med lite fostervann og lite aktiv baby. Babyen ble født til 4750gram. Drømmefødsel :happy: Ble snakket om at skulderen satt fast på ultralyden i uke 40+0, men var ingen problemer under fødselen selv med stort barn.

Back
Topp