Storesøsken

blessed

Betatt av forumet
Hvordan har det gått å få en baby i hus?
Her kjenner jeg det på samvittigheten.. Har en sønn på 5 år som er veeeldig mammagutt.. Merker han har distansert seg noe.. Og lillegutt ammer hver time på dagen så blir lite tid med storebror :/ dagen etter vi kom hjem fra sykehuset hadde han en reaksjon, gråt og sa vi var mer glad i babyen o.l.. Men heldigvis er han sååå glad i lillebror og kan ikke få kost nok med han :)

Hos oss går det veldig fint. Heldigvis! Eldste på 7 år er så stor at hun forstår det meste. Mellomste på 3,5 år er også kjempeflink. Hun forstår jo ikke alt like godt, men jeg synes det går fint! Begge jentene er veldig stolte av lillebroren sin og elsker å vise han fram. De vil også kose masse med han.

Vi prøver å være bevisste på å bruke tid på storesøstrene også. Vi voksne bytter på å ha lillebror og den ledige foreldren prioriterer storesøstrene. Det har fungert greit hos oss!

Litt trass hos eldste etter minisjefen kom. Har vært litt travelt og mye som har skjedd de siste ukene. Han er ikke vandt med det. Søsteren går det fint med, men merker hun er litt forsiktig av seg.. litt sånn at hun er redd hun skal gjøre noe galt. Får dårlig samvittighet, men det blir jo bedre etterhvert som han vokser og vi får mer rutiner i hus.

Her har det gått kjempebra. Har en på 4,5 år fra før. Han skal ha henne på fanget, dysse og klemme på henne hele tiden. Trøster henne i vogna om hun gråter og vil sove med henne :) Jeg får veldig dårlig samvittighet når jeg må si "vent litt" og "nei ikke nå" mye oftere til han enn før :( For han er en veldig sensitiv fyr, og blir for lei seg...hjelper ikke at samboer har veldig mange byggeprosjekter på gang ute som gjør at jeg må passe begge to aleine mesteparten av tida...

Både 4-åringen og 6-åringen synes visst babyen er det beste som har hendt oss noensinne, så her går alt strålende. :) Bare bittelitt slitsomt at de aldri kan la babyen være i fred. De må bare borti for å kose, stryke, nusse på henne hele tiden. Heldigvis er hun ekspert på å ignorere dem, og lar seg ikke forstyrre fra verken soving eller amming av litt storesøskenkos.

Jeg synes ikke jeg har fått mindre tid til de store heller egentlig. Vi er jo sammen selv om vi har babyen med oss, og de vil hjelpe til med alt. Gjør rolige ting med dem mens jeg ammer, f.eks. leser en bok, eller hjelper eldste med leksene.

Her er storebror snart fem år og det går kjempefint! :) Brukte svangerskapet på å forberede han, viste bilder av han i magen og snakket mye om tiden da jeg gikk gravid med han. Nå passer jeg på å gi han mye oppmerksomhet og kos sånn at det ikke er bare fokus på lillesøster. :)

Gått strålende her, storesøster på 3år er både stolt, kry og hjelpsom... er med på bleieskift osv, er kjapp inn på rommet om d kommer skrik for å gi smokk og kos ☺ Eneste er at ho mene at ho og lillesøster skal legges samtidig, litt vanskelig enda å skjønne d at lillesøster ikke helt har døgnrytme enda...så er litt diskusjon og slikt med legging, men går vel seg til...

Back
Topp