Storesøsken

Lillelima

Limaaa
Noen som har flere barn her? Jeg har en sønn på 2år. Har i det siste begynt å tenke mye på hvordan det blir for han når baby kommer. Går å bekymrer meg og er redd for at jeg ikke skal klare å gi han nok oppmerksomhet...får litt vondt i mammahjertet. Noen som går å føler på det samme? Og noen som har flere enn 1barn fra før av,som har erfaringer å dele når ny baby kommer i hus? :-)

Her har mannen ei jente på 9år fra før som er hos oss 10 netter i mnd. Tror det kommer til å bli veldig bra. Det eneste jeg tenker på er at frøkna skal være hos pappan sin den uken jeg har termin + de 2 påfølgende ukene. Synes selvsagt dette er litt dårlig planlagt av de både for min og jentungens del mtp barseltid og h or krevende det kan bli. Men vi får gjøre det beste ut av det, så den sjalu eksen hans ikke får følelsen av at hun har klart å gjøre noe mot meg ;-) Keg er så glad i jenta så skal gjøre mitt for å inkludere henne så godt jeg kan så kan den ugla bare sitte der :-D

Jeg har en gutt som blir 2år i september og jeg tenker litt som deg, men når skal min begynne i barnehage i begynnelsen av august så da får han løpt fra seg og bevegd seg masse så når han kommer hjem kan han kose med mamma, pappa og baby :-D
Tenkte å begynne sånn smått etterhvert å ta fram litt ting som baby skal bruke å ha det stående i stua sånn at ikke alt blir plutselig nytt :-D

Tenkte det samme da jeg skulle ha nr.2.. Da var hun 22 mnd og ikke i bhg. Her ble det ikke noe problem..passet på å være med henne og leke eller andre aktiviteter når lillesøster sov og storesøster fikk være med/se på på det hun selv ville. Hun skjønte ikke at jeg hadde baby i magen og reagerte med å gråte da jeg skulle amme lillesøster første gang,men etter det gikk egentlig alt greit :) det går seg til etter hvert. Kunne være litt trasig når jeg ammet og storesøster skulle noe akkurat da,men hun skjønte fort at hun måtte vente - noe som var helt greit - når jeg forklarte hvorfor hun måtte vente. Men alle barn reagerer forskjellig og jeg føler at vi har vært heldige :) bor på gård og samboer er jo stort sett i nærheten...begge er født på vinteren hvor det er den tiden det er minst å gjøre ute,så jeg har jo hatt mye hjelp og støtte av han da :) nå får vi julibarn,har 2 jenter fra før og midt i travleste tiden,så nå blir jeg mye alene. Godt det er sommer og enklere å finne på ting :p og med svigers i 2.etg kan jeg få hjelp hvis jeg spør..er ikke så flink til det da :D

Sniker fra juni :)
Vi har termin om en drøy uke, og vi har prøvd å prate me kommende storebror en del gjennom store deler av sv.skapet.
Han er 3 år nå, men jeg tror ikke at han helt skjønner hva som skal skje :p

Vi tror det er viktig å inkludere han i det han vil være med på mtp bading, bleieskift og kos. Har tatt han ut i ferie i hele juli slik at han får være en del hjemme sammen med oss.

Jeg håper at dette gjør sånn at han ikke skal bli så sjalu i starten. Babyen sover mye den første tiden (håper jeg), så jeg tror det blir nok tid til storebror :) lykke til! :)

Sniker fra juni :)
Vi har termin om en drøy uke, og vi har prøvd å prate me kommende storebror en del gjennom store deler av sv.skapet.
Han er 3 år nå, men jeg tror ikke at han helt skjønner hva som skal skje :p

Vi tror det er viktig å inkludere han i det han vil være med på mtp bading, bleieskift og kos. Har tatt han ut i ferie i hele juli slik at han får være en del hjemme sammen med oss.

Jeg håper at dette gjør sånn at han ikke skal bli så sjalu i starten. Babyen sover mye den første tiden (håper jeg), så jeg tror det blir nok tid til storebror :) lykke til! :)

Her har vi også snakket mye om baby som skal komme, men han skjønner nok ikke det. Har også tenkt å inkludere han mest mulig.
Var en tøff start når han kom til verden,kollikk baby som så og si ikke sov de 2første mnd.. Så er nok redd det skal bli slik denne gangen også. Da var det ikke mye overskudd her i huset altså. Men håper på en kollikkfri baby denne gangen, og at ting blir mye lettere :-)

Samme her, har ei som blir to år 20.juni og går nå i barnehage, men den er jo stengt når vi har termin :) Hun er ikke vant til å dele meg med noen, så det kan bli litt tøft. Har lest bøker om baby i magen med henne i det siste og stelt hennes babydokka, men kan nok ikke forvente at hun kan være forberedt. Så når jeg ikke vet hva mer jeg kan gjøre, så må jeg bare ta det som det kommer. Men melder meg på tråden, så takk hvis noen har tips!

Her har vi også snakket mye om baby som skal komme, men han skjønner nok ikke det. Har også tenkt å inkludere han mest mulig.
Var en tøff start når han kom til verden,kollikk baby som så og si ikke sov de 2første mnd.. Så er nok redd det skal bli slik denne gangen også. Da var det ikke mye overskudd her i huset altså. Men håper på en kollikkfri baby denne gangen, og at ting blir mye lettere :-)
Ja da skjønner jeg at det kan være grunn til litt bekymring ift kolikk. Håper det går fint! :)

Tenker også som dere, at det er jo veldig avhengig av lillesøsterens humør og søvnmønster og av min form etter fødsel. Hadde null overskudd da storesøster var liten (også kolikk), og håper også at det blir litt lettere nå. Men alt det er jo ting vi ikke kan gjøre noe med, så det er ikke vits å bekymre seg for :) Nyter heller de siste dagene med ro og fred alene hjemme på dagtid :)

Har tenkt mye på det samme selv. Har allerede dårlig samvittighet for at hun må dele mammaen sin når hun er så liten. Her blir storesøster knappe 1,5 år når minsten kommer. Så det er vanskelig å forberede henne på hva som kommer. Hun er veldig fasinert av magen og koser masse med den. Legger øret inntil og ligger å hører :) Men tviler på at hun skjønner noe som helst.

Jeg skal prøve å gå hjemme med begge barna (bruke åpen barnehage), men hvis det blir vanskelig så kommer vi til å bruke dagmamma.

Back
Topp