Storesøsken

Beate

Elsker forumet
Dere som har kommende storesøsken; hva tenker dere å gjøre i forhold til den nye babyen?

Her har vi en kommende storebror på 2 år og 4 mnd. og vi har snakket en del om at mamma har baby i magen osv. Men tror ikke han forstår det ordentlig. Tenker at man må jo bare ta det som det kommer, men noen ting har vi tenkt ut på forhånd.

Har kjøpt en stor lastebil som han skal få som gave på sykehuset, og jeg har tenkt å møte han i gangen og ta han med inn for å se babyen når den tiden kommer. Ellers er det naturligvis viktig å gi han mye fokus når han er til stede. Andre ting dere har tenkt på?

Sent from my iPhone using BV Forum

Her er storebror 3 år og 5 mnd. Han er jo litt større enn sønnen din. Han har leeenge gått å gleda seg og gleder seg veldig. Har hele tiden sagt, først kommer sommer, så skal du begynne på stor avdeling også kommer lillesøster... Forrige uke når han startet på stor avd, spurte han om hun kom nå og spurte om vi kunne ringe til henne å spørre :) :) :) har også kjøpt en playdoh arbeidsbil som han leeeenge har ønska seg og som han ønsker til jul... Har lagt v et kort m en hilsen fra lillesøster... Har tenkt på å ta me denne på sykehuset men pakken er jo litt stor?! Når skal vi få tatt me den lixom? Men er nok kjekkere å få den der .... Lurt det me å gå ut i gangen å møte.... Har ikke tenkt på så mye annet faktisk enn dette me å gi masse oppmerksomhet til han... Her har jeg også sagt at jeg må være på sykehuset noen dager... Dette visste han ikke å ble lei sei og sa han kon til å savne meg... Au i mammahjerte :/ kjenner på det at det blir vemodig at han må dele meg me en annen baby, at jeg ikke kan være der for han hele tiden lixom... Men d går seg vel til... Han kunne heldigvis ikke hatt en bedre pappa som er helt fantastisk <3

Er nok litt vanskelig, nå er vårt barn så stort at han forstår det mer. Men tror det er greit å ha gave og gi oppmerksomhet til han også som du sier. Sjalu vil de nok bli uansett.

Min er 1,5 år og skjønner ikke så mye når vi snakker om lillebror i magen .
Men første uka skal vi ha besøksforbud her hjemme så vi kan få bli vant til å bli en familie på 4 .
Folk kan besøke oss på sykehuset :P
Eneste som er planlagt her i huset . Selv om svigers kommer langt unna fra

Her er storebror 3 år og 5 mnd. Han er jo litt større enn sønnen din. Han har leeenge gått å gleda seg og gleder seg veldig. Har hele tiden sagt, først kommer sommer, så skal du begynne på stor avdeling også kommer lillesøster... Forrige uke når han startet på stor avd, spurte han om hun kom nå og spurte om vi kunne ringe til henne å spørre :) :) :) har også kjøpt en playdoh arbeidsbil som han leeeenge har ønska seg og som han ønsker til jul... Har lagt v et kort m en hilsen fra lillesøster... Har tenkt på å ta me denne på sykehuset men pakken er jo litt stor?! Når skal vi få tatt me den lixom? Men er nok kjekkere å få den der .... Lurt det me å gå ut i gangen å møte.... Har ikke tenkt på så mye annet faktisk enn dette me å gi masse oppmerksomhet til han... Her har jeg også sagt at jeg må være på sykehuset noen dager... Dette visste han ikke å ble lei sei og sa han kon til å savne meg... Au i mammahjerte :/ kjenner på det at det blir vemodig at han må dele meg me en annen baby, at jeg ikke kan være der for han hele tiden lixom... Men d går seg vel til... Han kunne heldigvis ikke hatt en bedre pappa som er helt fantastisk <3
Vår pakke er også veldig stor så føler det blir litt rart å drasse den med inn når jeg er i fødsel, men kom frem til at vi bare legger den klar i bilen slik at pappan kan ta den med inn før storebror kommer :)

Vår pakke er også veldig stor så føler det blir litt rart å drasse den med inn når jeg er i fødsel, men kom frem til at vi bare legger den klar i bilen slik at pappan kan ta den med inn før storebror kommer :)

Lurt :-)

Vi har ei kommende storesøster på 4,5 år. Hun er helt klar og syns han skal komme nå. Hun har vært med på å skru sammen stellebordet, bestemme farger, kjøpe bleier osv.

Jeg tror hun blir en veldig god storesøster, men at hun kommer til å bli sjalu er det ingen tvil om. Håper jeg er såpass obs at jeg klarer å se henne godt slik at vi kan gjøre noe bare oss to.

Har ikke tenkt så mye på gave til henne, men vi finner vel på noe.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Vi har to store gutter på 7 og 4 år, så de skjønner mere av hva som skjer. Og eldstemann har prøvd dette før. Gikk veldig greitt den gangen.
Ble litt sjalu, men gikk ganske fort over. Da lillebror ble født, kom storebror å pappaen å henta oss.
De hadde først vært innom leikebutikken å kjøpt gave til babyen og storebror fikk velge seg en leke. Det var stas! :)
Tenker vi gjør det sånn nå også, at storebrødrene får kjøpe gave til lillesøster og får velge seg en ting selv også.
Litt spent på hvordan lillebror vil reagere. Nå blir jo ikke han minst lenger. Men vi har prata mye og forberedt han på babyen.
Tror det kommer til å gå greitt. Guttene har mye støtte i hverandre. :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Her er storebror 2 år og åtte mnd ca. Han gleder seg og koser, synger og snakker til magen. Vi har prøvd å forberede ham mye. Han får et parkeringshus til småbiler sin av lillebror i gave, den kommer til å bli en suksess. (Har masse småbiler som han har fått som motivasjon i forbindelse med bleieslutt i sommer)
Skal gi ham mye oppmerksomhet og la han delta på stelling, bading, trilling om han vil. I tillegg skal jeg og han begynne på turn, det blir mor-sønn kvalitetstid håper jeg.

Gutt des. 11
Gutt aug/sept. 14

Forrige gang fikk storesøster dukkevogn av lillesøster. Den stod i stuen og ventet på henne når hun kom hjem fra sykehusbesøket. Hun synes det var veldig vanskelig at jeg ikke skulle være med hjem så gaven fungerte veldig bra. Hun var veldig lite interessert i babyen, hun synes den lignet på en rosa gris og at dukken var søtere:) nå er hun heldigvis 6 år og vet litt mer, storesøster nr 2 er 4 år og vet litt mindre. Er usikker på om vi skal ha besøk av de på sykehus i det hele tatt. Kanskje prioritere og komme oss fort hjem;) denne gangen lurer vi på å kjøpe noe til tv stuen deres. Vi er nesten ferdig med den og de digger den :) kanskje et tv spill eller noe sånt

min på snart 2,5år prater om babyen i magen eller sier navnet hennes, ho vil også kose magen en del ;p men vet ikke helt hvor mye ho skjønner, men i dag hjalp ho til med å legge babysmokker i en skål ved siden av hennes smokkeskål :p så det var stas ;)

Tenker ho får gaver av folk som gir til baby også gir en liten ting til ho og storebror også. så har ikke planlagt noe storesøstergave enda..

men når baby er født så skal jeg gi ho masse oppmerksomhet som vanlig og så kan ho hjelpe til med diverse om ho vil det :) må bare ta det litt som det kommer. da ho ble født var storebror nesten 6år så han skjønte mer :)

Min gutt på 4,5 år har lenge ønsket seg småsøsken og gleder seg veldig, men jeg er jo forberedt på at det kan bli litt tøft å ikke lenger ha mamma for seg selv. Vi har lest en del bøker på forhånd og snakket en del om at små babyer krever mammaen sin mye, men at mamma er like glad i ham fordi. Jeg tenker også at jeg må være flink til å la noen andre ta babyen av og til slik at junior av og til kan få ha litt alenetid med mammma og at han skal få være med på stell o.l.

Ellers er det lenge siden mormora lovte junior at når babyen har kommet skal de to reise på besøk på sykehuset og da skal de først på senteret og kjøpe en gave til lillebror, blomster til mamma og så skal han få plukke seg ut en storebrorgave på lekebutikken..... Så det snakker han mye om..... ;-)

Her er mini bare 15 mnd., så vi snakker om lillebror i magen og stryker på den etc...men trur ikke han forstår noenting av det egentlig ;) Vi har snakket mye om at sjøl om han blir storebror, så må han få lov til å være "liten" en go' stund til :) Synes mange storesøsken plutselig må være så store uansett hvilken alder de er i...og når de ikke engang er halvannet er de jo større, men i mine øyne ikke så store likavel. Har kjøpt en gave til han fra lillebror som han skal få på sjukehuset. Vi har tenkt endel framover også, så ikke pålegge han mer ansvar enn han hadde hatt hvis han var aleine, men samtidig vise at han er eldre ved å få legge seg seinere etc :) Vi kommer sikkert til å feile en hel masse...men har hvertfall noen tanker og gode intensjoner ;)

Back
Topp