Storesøsken og sjalusi?

Novembermamma12

Blir kjent med forumet
Hei !
Andre som har storesøsken som er sjalu og har råd til meg? Storesøster som blir 3 i november er en del sjalu. Det har de 2siste ukene blitt mye verre. Tidliger var d bare at hun ville sitte i fang og kose når lillebror får mat eller når han trenger et fang. Nå har hun til og med bjunt å være stygg mot han, med å slå, bite og klype.

Noen som har råd. Hvordan få hun til å slutte slå, bite og klype?

Etter hun har vært stygg blir hun lei sg, men like etter kan hun slå igjen. Jeg sier dette ikke er greit og nå må lillebror få trøst så jeg trøster ikke hun. Å sier og han får vondt. Jeg har til og med vart på besøk hos mine foreldre nå i 1 uga, å då har hun kunnet fått mye oppmerksomhet fra mg og andre. Det har ikke hjulpet.

Hun er altså veldig glad i lillebror, forteller oss om han lager en lyd. Trøster han når han griner. Kysser og koser. Det som er rart er hun kan sitte og kose med han og så plutselig slå til han.

Vi må få slutt på at storesøster er stygg mot lillebror.
 
Høres egentlig litt ut som st hun prøver å se hvor grensa går. Er ikke sikkert at hun er så veldig sjalu. Kanskje dere kan innføre en slags belønningsordning der dere gir henne en liten gave eller et klistremerke eller noe hver dag hun har vært snill?

Er ikke godt å vite hva man skal gjøre. Vær streng- så lærer hun seg hva som er greit og hva som ikke er greit. Husk å rose mye når hun er snill og god :) det er ihvertfall mitt råd :)
 
hos oss reagere storesøster (født sept 12) med at hun er blitt så sutrete og grinete... lar heldigvis ikke det gå utover lillesøster (enda) vanskelig det der me sjalusi :( vi bruker mye mamma storesøster tid når lillesøster sover, da er hun smørblid! og så er vi heldig at pappa er hjemme helt til slutten av august.. så hun får mye oppmerksomhet hele tiden..
 
Her fikk vi tips fra helsesøster om å legge lillebror i et annet rom hvis han sover, slik at vi slipper å mase om at storesøster skal være forsiktig rundt han eller være stille o.l. Da kan vi fokusere kun på storesøster. I tillegg skal vi prøve å unngå å dille for mye med lillebror når storesøster er i nærheten. Det hjelper, men hun blir fortsatt sjalu når hun trenger en klem eller hjelp til noe og jeg bærer på lillebror eller ammer. Det har altså ikke blitt helt bra, men det har hjulpet. :)
 
Takk for svar. D med klistermerker va kanskje en litt god id. Får prøve :-) han sover på et annet rom, mn då er hun ikke intresert i noe kos. D vil vel snart bli bedre . Bjunte idag med time out når hun slår, hun må ut på gangen 2-3 min (vi har glass i dørå så hun kan se oss. Mn vanskelug og vite hva som er riktig.
 
Hos oss har det funka bra med timeout generelt :) det som er veldig viktig er at man ikke gir noe oppmerksomhet når barnet sitter der. Vi bruker å fortelle han hva som er grunnen til at han sitter der og be om en unnskyldning når han er ferdig :) dette går ofte i perioder som varer en dag eller to, da kan det gå lang tid før neste gang vi må sette han i skammekroken :p
 
Back
Topp