store damer

vi blir 4 i jan skrev:
Tre-må-det-være! skrev:
Gunne skrev:
Alvepike skrev:
Gunne skrev:
Alvepike skrev:
Puh, nå ble jeg glad at det ikke bare var meg emoticon

:) Så bra! Hvilke tanker har du rundt dette?

Jeg har tenkt mye på det at jeg føler meg stor å er litt spendt på hvordan jeg kommer til å bli med enda større mange.

Jeg er 10kg tyngre nå enn då jeg ble gravid med nr.1. Håper at jeg kan føle meg like flott gravid som sist etter som månedene går.

Jeg tenker ikke så veldig mye over det. Håper bare jeg får fin gravidmage slik som sist.
Men veier endel mer denne gangen da.
Ellers så er jeg bekymret for svangerskaps diabetes , men håper sundt kosthold kan holde
det på avstand...
Hva med deg?
Ellers så tenker jeg at dumme komentarer får man bare ta med en klype  salt,
slik er de bare i helsevesenet. Heldigvis er legen min ganske ok emoticon

Hei igjen! Så flott at du ikke tenker så mye på kiloene. Da har en det bedre med seg selv. :)
Hvordan eller hvorfor får man svangerskaps diabetes egentlig? :)

Svangerskapsdiabetes er en form for "type 2-diabetes" som oppstår fordi insulinet virker for dårlig og at kroppen ikke lager nok insulin. Ved svangerskap kan det ha en sammenheng med at "kroppsmassen" blir større, og at kroppen slik ikke klarer å produsere nok.. Derfor øker også sjansen for å få sv.skapsdia. når man er litt overvektig, i utgangspunktet. Men det er også mye arv i bildet, jeg kjenner flere slanke gravide, som plutselig fikk sv.skapsdiabetes, og som ikke ble kvitt det selv etter fødsel.. Men det viktigste er at det blir oppdaget, slik at man får regulert blodsukkeret;-) Godt og sunt kosthold er alfa omega.. (jeg er selv en sucker for sjokolade og jeg unner meg det på lørdager - MYE!!)

skjokolade er ikke gale, så lenge det ikke blir for mye:)

hihi, sannt så sannt ;-) 

Alvepike skrev:
KatrineT skrev:
Er 174cm høy og nå 114kg... Da jeg mistet tvillingene i november, 122 kg, så klarte jeg gå ned till 110-11kg nå i vinter. Lagt på meg 3 kg siden jeg sluttet å røyke! Målet er ikke å ikke gå opp noe, men gå opp minimalt, om dette sv.skapet viser seg å gå bra! :-)

Fikk du dvangerskaps diebetes med så høy vekt? Jeg har nemlig like høy vekt og er veldig
redd for det!
Og hvordan reagerte leger jordmødre osv rundt deg anngående vekt? Sist gang hadde jeg ikke bikket 100

Nå kom jeg desverre ikke lenger enn uke 16 med tvillingene. Men den glukosebelastningsprøven jeg da tok i uke 12 var noe forhøyet, dog såvidt innenfor normalen. Ingen sa noe negativt til meg ang den biten, annet enn at jeg ble rådet til å være flink til å være i aktivitet, og passe på vekta :-)

Nå kjenner jeg kroppen min veldig godt etter mange år med slanking og deretter vektøkning, og vet at jeg er nok mer enn normalt følsom overfor karbohydrater. Med min erfaring - så er det hvertfall veien for meg å gå med et kosthold ala Fedon Lindberg :-) Dvs normal mat, bare mer grønnsaker til fordel for potet (og nei, jeg er ikke hysterisk antipotet fanatiker- men alt til sin tid :-). Ganske enkelt! Litt avsporing her da :-P

94 kg her!

Tenker på det ja. Men selv om jeg veier en del for mye så lever jeg ikke usunt og jeg føler meg sterk. Har alltid vært fysisk aktiv, men kiloene har sneket seg på sammen med det å bli komfortabel med min kjære som også er veldig glad i mat. Gikk ned 6 kg før jeg giftet meg i Feb, gått opp 4 kg igjen siden da (3 kg kun på bryllupsreise) og nå er det for sent å gjøre noe med det, annet enn at jeg spiser fornuftig og trener det jeg kan/orker.

Det er jo et sensitivt punkt. Jeg kjenner jo til farene, men jeg tenker som så at jeg får ta det som det kommer. Jeg gjør det jeg kan for å leve på en fornuftig måte, så meg selv er jeg sikker på, men jeg er veldig skeptisk til eventuelle kommentarer som folk kan komme med. Jeg har jo en mistanke om at jeg blir stor som en hval, så det å høre kommentarer er jo en vanskelig sak. Men men.... jeg får gi tilbake med samme styrke tenker jeg, for om folk er så dumme å gidder å kommentere det, så har jeg heller ikke noe respekt for de, så da kan jeg vel likesågodt si ifra. 

Vi får se hvordan det går og håper på det beste. Vi er ikke de første med noen kilo for mye som er gravide, og i de fleste tilfeller så går det bra. Og jeg kjenner flere med normal vekt som har fått svangerskapsdiabetes, så det er ikke bare en trussel for oss.

Lykke til alle sammen!

Klem, Hege

Gunne skrev:
Alvepike skrev:
Puh, nå ble jeg glad at det ikke bare var meg emoticon

:) Så bra! Hvilke tanker har du rundt dette?

Jeg har tenkt mye på det at jeg føler meg stor å er litt spendt på hvordan jeg kommer til å bli med enda større mange.

Jeg er 10kg tyngre nå enn då jeg ble gravid med nr.1. Håper at jeg kan føle meg like flott gravid som sist etter som månedene går.

Jeg er også 90 ++++ :)
Og som du, Gunne, så er jeg 10 kg mer enn jeg var forrige graviditet. Nå kommer jeg jo til å veie mye mer enn jeg noen gang har gjort. Huff :P
Men men, jeg fikk stor mage, men så nesten litt slankere ut resten av kroppen mener jeg og huske. Hehe. Hjelper det, selv om man føler seg som en flodhest :P

Back
Topp