Store barn og nett. Pass på!

• Trådstarter Trådstarter My heart
  • Opprettet Opprettet
M

My heart

Guest
Bestekompisen til sønnen min har tømt kortet til foreldrene på nettet for tusenvis..

I fjor gjorde sønnen vår det samme uten å vite at det faktisk kostet ekte penger.. brukte 3-4000 kr på figurer i spillverden.

Vår sønn klarte å hacke seg forbi koden. En ukjent gutt på nettet sa hva han skulle trykke på, og vipps var sperringen borte.

Det er sykt skummelt. Så lenge de spiller online må en ha en bruker med passord. Dette passordet er lurt å skifte jevnlig.

Vår sønn skjønner alvoret nå, var ikke gøy å bli fratatt alle duppedingser over tid.

Ja dette har vi snakket med eldste om. At ting koster ekte penger. Og han vet at han ikke får noe uten å spørre, og at vi har sjekket litt hva det er.

Og han spør hver gang.

Og så er det vel lurt som foreldre å ikke la kortet ligge inne på sånne spill?
Mener at på det vi har så må man fylle inn kortnr hver gang. Og det har jo ikke eldste tilgang på.

Herregud... Alt man må tenke på... Får låse inn bankkortet :hilarious: Har gjort det slik på iPad at man MÅ inn med kode for å kjøpe spill og det får selvfølgelig ikke ungene vite hva er. Håper ikke de begynner å hacke foreldrene sine med årene...

Herregud... Alt man må tenke på... Får låse inn bankkortet :hilarious: Har gjort det slik på iPad at man MÅ inn med kode for å kjøpe spill og det får selvfølgelig ikke ungene vite hva er. Håper ikke de begynner å hacke foreldrene sine med årene...

Trenger ikke være et problem. Aldri opplevd noe med mine fire store.

Hvordan er det mulig??

Her kan guttungen kjøpe ting i spill via kortet til faren sin, men han gjør det ikke. Han vet selv at det hadde blitt månelyst om han hadde gjort det. Handler om tillit dem imellom tenker jeg.
Ikke får han snakke med/spille med noen han ikke kjenner heller.

Hvordan er det mulig??

Her kan guttungen kjøpe ting i spill via kortet til faren sin, men han gjør det ikke. Han vet selv at det hadde blitt månelyst om han hadde gjort det. Handler om tillit dem imellom tenker jeg.

Det får mine. De både spiller og chatter med folk de ikke kjenner. De er enormt sterke i engelsk som følge av det. Men, vi har noen krav da; de må sitte der vi kan se/høre hva det snakkes om, og de skal komme til oss med en gang noe føles ugreit.

Om de skulle klare å bestille fordi man har glemt å slette kortet etter man har brukt det så kan man få tilbake pengene i mange tilfeller

Hvordan er det mulig??

Alle barn kan altsp gjøre ting som ikke er helt gjennomtenkt noen ganger, det betyr også bestille uten å tenke over det

Eg legger ikkje inn kortet der. Og tar alltid kortet med, for det ligger med tlf.

Gutten vår har kjøpt litt spill og slikt.
Slik vi har gjort det er at mannen har kjøpt på sin konto og sendt det som gave til guttungen.
Har ikke noe kort knyttet opp mot kontoen til gutten

Skjedde her.. koden til far glapp, det ble logget inn og kjøpt for 15000... lett å misforstå ekte penger og lekepenger? Dollar i stedenfor kroner. Bevist eller ubevisst.. ikke godt å si.

Her skjer d ikke igjen.

Kjøp må godkjennes via meg. Aldri kjøp lenger forøvrig - bare nedlasting av gratis spill.

Ringte Apple som faktisk tilbakebetalte hele beløpet.

Ikke første eller siste gang for di
De påpekte så klart at tilbakebetaling skjer kun en gang. Men de forstår nok hvor lett d er å kjøpe/bli lurt!

Om de skulle klare å bestille fordi man har glemt å slette kortet etter man har brukt det så kan man få tilbake pengene i mange tilfeller

En får ikke tilbake pengene, da må en gå til anmeldelse av sitt eget barn for å få tilbake penger fra forsikringen.. vi skjekket ut.

Eg legger ikkje inn kortet der. Og tar alltid kortet med, for det ligger med tlf.

Trenger ikke kortet, men en må lage seg en bruker der kortnr er lagt inn, for i det hele tatt spille online. Den er det kode på.

En får ikke tilbake pengene, da må en gå til anmeldelse av sitt eget barn for å få tilbake penger fra forsikringen.. vi skjekket ut.
Nei, hos Apple pleier de å være greie om det er første gang det har skjedd og man ringer innen rimelig tid.

Back
Topp