Store babyer

Førstegangs

Glad i forumet
Lurte på om noen vet hva som bestemmer størrelsen på babyer? Noen får store babyer og andre små. Regner med at det har noe med arv kanskje, men i min familie var alle veldig store mens babyen min var på bare 3,3 kg. Noen mager er jo megastore selv om babyen ikke er det.. Merkelige greier :)

Gener spiller en stor rolle. Det samme gjør kosthold. Og får man svangerskapsdiabetes kan babyene bli store.

Det er først og fremst gener! Deretter er det mors kosthold (det skal mye til at baby blir liten pga dette da baby tar det den trenger, men kan lett bli påvirket til å bli stor). Så kan funksjonen til morkake og gjennomstrømning i navlestreng påvirke.

I min familie har babyene ligget på 4600-5000 gr. Jeg ble nesten skuffet over hvor liten vesla var. Hun var 3900. Hun var så liten i forhold til alle dem andre;-)

Min slekt fikk bittesmå bebiser, og kjæresten fikk store bebiser. Nå venter vi r 2, me jente nr 1 var bare 3,3. Så her ee det jo på normalen.
Men det kan ha med kosthold å gjøre, gener osv. Det er mye slm tilsier hvor stor lg lang bebisen i msgen blir. Jeg hadde giiiiga mage med første jenta, og de trodde hun ville bli godt over 4,5 kilo, men som sagt, 10 dager på overtid var hun kun 3 346 gram:-)

Her har vi fått babyer fra 2,2-3,9 kg. Broren til sambo har fått babyer over 5 kg. Sambo og jeg veide rundt 3,5 når vi ble født. Broren til sambo veide over fire.

I min familie får vi store babyer selvom vi spiser sunt og ikke blir så store :-)

Sent from my GT-I8190N using BV Forum mobile app

I min familie har det variert alt i fra 2,9-4,2 kg ( meg og mine søsken) og ingen er født for tidlig.. Mine barn lå og innafor der og jeg selv veide 3,9 kg. Jeg spiste godt og koste meg og ble ganske stor, likevel fikk jeg en "normal" baby på 3530 g og en liten på 2890 g

Mine søsken og jeg har variert fra 3,3 til 3,5. Min mann og broren har begge vært under 3 kg. Selv har jeg ei på 2,1 (uke 35) og ei på 3,1. Hadde normal mage og spydde daglig. Så mat var det lite av. Hvertfall som holdt seg nede..

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg var 2750g og sambo rundt 3,1-3,5kg. Har ikke spist sunt i svangerskapet og ligger ann til å få en unge på ca 3,3kg.

Sent from my iPhone using BV Forum

Hos oss tror jeg mer på gener enn på kostholdet... Minsta som var størst her med 3,4 kg var et resultat av en stor mage, overvektig mor, ikke alltid det beste kostholdet og en begynnende svangerskapsdiabetes (utviklet aldri helt, men lå på kanten).
Ingen får veldig store barn på morssiden min.

I følge jordmor jeg hadde sist kan man ofte se på fars fødselsvekt om barnet blir stort.
Det stemmer godt her. Eldste var 4235, faren var over 5kg.
Yngste var 3310, sambo var ca 3kg. Jeg var 3,5kg.

Både på min og samboers side ligger fødselsvekten på 3200-3400gr (vi, søsken, foreldre osv).

Vår førstefødte var 3300gr når han ble født 16dager etter termin.
Og JM sa at vi ville nok bare få "små" barn.

17mnd senere ble lillebror på over 4500gr født 12dager over termin.

Så det stemte ikke helt :-P

Hadde samme kostholdet, ikke sv.skapsdia og la på meg like lite i begge sv.skapene (opp 500gr).
Så tror nok at det er mye tilfeldigheter og i hva som avgjør fødselsvekten.

Jeg hadde forresten stor mage begge gangene og lå øverst på SF målene hele veien

Det handlar aller mest om gener.

Eg var knapt 4 kg og 54 cm, faren var 5 kg og 56 cm. Mine ungar var 4440 og 4540 g og begge var 54 cm.

I første svangerskap åt eg mykje piss og la på meg 22 kg, i andre svangerskap åt eg sunt og la på meg 9,5 kg, men andre baby var altså 100 g tyngre sjølv om ho var fødd 9 dagar tidlegare enn broren.

Gubben var 3300-3500 (husker ikke), jeg var 2800 og jenta 2500. Men hun kom 3 uker før pga SF. Regner med hun hadde blitt 2800-3000 om jeg hadde gått tida ut:) Hun ble estimert til å være 3 kg da:rolleyes:

Tror det er mye som kan påvirke, tror også det kan være tilfeldigheter eller bare typen :-) jeg har 2 barn og levde ganske så likt i begge svangerskapene mine. 3 åringen min var 2755g da han kom til (2 dager over termin og helt frisk) og jenta mi var 3540g (1 dag over termin) :-)

mamma levde i følge henne selv i alle fall helt likt i begge sine svangerskap og jeg veide ca 3,5 kg og broren min veide rett i underkant av 5 kg...

Gener og kosthold, mener jeg det er. :)

Jeg fikk beskjed av jordmor på sykehuset at det KUN var kosthold hos mor som gir store barn! Jeg fikk en gutt på 4700 og hadde sikkert ikke det sunneste kostholdet, men ikke så dårlig heller at det skulle ha så stor innvirkning på vekta hans... Alle på gubben sin side (så langt bak som besteforeldre) veide over 4000 når de ble født, så jeg velger å tro at genetikk også spiller inn :-P

Tror ikke på det om at det er kun er dårlig kosthold som gir store barn. Jeg levde selv veldig sunt med variert kost og trente minst 3 dager i uken frem til fødsel med begge barna mine( jente og gutt). Begge var rundt 4 kg da de kom henholdsvis 14 og 6 dager etter termindato.

Jeg fikk beskjed av jordmor på sykehuset at det KUN var kosthold hos mor som gir store barn! Jeg fikk en gutt på 4700 og hadde sikkert ikke det sunneste kostholdet, men ikke så dårlig heller at det skulle ha så stor innvirkning på vekta hans... Alle på gubben sin side (så langt bak som besteforeldre) veide over 4000 når de ble født, så jeg velger å tro at genetikk også spiller inn :-P
Da tror jeg den jordmoren tar feil. Så enig med deg at genene har nok mest å si.

Sent from my GT-I9195 using BV Forum mobile app

Back
Topp